سینماسینما، مهگان فرهنگ
فیلم ? Are You Volleyball (آر یو والیبال) به کارگردانی محمد بخشی، محصول سال ۲۰۱۷، اخیراً در یوتیوب منتشر شده است. با انتشار این خبر، میتوان به راحتی حدس زد که چرا او تصمیم به انتشار عمومی این فیلم گرفته است؛ اثری کوتاه اما پرافتخار که در بیش از ۴۲۰ جشنواره شرکت کرده و موفق به دریافت بیش از ۱۲۰ جایزه شده است. این فیلم که در ژانر درام با رویکرد اجتماعی ساخته شده، پیامهایی قوی درباره صلح، انساندوستی، نه به جنگ، و از همه مهمتر جهان معصومانه کودکی که قادر به تمایز بین دشمن و دوست نیست را به شکلی ظریف و هنرمندانه به تصویر میکشد.
Are You Volleyball? روایتگر داستان پناهجویانی است که در مرز یک کشور، در انتظار عبور هستند. این پناهجویان از فرهنگهای متفاوتی آمدهاند و زبان یکدیگر را نمیفهمند، که این مسئله تعامل آنها با سربازان مرزی را به چالش میکشد. یکی از شخصیتهای محوری داستان، کودکی ناشنوا است که نقش واسطه را بازی میکند و از طریق والیبال بین دو طرف ارتباط برقرار میسازد. این بازی والیبال به عنوان ابزاری برای برقراری صلح و دوستی بین پناهجویان و سربازان عمل کرده و تنشها را کاهش میدهد. بار دیگر ثابت میشود که ورزش و زبان کودکانه میتوانند دو گروه کاملاً متفاوت را به هم پیوند دهند.
در تصاویر فیلم، جماعتی آواره و بیمکان دیده میشوند که به صورت موقت در جایی سکونت دارند. جنگ و آوارگی زندگی طبیعی کودکان را مختل میکند و این آسیب به دلیل وقوع در دوران کودکی، تأثیرات ماندگاری به جا میگذارد. این کودکان اغلب با از دست دادن خانه، خانواده، و دوستان مواجه میشوند که به تزلزل در احساس امنیت و پیوندهای عاطفی آنها منجر میشود. آوارگی همچنین آنها را از آموزش، بازی، و خدمات بهداشتی محروم کرده و باعث سوءتغذیه و آسیبهای روحی و اجتماعی میشود.
آوارگی و تاثیر آن بر کودکان
کودکان آواره معمولاً با ترس، اضطراب، و افسردگی مواجهاند. تجربه خشونتهای جنگی، از دست دادن عزیزان، و شرایط سخت زندگی در اردوگاههای پناهجویان ممکن است منجر به اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD[۱]) شود. این آسیبها تأثیرات بلندمدتی بر رشد عاطفی، تحصیلی و اجتماعی آنها دارند و اغلب نیاز به حمایتهای ویژه روانی و اجتماعی دارند. همچنین، بسیاری از کودکان آواره به دلیل نیاز مالی خانواده، مجبور به کار در شرایط نامناسب میشوند که این امر مانع از دسترسی به آموزش و رشد طبیعی آنها میگردد.
در فیلم، کودکان با پیدا کردن یک توپ، سعی میکنند شرایط خود را تغییر دهند. توپ همه چیز را در میان چادرهای آنها به هم میریزد و حتی بزرگترها نیز لحظاتی از دغدغههایشان فارغ شده و به تماشای بازی کودکان مینشینند. اما ناگهان توپ به آن سوی سیمخاردار میافتد، جایی که متعلق به نیروهای نظامی است. سکوت برقرار میشود و ترس آوارگان از واکنش نظامیان قابل مشاهده است. تا اینکه پسر بچهی ناشنوا با پیراهن شماره ۱۰ آرژانتین (نماد مارادونا) توپش را طلب میکند و به شکلی عجیب، بازی بین دو طرف مرز برقرار میشود.
انتخاب عنوان فیلم
عنوان فیلم، Are You Volleyball?، از یک اشتباه گرامری در فیلم الهام گرفته شده است. چرا باید این فیلم را ببینیم؟
- ارتباط انسانی: فیلم نشان میدهد که انسانها حتی بدون زبان مشترک، میتوانند از طریق احساسات و اعمال سادهای مانند ورزش با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
- اهمیت مهاجرت و پناهجویی: فیلم به مشکلات و دشواریهای پناهجویان میپردازد؛ افرادی که به دنبال امنیت و زندگی بهتر هستند.
- تلاش برای صلح: فیلم به زیبایی نشان میدهد که اختلافات فرهنگی و زبانی میتوانند با ابزارهای سادهای مانند بازی و ورزش، و مهمتر از همه، گفتوگو حل شوند. کودکان به طور طبیعی زبان جنگ را نمیشناسند مگر اینکه برای آن آموزش ببینند. جهان کودکان، جهان صلح است.
اما امروز کودکان خاورمیانه قربانی جنگهایی هستند که قدرتطلبان برافروختهاند. این کودکان، بدون اینکه معنای واقعی جنگ را درک کنند، با خشونت، ترس، و از دست دادن عزیزان مواجه میشوند. جنگ برای آنها زبانی است که از صدای انفجارها و فریادها تفسیر میشود. این کودکان بیشتر از هر چیز به صلح و امنیت نیاز دارند تا بتوانند در محیطی سالم رشد کنند و استعدادهای خود را شکوفا سازند.
فیلم Are You Volleyball? با مدت زمان کوتاه حدود ۱۵ دقیقهای، به خوبی توانسته است پیامهای قوی و احساسی را به مخاطب منتقل کند و نمونهای از قدرت سینمای مستقل و تأثیرگذار باشد. این فیلم پیامی برای صلح به تمامی مردم جهان است.
PTSD یا اختلال استرس پس از سانحه (Post-Traumatic Stress Disorder) نوعی اختلال روانی است که پس از تجربه یا مشاهده یک رویداد ترسناک، آسیبزا یا تهدیدکننده، ایجاد میشود. افرادی که دچار PTSD میشوند، ممکن است تجربههایی مانند جنگ، بلایای طبیعی، حوادث جدی، سوءاستفاده جسمی یا جنسی، یا دیگر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- گفتوگو با ایزابل کوشت، کارگردان فیلم «سه وداع»/ وداعها زیباترین چیزهای جهاناند
- درباره امید؛ تکشاخها و کرگدنها
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- نقش زنان فیلمساز در توسعه صنعت سینما/ به مناسبت روز جهانی زن
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- جنگ جهان ما را تغییر میدهد/ نگاهی به فیلم «زنی در برلین»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





