سینماسینما، عباس اقلامی
از همان سکانس اول با جوانی مواجه هستیم که نگرانی در چهره اش مشهود است. او به روشنی می ترسد. در ادامه همین سکانس متوجه می شویم که دختر مورد علاقه اش در تدارک مهاجرت است و این در چهره ی بهمن گودرزی شاعر جوان با شعرهایی غیرقابل چاپ نگرانی ایجاد کرده است. اما فیلم که پیش می رود پای عوامل دیگری به زندگی بهمن باز می شود که عامل ترس و اضطراب اوست.
از جمله بزرگترین ترس از جانب مهندسی است که قلدر مالی شده و چون پول دارد، زور می گوید و اطرافیان خود را می ترساند. از سوی دیگر بهمن هم به واسطه یک اتفاق، قدرت در دستش می افتد و از قضا می خواهد تا ته خط هم برود. تا ته خط تبدیل فرشته به شیطان.
بهنام بهزادی این مضمون محتوایی پرکاربرد در این سال های سینمای ایران را در فیلم جدیدش در فیلمنامه ای که در پرداخت شخصیت ها دور از معیارهای منطقی است به کار گرفته تا مرد میانسال پولداری را نشان دهد که سرانجام قربانی شهوت قدرت خودش می شود و قبل از اینکه کسی به او ضربه بزند، خودش برای خودش دردسر می سازد.
از سوی دیگر در فیلم روند تبدیل شدن جوان شاعری که وقتی گفتنی ها را به شعر می گفت لطیف تر بود، به هیولایی که بی محابا قصد نابود کردن زندگی دیگری را می کند نقاط تاریک زیادی دارد که به این کاراکتر آسیب زده است. این ضعف در سایر شخصیت هایی که گاه چنان کم رنگ پرداخته شده اند که اگر نبودند هم فیلم کمبودشان را حس نمی کرد، تکرار شده است.
من می ترسم از ترس افراد جامعه ای می خواهد بگوید که به یکدیگر اعتماد ندارند و به محض دستیابی به اهرم قدرتی در دست قابلیت این را دارند که غیرقابل پیش بینی و بی رحم شوند. ترسِ نه یکی از دیگری که ترسِ همه از هم. فیلم چنان به نمایش این ترس اهمیت داده که پرداختن به چرایی ترسو شدن را از یاد برده است.
و ناگفته نماند که پای متهم حاضر در فیلم های این روزهای سینمای ایران در این فیلم هم در میان است که فیلمسازان به این متهم وزنی غیرواقعی می دهند تا سبُکی سایر بخش های فیلمشان به چشم نیاید و آن متهم کسی یا چیزی نیست جز؛ فضای مجازی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





