سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«صحنههایی از یک جدایی» یک امکان جذاب است
«صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت یک امکان جذاب برای کارگردانان جوانی است که شیوه بازی گرفتن و انتقال حس بازیگران در هر پلان فیلم با جزییات را از کارگردان کاربلدی چون اصغر فرهادی که در سینمای او بازی بازیگران نمودی پررنگ دارد بیاموزند. کارگردان مستند«صحنههایی از یک جدایی» با فاصله گذاری بین نقش ها تلاش می کند از زبان کارگردان چگونگی و شیوه انتخاب بازیگران و چرایی آن را در کنار تمرین پیش از تولید در دور خوانی ها و… را به تصویر بکشد. بخش عمده ای از فیلم هم به همین امر اختصاص می یابد اما وحید صداقت در کنار این بخش جذاب و آموزشی نقبی هم به نگاه فیلمسازان و منتقدان و مدیران جشنواره و کمپانی های خارجی از جمله ژان کلود کاریر فرانسوی مایک لی انگلیسی و… می زند که آنها بیشتر از آنکه درباره بازی های فیلم صحبت کنند البته به جز مایک لی که اشاراتی به آن دارد بیشتر پیرامون کلیت فیلم و موفقیت های آن حرف می زنند که البته بسیار هم جذاب است اما ربطی به مضمون اصلی فیلم یعنی شیوه بازیگری در «جدایی نادر از سیمین »ندارد. شاید گفته شود فیلم صرفا درباره شیوه بازیگری نیست اما وقتی کارگردان بیش اوقات فیلمش را صرف آن می کند عملا این فرضیه رنگ می بازد.
«پنهان» مستندی در نقد ملیت و هویت
فیلم ها را صرفا ابزار نمی سازند بلکه اندیشه آدمی است که به آن جان می دهد. مستند«پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد نمونه خوب یکی از همین فیلم هاست. فیلم ابزار ساده ای دارد با حداقل امکانات ساخته شده اما حرفش را خوب و راحت بی هیچ زیاده گویی و بیانیه صادرکردنی به مخاطبش منتقل می کند. فیلم پنهان پیرامون تقابل بین ملیت و هویت آدمها حرف می زند. اینکه جهان امروز را نه دیوار های بتنی همچون دیوار برلین که یک ملت را از هم جدا کرد که دیواری بزرگتر و نادیدنی به نام ملیت آن را رقم زد احاطه کرده است. دیواری که سیاستمداران می سازند که هویت آدم ها در درون مرزهایش تعریف شود تا در کنترل آنها باشند. در نتیجه هویت آدمی با مرزبندی های سیاسی مفهوم پیدا کرده تعریف می شود.
کارگردان درفیلم همزمان با استفاده ازتصاویر آرشیوی از چگونگی ایجاد دیوار برلین و در ادامه فروپاشی آن در گفت و گو با آدم هایی با فرهنگ ها و قومیت ها و زبان های مختلف به دیوار بلند و غیر دیدنی به جای دیوار برلین اشاره می کند که هست و به نظر نمی رسد فروریختنی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر