سینماسینما، حسین عیدیزاده؛
فیلم «لطیف دوستم بدار» ساخته آنا کازناف کامبه تجربهای نادر و شخصی است؛ فیلمی که مانند کتاب کنستانس دبره (منبع اقتباس فیلم)، ساختاری غیرخطی دارد و در زمان رفتوبرگشت میکند. آنچه در آغاز شاید به نظر روایتی ساده از فروپاشی یک زندگی خانوادگی باشد، بهتدریج به بازنویسی زندگی تبدیل میشود. قهرمان داستان که در حال نوشتن کتابیست، نهفقط در حال روایت گذشته، بلکه در حال شکلدادن به آن و خلق نسخهای تازه از خودش است؛ آنطور که میخواهد، نه آنطور که دیگران تحمیل کردهاند. این روند نوشتن، بدل به شکلی از زیستن میشود.
کلمنس، شخصیت اصلی فیلم پس از بیست سال زندگی زناشویی که سه سال آخرش جدا از همسرش بوده و پسری که یک هفته در میان پیش او و همسرش زندگی میکند، زنی که وکیلی موفق است حالا تصمیم گرفته وکالت را کنار بگذارد، داستاننویس شود و شکل دیگری از زندگی و روابط را در پیش بگیرد. تا حدود زیادی شبیه به زندگی خود کنستانس دبره نویسنده.
در این فیلم، که وفادارانه از لحن و ریتم نوشتار متن پیروی میکند – یعنی جملههای کوتاه، صریح و گاه بیرحم- به نوبه خود صریح، گزنده، مهربان، لطیف و جسور است. هیچ تلاش اضافهای برای زیبا جلوهدادن واقعیت وجود ندارد؛ زندگی همانگونه که هست، بیپرده و گاه خشن، به تصویر کشیده میشود. سکوت، فضاهای خالی و قابهایی که در آنها کلام کمتر اما معنا عمیقتر است، درست همان چیزیست که در زمان خواندن کتاب تجربه کرده بودم. فیلم بهجای آنکه صرفاً اقتباسی باشد، ادامهایست بر همان جهان؛ گویی دوربین، همان قلمیست که زندگی دوبارهای را ترسیم میکند.
ویکی کریپس در نقش شخصیت اصلی، حضوری کمنظیر دارد. نهفقط بازی میکند، بلکه زیست میکند؛ با چشمانش، حرکاتش، سکوتهایش و حرف زدنش، لرزش دستها و ایستادگیهای ناگهانیاش، زنی را به ما میشناساند که در مرز میان فروپاشی و آزادی ایستاده. او نه قربانی است، نه قهرمان؛ انسانیست که تصمیم گرفته از نو بیافریند. تجربهای که بازیگر در این نقش از سر میگذراند، بازتابیست از بازنویسی شخصی دبره در کتاب؛ مواجههای با واقعیت، اما از دریچهای دیگر، دریچهای که انتخاب خود زن است.
این فیلم، برای من، تعریفی دلپذیر از سینماییست که میخواهد به زنانگی وفادار باشد، نه از طریق شعار، بلکه با در اختیار گذاشتن فضا برای انتخاب، برای اشتباه، برای و برای رهایی. مادری، زنانگی، تنهایی و حتی نوشتن، در این فیلم با نگاهی متفاوت بازخوانی میشوند. هیچ چیز مقدس یا از پیش تعیینشده نیست؛ همهچیز میتواند دگرگون شود، همانطور که میتوان زندگی را بازنویسی کرد، سطر به سطر، جمله به جمله.
«لطیف دوستم بدار» که در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده برای من نه فقط یک فیلم، بلکه گامی در همان مسیریست که با نوشتن کتاب آغاز شده؛ تلاشی برای تبدیل واقعیت شخصی به تجربهای جهانشمول. سینما در اینجا فقط ابزار بیان نیست، بلکه رسانهایست برای بازآفرینی خویشتن؛ تلاشی برای زندگی کردن همانطور که باید، نه آنطور که خواستهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
- جعفر پناهی، برنده جایزه شهروندی جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- سخنان جعفر پناهی پس از دریافت نخل طلای کن
- در پی موفقیت «یک تصادف ساده» در کن؛ کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی تبریک گفت
- برگزیدگان معرفی شدند؛ نخل طلای کن در دست جعفر پناهی
- برندگان بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن معرفی شدند
- چی دیدی؟ چطور بود؟/ روایتی از روزهای پایانی جشنواره فیلم کن
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





