سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«صحنههایی از یک جدایی» یک امکان جذاب است
«صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت یک امکان جذاب برای کارگردانان جوانی است که شیوه بازی گرفتن و انتقال حس بازیگران در هر پلان فیلم با جزییات را از کارگردان کاربلدی چون اصغر فرهادی که در سینمای او بازی بازیگران نمودی پررنگ دارد بیاموزند. کارگردان مستند«صحنههایی از یک جدایی» با فاصله گذاری بین نقش ها تلاش می کند از زبان کارگردان چگونگی و شیوه انتخاب بازیگران و چرایی آن را در کنار تمرین پیش از تولید در دور خوانی ها و… را به تصویر بکشد. بخش عمده ای از فیلم هم به همین امر اختصاص می یابد اما وحید صداقت در کنار این بخش جذاب و آموزشی نقبی هم به نگاه فیلمسازان و منتقدان و مدیران جشنواره و کمپانی های خارجی از جمله ژان کلود کاریر فرانسوی مایک لی انگلیسی و… می زند که آنها بیشتر از آنکه درباره بازی های فیلم صحبت کنند البته به جز مایک لی که اشاراتی به آن دارد بیشتر پیرامون کلیت فیلم و موفقیت های آن حرف می زنند که البته بسیار هم جذاب است اما ربطی به مضمون اصلی فیلم یعنی شیوه بازیگری در «جدایی نادر از سیمین »ندارد. شاید گفته شود فیلم صرفا درباره شیوه بازیگری نیست اما وقتی کارگردان بیش اوقات فیلمش را صرف آن می کند عملا این فرضیه رنگ می بازد.
«پنهان» مستندی در نقد ملیت و هویت
فیلم ها را صرفا ابزار نمی سازند بلکه اندیشه آدمی است که به آن جان می دهد. مستند«پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد نمونه خوب یکی از همین فیلم هاست. فیلم ابزار ساده ای دارد با حداقل امکانات ساخته شده اما حرفش را خوب و راحت بی هیچ زیاده گویی و بیانیه صادرکردنی به مخاطبش منتقل می کند. فیلم پنهان پیرامون تقابل بین ملیت و هویت آدمها حرف می زند. اینکه جهان امروز را نه دیوار های بتنی همچون دیوار برلین که یک ملت را از هم جدا کرد که دیواری بزرگتر و نادیدنی به نام ملیت آن را رقم زد احاطه کرده است. دیواری که سیاستمداران می سازند که هویت آدم ها در درون مرزهایش تعریف شود تا در کنترل آنها باشند. در نتیجه هویت آدمی با مرزبندی های سیاسی مفهوم پیدا کرده تعریف می شود.
کارگردان درفیلم همزمان با استفاده ازتصاویر آرشیوی از چگونگی ایجاد دیوار برلین و در ادامه فروپاشی آن در گفت و گو با آدم هایی با فرهنگ ها و قومیت ها و زبان های مختلف به دیوار بلند و غیر دیدنی به جای دیوار برلین اشاره می کند که هست و به نظر نمی رسد فروریختنی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





