سینماسینما، سحاب قریشی
ویدیویی تلخ و دلخراش در شبکه های اجتماعی منتشر شد.مربی تیم ملی کشتی به علیرضا کریمی در حین مسابقه کنار تشک فریاد میزند:باید ببازی.. او باید ببازد تا در دور بعد رو در روی حریف اسرائیلی قرار نگیرد.
میلاد صدر عاملی فرزند فیلمساز بنام سینمای ایران رسول صدرعاملی،اولین ساخته اش الهام گرفته از این ویدئو است.اینکه او برای اولین فیلم سینمایی خود سراغ درامی ورزشی رفته قابل تحسین است.صدرعاملی تلاش کرده از درامهای معمول و رایج سینمای ایران پا فراتر گذارد و مرز بین دوراهی جوانمردی و پیروزی را به چالش بکشد اما موفق نشده. فیلم سونامی ملغمه ای است از مشکلات جور واجور و شخصیتهای پیچیده و کلی موضوعات با ربط و بی ربط که مخاطب را سرگردان میکند. سکانس آغازین که صحنه مبارزه تکواندو است با قابی مناسب و زاویه ای جذاب شروع خوبی است. در ادامه قصه شخصیتها و داستانکها شور و حال اولیه را از بین میبرند.
اشاره به پناهنده شدن چند بازیکن تیم ملی در المپیک قبلی به کشور دانمارک،غم و عذاب مربی تکواندو،استاد خسروی با بازی علیرضا شجاع نوری،مبنی بر دستوری اجباری و مصلحتی به باخت شاگردش در مسابقه برای عدم رویارویی با حریف اسرائیلی،که این باخت تبعاتی برای تکواندوکار به بار آورده از جمله کشیده شدن پای او به مسابقات شرط بندی زیرزمینی،رابطه نامشخص دوستی یا دشمنی بین قهرمان فعلی،بهداد مقیمی با بازی مهرداد صدیقیان،و قهرمان سابق مرتضی نجاتی با بازی بهرام رادان،اشاره به مشکلات شخصی مرتضی که جدایی از همسر و داشتن یک فرزند دختر است،رابطه عاشقانه او با پریسا،خبرنگار با نقش آفرینی رعنا آزادی ور،پرداختن به رابطه عاشقانه بهداد و ترگل، با بازی فرشته حسینی،که گویی قرار بوده نقطه عطف داستان باشد!!!مطرح کردن مشکلات ورزشی بانوان در تیم ملی،اقامت و حضور ورزشکاران غیر ایرانی و حذف و محرومیت آنها از تیم ملی و در نهایت پیوست این موضوعات به سیاست فیلم سونامی را دچار آشفتگی و در نتیجه عدم ارتباط با مخاطب را فراهم کرده است.
میلاد صدرعاملی با انتخاب سوژه ای ورزشی آنهم یک ورزش رزمی که سراسر باید هیجان باشد و رقابت و صحنه های نفسگیر با وارد کردن داستانکها که حذف آنها خللی به موضوع اصلی وارد نمیکند و چه بسا هر کدام از آنها میتوانند ایده ای جذاب برای یک اثر بلند سینمایی باشند بزرگترین ضربه را به اولین ساخته خود میزند.
سونامی در نگاه اول یک درام ورزشی جذاب است اما با پیش رفت داستان و ازدیاد خرده روایات ملغمه ای از درام اجتماعی،ورزشی،سیاسی شده که بین هر سه جریان دست و پا میزند و فرصت پرداختن به هیچیک از آنها را ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- «سونامی» برنده جایزه ویژه گیرلانده شد
- نامزدی «جهان با من برقص» و «سونامی» در جشنواره فیلم ولز
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- میلاد صدرعاملی: سینما پر شده از فیلمهایی با شوخیهای جنسی/ تماشاگران سونامی راضی بیرون میآیند
- ماجرای سکانس جنجالی در فیلم سونامی درباره بازی کردن با اسراییل
- پروانه نمایش «بیست و سه نفر» و سه فیلم دیگر صادر شد
- نگاهی به سونامی / یک «نود» سینمایی
- نگاهی به سه فیلم جشنواره / از «سونامی» و «سمفونی نهم» تا «دیدن این فیلم جرم است»
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- نگاهی کوتاه به چهار فیلم « حمال طلا»، «سونامی»، «قسم» و «سمفونی نهم»
- میلاد صدرعاملی : ساخت «سونامی» ریسک بود/ قسمت بود با پدرم در جشنواره فجر باشم
- «سونامی» صدرعاملی در جشنواره فیلم فجر/تجربهای متفاوت در نخستین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





