سینماسینما، ایلیا محمدینیا
مغز استخوان فیلمنامه مهندسی شده دارد
مغز استخوان به کارگردانی حمید رضا قربانی فیلم مهندسی فیلمنامه است. در واقع فیلم پیش از تولید پروسه ای سخت را در شکل دهی فیلمنامه پشت سر گذاشته است. پروسه سختی که در آن نویسنده اثر علی زرنگار می خواست با نگاهی به شیوه فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی فیلمنامه مغز استخوان را به سرانجام برساند. او تلاش می کند اطلاعات داستانش را قطره چکانی به همراه گره افکنی و گره گشایی قصه اصلی و داستانکهای پیرامونی آن در سراسر فیلم در فواصلی مشخص که ریتم مناسب فیلم هم حفظ شود بیاورد. و البته نتیجه کار هم خوب است. مشکل اما اینجاست که فیلم مساله ندارد در واقع فراوان اتفاقات فیلم هیچگاه تبدیل به مساله فیلم نمی شود. مخاطب نمی فهمد مساله فیلم اثبات بی گناهی مجید است یا گرفتن مغز استخوان برای فرزند سرطانی و یا حتی چالش سخت اخلاق و شرع و یا… .
کدامیک؟
البته که تماشاگر در فیلم به پاسخ قانع کننده ای هم نمی رسد.
روزبلوا ناامید کننده است
روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی اثری خنثی و ناامید کننده از این کارگردان محسوب می شود. فیلمساز داعیه جراحی مبحث فساد مالی و اختلاس روزافزون در جامعه امروز ایران را دارد اما عملا در این راه توفیق چندانی نمی یابد چرا که همه چیز درفیلم در حد شعار و حرف می ماند. کاراکترهای فیلم تیپ هستند و تبدیل به شخصیت نمی شوند. فیلمنامه چیزی بیشتر ازآنچه که مخاطب درباره فساد مالی در جامعه می داند برای مخاطب ارائه نمی دهد.در نتیجه امر غافلگیرکننده ای هم در فیلم نیست که مخاطب را مجاب کند که تا انتها آن را دنبال کند.
خوب، بد، جلف ۲ (ارتش سری) کمدی کم جانی است
پیمان قاسم خانی با دو فیلمی که بر اساس فیلمنامه ای از خود کارگردانی کرد نشان داد که بیشتر فیلمنامه نویسی است که برای دیگر فیلمسازها خوب می نویسد. آثاری چون “نان عشق و موتور هزار”،”مارمولک”و “سن پیترزبورگ” و… نمونه هایی از این آثار است. اما این حساسیت در نوشتن را در دو کاری که از او دیدیم به ویژه درارتش سری نمی بینیم.
فیلمنامه ای که به زور چند شوخی جنسی و چند شوخی موفقی که در فیلم نخستش دیده بودیم و حال مجدد همان را تکرار کرده است می خواهد تماشاگر را با خود همراه سازد که البته توفیق چندانی نمی یابد. ضعف مهم فیلم شوخی های کم آن و شوخی هایی است که آنقدر جان ندارد که خنده ای ولو محو را از تماشاگر بگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





