سینماسینما، ایلیا محمدینیا
مغز استخوان فیلمنامه مهندسی شده دارد
مغز استخوان به کارگردانی حمید رضا قربانی فیلم مهندسی فیلمنامه است. در واقع فیلم پیش از تولید پروسه ای سخت را در شکل دهی فیلمنامه پشت سر گذاشته است. پروسه سختی که در آن نویسنده اثر علی زرنگار می خواست با نگاهی به شیوه فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی فیلمنامه مغز استخوان را به سرانجام برساند. او تلاش می کند اطلاعات داستانش را قطره چکانی به همراه گره افکنی و گره گشایی قصه اصلی و داستانکهای پیرامونی آن در سراسر فیلم در فواصلی مشخص که ریتم مناسب فیلم هم حفظ شود بیاورد. و البته نتیجه کار هم خوب است. مشکل اما اینجاست که فیلم مساله ندارد در واقع فراوان اتفاقات فیلم هیچگاه تبدیل به مساله فیلم نمی شود. مخاطب نمی فهمد مساله فیلم اثبات بی گناهی مجید است یا گرفتن مغز استخوان برای فرزند سرطانی و یا حتی چالش سخت اخلاق و شرع و یا… .
کدامیک؟
البته که تماشاگر در فیلم به پاسخ قانع کننده ای هم نمی رسد.
روزبلوا ناامید کننده است
روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی اثری خنثی و ناامید کننده از این کارگردان محسوب می شود. فیلمساز داعیه جراحی مبحث فساد مالی و اختلاس روزافزون در جامعه امروز ایران را دارد اما عملا در این راه توفیق چندانی نمی یابد چرا که همه چیز درفیلم در حد شعار و حرف می ماند. کاراکترهای فیلم تیپ هستند و تبدیل به شخصیت نمی شوند. فیلمنامه چیزی بیشتر ازآنچه که مخاطب درباره فساد مالی در جامعه می داند برای مخاطب ارائه نمی دهد.در نتیجه امر غافلگیرکننده ای هم در فیلم نیست که مخاطب را مجاب کند که تا انتها آن را دنبال کند.
خوب، بد، جلف ۲ (ارتش سری) کمدی کم جانی است
پیمان قاسم خانی با دو فیلمی که بر اساس فیلمنامه ای از خود کارگردانی کرد نشان داد که بیشتر فیلمنامه نویسی است که برای دیگر فیلمسازها خوب می نویسد. آثاری چون “نان عشق و موتور هزار”،”مارمولک”و “سن پیترزبورگ” و… نمونه هایی از این آثار است. اما این حساسیت در نوشتن را در دو کاری که از او دیدیم به ویژه درارتش سری نمی بینیم.
فیلمنامه ای که به زور چند شوخی جنسی و چند شوخی موفقی که در فیلم نخستش دیده بودیم و حال مجدد همان را تکرار کرده است می خواهد تماشاگر را با خود همراه سازد که البته توفیق چندانی نمی یابد. ضعف مهم فیلم شوخی های کم آن و شوخی هایی است که آنقدر جان ندارد که خنده ای ولو محو را از تماشاگر بگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ