سینماسینما، حمید باباوند
نوشتن درباره ی روز صفر را باید با تقدیر از وزارت اطلاعات آغاز کرد. همه ی این سال ها وزارت اطلاعات در تولید فیلم های سینمایی مختلفی نقش داشته است؛ اما آن چه در این اقدام قابل تقدیر است، تداوم و وسعت نظرش در این رویه بوده است. سیاست چند سال گذشته وزارت اطلاعات کار بر روی گروه های تروریستی بوده است و این ماموریت را در قالب تصویر به کار روی سازمان مجاهدین خلق و گروه ریگی محدود کرده است. فیلم به یاد ماندنی «ماجرای نیمروز» یا فیلم خوب «وقتی که ماه کامل شد» توانست جوایز متعددی را به دست بیاورد و همین استقبال نشان می دهد که کیفیت تولید آن فراتر از اتفاق معمول فیلم های حمایتی بوده است. فیلم «روز صفر» نیز داستانی از این دست است.
نویسنده و کارگردان با خیال راحت توانسته در واقعیت دخل و تصرف کند تا داستان خودش را بسازد. با نگاهی به فیلم و تطبیق آن با واقعیت می توان دریافت که اجبار و تحمیلی برای گنجاندن تصویری خاص در کار نبوده است و همین کافی است تا شخصیت خلاقی مانند سعید ملکان بتواند دست به تولید یک اثر استثنایی در سینمای ایران بزند. فیلمی که فیلم نامه اش پر است از خرده روایت. توی آن قرار نیست همه ی منسوبین نظام، افراد خوبی باشند. قهرمان داستان قرار نیست سر تا پا پوشیده به آداب اسلامی و متخلق به رفتار ناب باشد. برای خلق یک تصویر چند ثانیه ای می شود هزینه ی سفر را بر دوش تولید گذاشت و تنها مساله مهم تولید یک اثر با کیفیت باشد.
قهرمان داستان سیاوش، علی یا هر اسم دیگری که باشد، هویت یک قهرمان در فیلم های اکشن را دارد. کارهایی می کند که افراد معمولی نمی توانند انجام دهند. برای ماموریتش می تواند از هر امکانی استفاده کند. لازم نیست برای سفرهایش از اتوبوس استفاده کند یا روی صندلی پروازهای اکونومی بنشیند؛ می تواند با دل آرام روی صندلی جت اختصاصی اش لم بدهد، لباس راحتی بپوشد و به همکارانش دستور بدهد «هر کی خواست بیاد توی اتاق با تیر بزنش» تا او بتواند راحت توی اتاق بنشیند. قهرمان داستان روز صفر یک قهرمان واقعی سینماست از جنس همان هایی که مردم دوست دارند روی پرده عریض سینما ببینند.
«سعید ملکان» در «روز صفر» هوشمندانه به سینما وفادار بوده است؛ بی آن که بخواهد خودش را وام دار جایی بداند و همین باعث شده تا محصولش یک اثر سینمایی باشد؛ اثری پر کنش و پر کشش که مخاطب را روی صندلی میخکوب کند. می توان تصور کرد که مخاطب او در سینما با دل آرام هزینهی بلیتش را پرداخت کند و در نهایت راضی از سینما بیرون بیاید و احتمالا به دیگرانی هم که این گونه ی سینمایی را دوست دارند توصیه کند؛ «برو و فیلم را ببین. امیر جدیدی خیلی خوبه. صحنه های اکشن ش واقعا نفس گیره. من نمی دونم چقدر هزینه کردن تا اون صحنه های هواپیما را بسازند.» و من به عنوان نویسنده ای که دغدغه سینما دارد، خوشحال باشم که سینما با این خون تازه می تواند به حیاتش ادامه دهد.
اگر قرار باشد به سبک سایت آی ام دی بی به فیلم ستاره بدهم حتما فیلم ۹ ستاره می گیرد و اگر قرار باشد به سبک سایت متاکریتیک به آن نمره بدهم؛ عددش ۹۵ خواهد بود. فیلم داستان جذابی دارد؛ فیلم نامه اش قهرمان محور است و قهرمانش یک شخصیت باهوش، توانمند با قدرت بدنی بالا، شجاع و پرتحرک. خرده داستان هایی که می توانند به فیلم عمق ببخشند در فیلم نامه به وفور وجود دارند. از منظر تولید فیلم در لوکیشن های متعدد اتفاق می افتد و در نهایت صحنه های بزرگ و پر جزئیاتی که شایسته ی نمایش روی پرده ی بزرگ نقره ای است، توی فیلم وجود دارد. آن چند نمره یا ستاره ای که به فیلم نداده ام به خاطر کیفیت تصویر است که گاهی شبیه به ویدیو شده است و دیالوگ هایی که شعار زده، اشتباه و یا دور از انتظار هستند.
به گروه تولید این اثر درخشان باید خسته نباشید گفت و منتظر ماند تا در گیشه نیز جواب شایسته شان را بگیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- «دینامیت» اکران میشود
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد