سینماسینما، فریبا جمور؛
سریال «سرزمین اوباش» (MobLand) درامی تاریک و لایهلایه از مناسبات جنایتسازمانی در دل یک ساختار مافیایی است که با بهرهگیری از بازیهای قوی (بهویژه تام هاردی و هلن میرن) و فضایی پرتعلیق، فراتر از یک سریال سرگرمکننده ظاهر میشود. آنچه این اثر را به موضوعی قابلمطالعه برای حوزه نظری بدل میکند، نحوه بازنمایی قدرت و خشونت در دل شبکههای انسانی و ساختارهای اجتماعی است.
در نگاه میشل فوکو، قدرت نه امری متمرکز و عمودی، بلکه شبکهای افقی از مناسبات میان عاملان اجتماعی است که از طریق دانش، نظم، و مراقبت بدنی اعمال میشود. در «MobLand» این تصور بهخوبی بازتاب یافته است. قدرت در این جهان نه صرفاً در دست رئیس خانواده، بلکه در تعامل پیچیدهای میان شخصیتها توزیع شده است.
شخصیت «هری دا سوزا»، مأمور بیسر و صدای حل بحرانها، نمونهای از اعمال قدرت از طریق حضور نامرئی است. او با حداقل کلمات، اما بیشترین تاثیر، ساختار مافیایی را در ثبات نگه میدارد. از سوی دیگر، «میو هریگان» با اتکای هوشمندانه به اطلاعات، کنترل عاطفی و استراتژیهای نمادین، نشان میدهد که چگونه قدرت از طریق سازوکارهای روانی و جنسیتی نیز اعمال میشود. در دنیای «MobLand»، قدرت نه در سلاح، بلکه در زبان، نگاه، و سکوت مستقر شده است؛ امری که بهتمامی در امتداد تحلیل فوکو از «قدرت/دانش» قرار میگیرد.
اسلاوی ژیژک، فیلسوف معاصر اسلوونیایی، خشونت را محدود به اعمال فیزیکی نمیداند. او بر آن است که خشونت واقعی در دل نظم نمادین و ساختارهای بهظاهر عادی جاری است؛ خشونتی که با عنوان «خشونت نمادین» یا «ساختاری» از آن یاد میکند. «MobLand» دقیقاً چنین خشونتی را بازنمایی میکند: خشونتی که کمتر به گلوله و شکنجه وابسته است و بیشتر به نظامی وابسته است که انسانها را در نقشهایی ناگزیر فرو میبرد.
خیانت پدر به فرزند، دستور قتل بیاحساس همکار قدیمی و تعلیق مدام میان وفاداری و بقا، نشانگر خشونتیاند که در دل مناسبات مافیایی نهادینه شده است. این خشونت، درونماندگار و سیستماتیک است؛ خشونتی که افراد را مجبور به انتخابهایی میکند که پیشاپیش تباه شدهاند. همانطور که ژیژک اشاره میکند، خطرناکترین خشونت، آن خشونتی است که دیگر به چشم نمیآید، چون قانون، خانواده، و «نظم» آن را مشروع جلوه دادهاند.
«MobLand» را میتوان بهعنوان نمایشی تمامعیار از نحوه کارکرد قدرت و خشونت در جهان مدرن فهمید؛ جهانی که در آن سلاحها شاید خاموش باشند، اما بدنها و روانها در تیررساند. از این منظر، سریال نهتنها یک تریلر جنایی موفق، بلکه نمونهای سینمایی برای تأملات نظری پیرامون ساختار، نظم، و خشونت است.
در زمانی که مخاطب بیش از همیشه از خشونت آشکار خسته شده و به درک پیچیدگیهای خشونت پنهان نیاز دارد، آثاری چون «MobLand» با عبور از سطح، امکان چنین تاملی را فراهم میآورند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- طنز پستمدرن در «استودیو»؛ بازنمایی صنعت سرگرمی در آینهای کج
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





