سینماسینما، مجید موثقی*
«برف آخر » ساخته امیر حسین عسگری در چهلمین جشنوراه فیلم فجر نظر خیلی از کارشناسان و مخاطبین جدی سینما را به خود جلب کرد. فیلمی که از فیلمبرداری خوبی بهره می برد، تابلوهایی زیبایی خلق می کند؛ اما همین میزان بالای زیبایی شناسی از معماری و داستان فیلم جلوتر افتاده و به این تلاش سخت و ستودنی لطمه زده است. انگار روایت و فضاسازی فیلم بیشتر بر عهده فیلمبردار و بازیگر آن است تا کارگردان. فیلمی که در زیر متن خود نگاهی انتقادی به انسان هایی دارد که برای بهره برداری در پی تخریب طبیعت و عناصر آن هستند، بویژه آنهایی که چیز زیادی از احیات وحش و حقوق حیوانات نمی دانند. از این نظر فیلم کارت پستال زیبایی از کوهستانی پر برف و گرگ هایی که زخم خورده انسان هستند را در برابر چشمان مخاطب قرار می دهد. لوکیشن هایی بکر و تصاویری زیبا که هر کدام به تنهایی عکس قابل تأملی هستند؛ اما آنچه در انتها از این فیلم ته نشین می شود به عمق نمی رسد؛ زیرا فیلم تلاش زیادی برای زیبا بودن از خود بروز می دهد و ریتم کند داستان به تدوینی با ضرباهنگی مناسب نمی رسد و با وجود این همه برف، گرمایی در روند داستان شکل نمی گیرد تا تماشاچی را با زیر متن فیلم درگیر کند و آنچه از فیلم باقی می ماند همان برف، گرگ، فیلمبرداری درخشان و بازی خوب امین حیایی است که چنین توانایی از او تا به حال دیده نشده بود. به قول هنرپیشه فقید ارمنی تبار، آکیم تامیروف «دوربین به بعضی از بازیگران آری می گوید و به بعضی دیگر نه» و در اینجا به حیایی یک بله خوب گفته است!
«برف آخر» کمی تداعی کننده فیلم «گرگ» ساخته فیلمساز فقید «مایک نیکولز» است. داستان فیلم «مایک نیکولز» با بازی درخشان «جک نیکلسون» و «میشل فایفر» حول شخصیت «ویل راندل» می گردد که به یک «گرگ آدم » تبدیل می شود. شخصیتی که تدریجا با تغییرات و ظاهر شدن مو در دستان و بدنش به گرکی تبدیل شده که مخاطب را با درامی «هارور یا ترسناک» مواجه می سازد. شاید در نگاه اول فیلم «گرگ» ربطی به فیلم «برف آخر» نداشته باشد، اما نقطه مشترک این دو فیلم، همان تغییراتی است که در دست و بدن شخصیت دامپزشک با بازی «امین حیایی»صورت گرفته است؛ همانگونه که در فیلم «گرگ» جهش و گرگینهگی به صورت فیزیکی صورت می گیرد، در برف آخر نیز دگردیسی تدریجی در سکانس های خیره شدن به دستان دامپزشک در حال شکلگیری است.
درست است که شاعرانگی تصاویر «برف آخر» اجازه ظهور ژانر ترسناک را به مخاطب نمی دهد، زیرا حضور شخصیت زن «مدافع محیط زیست» و درگیری احساسی او با دکتر کمی داستان را ملودرام می کند اما دگرگونی در نگاه سوبژکتیو یا ذهنی شخصیتِ دامپزشک، به نوعی تداعی کننده همان شخصیت «ویل راندل» در فیلم «گرگ» است که به صورت «ابژکتیو – عینی» تبدیل به یک حیوان می شود، دامپزشک نیز در برف آخر و در سرمایی طاقت فرسا که مغز استخوان را می ترکاند، عاشقانه به دیدار «گرگ آخر» می رود!
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند