سینماسینما، محمد تقی زاده
لباس شخصی نخستین ساخته امیر عباس ربیعی که پیشتر فیلم های کوتاهی با درون مایه های سیاسی ساخته بود را میتوان از پدیده ها و شگفتیهای جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به شمار آورد که در هیاهو و ازدحام فیلم ها ممکن است آنگونه که باید و شاید دیده نشود اما ربیعی نشان داد که اولین گام خود در فیلم سازی بلند را خیلی جدی و حرفهای بر داشته است.
لباس شخصی که در نگاه نخست به فیلم های محمد حسین مهدویان و به خصوص ماجرای نیمروز یک و دو شباهتهای ظاهری دارد، روایتی از فعالیت فریبکارانه و مزورانه حزب توده است که در میان انبوه اتفاقات تاریخ معاصر ایران و در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده است.به طور کلی پتانسیل بالای تاریخ معاصراعم از فعالیتهای جاسوسی و خرابکارانه احزاب و گروههای مختلف در عنفوان پیروزی انقلاب اسلامی میتواند ایده و موضوع بسیار جذابی برای ساخت فیلم های های متعدد و تریلرهای جذاب سینمایی باشد.
لباس شخصی همانند سرنوشت پر فراز و فرود حزب توده روایتی پیچیده اما جذاب از شناسایی و دستگیری سران این حزب را به تصویر می کشد. فیلمساز علاوه بر اینکه زمان زیادی روی تحقیق و نگارش فیلمنامه گذاشته، توانسته داستانی جذاب و نفس گیر با پرداخت سمپاتیک شخصیت های باورپذیر خلق کند که تماشاگر را از لحظه ابتدایی تا فینال فیلم لحظهای رها نمیکند.
ترکیب بازیگران جوان و تئاتری لباس شخصی از دیگر امتیازات فیلم محسوب می شود که با وجود استفاده از چهرههای جوان و شناخته نشده، توانسته اند نقش های خود را به بهترین شکل ایفا کنند تا جایی که یکی از امتیازات فیلم بازی های یک دست و باورپذیر آن به حساب می آید این رویکرد بیش از هرچیز نشاندهنده اینست که نقش داستان و پرداخت فیلمنامه چقدر به حضور سلبریتی ها و چهره ها در موفقیت فیلم های سینمایی ارجحیت دارد.
از نظر نگارنده امتیاز اصلی لباس شخصی فیلمنامه دقیق و پر جزئیات آن است که بدون شک به واسطه ماه ها و حتی سالها نگارش و بازنویسی و دقت نظر به وجود آمده است اتفاقی که در سینمای ایران به دلیل بی حوصلگی و یا بهره گیری از برخی کلیشه های رایج به ندرت انجام می شود اما تجربه نشان داده فیلمنامه خوب شرط اول برای ساخت فیلم خوب است و هرگاه فیلمنامه ئنویسان زمان و وسواس برای نوشتن فیلمنامه به خرج دادند نتیجه بدی برایشان به ارمغان نیامده است. تعلیق سینمایی که در لباس شخصی وجود دارد و تماشاگر را تا انتها پای فیلم نگه میدارد از شاخص ترین ویژگی های فیلمنامه لباس شخصی است که ربیعی در نخستین گام فیلمسازی موفق به ایجاد آن شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد