سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«صحنههایی از یک جدایی» یک امکان جذاب است
«صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت یک امکان جذاب برای کارگردانان جوانی است که شیوه بازی گرفتن و انتقال حس بازیگران در هر پلان فیلم با جزییات را از کارگردان کاربلدی چون اصغر فرهادی که در سینمای او بازی بازیگران نمودی پررنگ دارد بیاموزند. کارگردان مستند«صحنههایی از یک جدایی» با فاصله گذاری بین نقش ها تلاش می کند از زبان کارگردان چگونگی و شیوه انتخاب بازیگران و چرایی آن را در کنار تمرین پیش از تولید در دور خوانی ها و… را به تصویر بکشد. بخش عمده ای از فیلم هم به همین امر اختصاص می یابد اما وحید صداقت در کنار این بخش جذاب و آموزشی نقبی هم به نگاه فیلمسازان و منتقدان و مدیران جشنواره و کمپانی های خارجی از جمله ژان کلود کاریر فرانسوی مایک لی انگلیسی و… می زند که آنها بیشتر از آنکه درباره بازی های فیلم صحبت کنند البته به جز مایک لی که اشاراتی به آن دارد بیشتر پیرامون کلیت فیلم و موفقیت های آن حرف می زنند که البته بسیار هم جذاب است اما ربطی به مضمون اصلی فیلم یعنی شیوه بازیگری در «جدایی نادر از سیمین »ندارد. شاید گفته شود فیلم صرفا درباره شیوه بازیگری نیست اما وقتی کارگردان بیش اوقات فیلمش را صرف آن می کند عملا این فرضیه رنگ می بازد.
«پنهان» مستندی در نقد ملیت و هویت
فیلم ها را صرفا ابزار نمی سازند بلکه اندیشه آدمی است که به آن جان می دهد. مستند«پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد نمونه خوب یکی از همین فیلم هاست. فیلم ابزار ساده ای دارد با حداقل امکانات ساخته شده اما حرفش را خوب و راحت بی هیچ زیاده گویی و بیانیه صادرکردنی به مخاطبش منتقل می کند. فیلم پنهان پیرامون تقابل بین ملیت و هویت آدمها حرف می زند. اینکه جهان امروز را نه دیوار های بتنی همچون دیوار برلین که یک ملت را از هم جدا کرد که دیواری بزرگتر و نادیدنی به نام ملیت آن را رقم زد احاطه کرده است. دیواری که سیاستمداران می سازند که هویت آدم ها در درون مرزهایش تعریف شود تا در کنترل آنها باشند. در نتیجه هویت آدمی با مرزبندی های سیاسی مفهوم پیدا کرده تعریف می شود.
کارگردان درفیلم همزمان با استفاده ازتصاویر آرشیوی از چگونگی ایجاد دیوار برلین و در ادامه فروپاشی آن در گفت و گو با آدم هایی با فرهنگ ها و قومیت ها و زبان های مختلف به دیوار بلند و غیر دیدنی به جای دیوار برلین اشاره می کند که هست و به نظر نمی رسد فروریختنی باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر