سینماسینما، فریبا اشوئی
آبان ماه ۱۳۵۹. آغاز جنگ تحمیلی. سقوط خرمشهر. آبادان زیر آتش سنگین توپخانه دشمن و در آستانه سقوط. هنگامه سخت نبرد و مقاومت. حماسه مردم شهر با همراهی ارتش، سپاه و رادیوی ملی نفت آبادان.
آبادان یازده شصت روایتی متفاوت ازسینمای جنگ و دفاع مقدس است. بازسازی یک حماسه از تاریخ جنگ. (حماسه کوی ذوالفقاری)
تصویر سازی واقعی از حقیقت یک ماموریت. ماموریتی متفاوت با گروهی متفاوت. گروهی که سلاحشان مرگبار نیست. سلاحشان امواج رادیویی و هدفشان انتشار اخبار امید بخش میان مردمشان است.
فیلم بر اساس نوع ژانر(سینمای جنگ) حادثه محور است حوادث رخ داده درمتن درسه قسم وسه پرده تقسیم بندی و به تصویر کشیده شده است:
پرده اول باور (لمس خطر)، پرده دوم ناامیدی (سقوط خرمشهر) و پرده سوم شور (حماسه مقاومت). داستان آبادان یازده شصت آرام، روان و بدون حاشیه روایت می شود. درست مثل جوی آبی که جاری است. آب در بزنگاه های سخت به چاله می افتد و بعد با تلاش، ضمن جابجایی قلوه سنگ ها، آن ها را با خود همراه می کند تا قدرتش را بیشتر کند. قلوه سنگ ها، همان قهرمان های فیلم هستند. فیلمنامه یک قهرمان ندارد. در این روایت همه در نوع خود یک قهرمان محسوب می شوند جنس همه سنگ ها و نگاهشان به زندگی یکی نیست (بهمن، نبی، ادوین، مسعود، مریم و حتی نرگس همسر بهمن که درآخر به گروه اضافه می شود) اما همه آن ها، با آبِ در جریان هم سو می شوند. چراکه هدف برای همه یکی است (مقاومت در برابر تجاوز) و تفاوت ها در قوت بخشی به جریان آب است که موثر واقع می شود تا حصول به مقصد. (نجات شهر از سقوط)
فیلمساز دوربینش را در خدمت سوژه برای بالا بردن پتانسیل و دینامیک صحنه پویا و در حرکت نگاه داشته است. صحنه پردازی با بهرهبری خوب و مفید از تصاویر آرشیوی قابل قبول مخاطب است. بازی ها کنترل شده، به دور از اغراق و در راستای دستیابی به هدف اصلی (مستندسازی واقعیت) تعریف و اجرا شده اند. و نکته آخر این که تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس حماسه های مختلف و متفاوت را به چشم خود دیده و ثبت کرده است که شمار بالایی از آن ها در فُرمت و مدیوم های مختلفی بازسازی و مستند سازی شده اند. آبادان یازده شصت برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ ثبت می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





