سینماسینما، آرش عنایتی
“هیچ ردی باقی نگذار” فیلمی است محصول سال ۲۰۲۱ از سینمای غنی لهستان که وقایع و رویدادهایی از سال ۱۹۸۳ را بازسازی و بازنمایی کرده است. دو جوان در میانهی امتحانات در حالی که سرخوشانه به آیندهی پیشرو میاندیشند و با هم شوخی میکنند در میدان مرکزی شهر توسط شبهنظامیان دولتی بازداشت و به زور سوار بر ون شده به پاسگاه برده میشوند. در پاسگاه، گِزگوش یکی از آن دو جوان، مورد ضرب و شتم شدید قرار میگیرد و با تحمل درد بسیار، دو روز بعد میمیرد. دولت ابتدا این واقعه را کم اهمیت میداند اما وقتی بیش از ۲۰ هزار نفر برای تشییع جنازهاش به خیابانهای ورشو میآیند ابتدا جمعیت معترض را بازیچهی غربیها مینامد و سپس در ادامه، دست به هر اقدامی میزند تا یکی(یرژی، تنها شاهد ماجرا) را از شهادت و دیگری(باربارا، مادر گِژگوش)را از شکایت منصرف کند.
ماتوزینسکی با انتخاب رنگهای سرد در طراحی لباسها و صحنهها، و دوربینی لرزان و متحرک( ماتوزینسکی آنمقدار باهوش است که در تناقض با زندگی و شرایط جوانها از نماهایی ثابت و استوار برای ژنرال کیشچاک-رهبرِ شبه نظامیان- استفاده کند. برای نمونه، در راهروهای ساختمان دولت) شرایط دشوار و ناپایداری زندگی را در حکومتی خودکامه؛ و همزمان پایداری و پافشاری بر حقخواهی و تلاش برای احقاقحق قهرمانانش را به تصویر میکشد.
برخاستن یرژی از پسِ باربارا (در نمای بیمارستان) و به کارگیری نماهایی مجزا اما مشابه در کنار تختِ گِژِگوش برای هر دوی آنها، علاوه بر نمایشِ تصویریِ مبارزه و حسِ توامانشان نسبت به گِژِگوش که به درستی و زیبایی، بر رابطهی پنهانشان هم اشاره دارد. بازیگرانی که بازی خوبشان با کمک گریم زیباتر شده.(تاکید بر صورت استخوانیشان که رنجوری و مصمم بودنشان را موکدتر کرده)
هر چند دولتِ خودکامه هر چه در چنته داشت از تهدید تا ارعاب، از پاپوش تا شُنود، از تکذیب تا شهادت کذب و … همه و همه را به کار بست و هر چند که این پرونده در سال ۲۰۱۰ بسته شد و شاکی و متشاکی در گور خفتهاند، اما به یمن هنر و بیان هنرمندانهی ماتوزینسکی این واقعه از اذهان جهانیان زدوده نشده تا هیچ شکی باقی نماند که روزی در تلاقی هنر و تاریخ، حساب سیهروزی مظلومان از سیهکاران ظالم تسویه خواهد شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
- خرافهزدایی علاءالدین!/ نگاهی به فیلم «سیدالمجهول»
- تا ابد، متهم!/ نگاهی به مستند «هارلان: زیر سایه زوس یهودی»
- قانون شفا!/ معرفی فیلم «مورفین»
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- بستن باب نسیان و گریز!/ نگاهی به مستند «ما اکنون نخواهیم مُرد»
- در کف شیر نری خونخوارهای/ غیر تسلیم و رضا کو چارهای/ نگاهی به مستند «بازدیدکنندهای از دنیای زندگان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
آخرین ها
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم