سینماسینما، محسن جعفری راد
باید درباره برخی بازیگران نوشت که مرور جزئیات نقش آفرینی شان، شاید چراغ راه آیندگان باشد. فاطمه (سیمین) معتمدآریا که امروز، تولدش هست، از تئاتر شروع کرد، گزیده کار بود و این دو، شروع موفقیت هایش را رقم زد. کسی که از عروسک گردانی در مجموعه مدرسه موشها در سال ۶۰ شروع کرد و از سال ۶۶ با بازی در فیلم جهیریه برای رباب تا حالا، همواره کاندید سیمرغ بوده است و این ثبات و استمرار در موفقیت، نشان از پشتکار و چشم انداز وسیع او دارد. بیش از سی سال «بودن» در سطح اول سینمای ایران.
با بازی در روسری آبی، استعدادش را به رخ کشید؛ به یک دختر روستایی با لهجه ای به یادماندنی قوام بخشید و تبدیل به یکی از امتیازات مثبت فیلم شد. او شاید در زمینه به کار گیری لهجه، در سینمای ایران یکه تاز باشد. در عینک دودی، وجه دیگری از بازی او را دیدیم، یک بازی به شدت پر اکت و برون گرایانه که کاملا در خدمت فیلم و فیلمنامه بود و موفقیت خوبی نصیبش شد. در همکاری هایش با ایرج طهماسب و حمید جبلی با استفاده مناسب از کودک درونش، محبوب کودکان و نوجوانان شد و یکی از عوامل پرفروش شدن سری فیلم های کلاه قرمزی. در گیلانه، انگار گیلانی بود و از عهده نقشی به شدت دشوار برآمد، بایستی نقش مادر مسنی را بازی می کرد و این کار را با زبان بدن بسیار منعطفش به بهترین شکل انجام داد. در مسافران بهرام بیضایی یکی از شاه نقش هایش را اجرا کرد،آن هم در تعاملی مناسب با کارگردانی پر وسواس. در اینجا بدون من، فاصله خودش با نقش را به حدی حذف کرد که به راحتی با او همذات پنداری کردیم و گریستیم، انگار سالها گریه کرده بود و دیگر چشمانش گریه نداشت! در نمایش خنکای ختم خاطره درخشان بود و به معنای دقیق، تئاتر بازی کرد، نه صرفا گفتن دیالوگ و مخاطب با او هم نفس شد. در همسر، لج بازی هایش گاهی لج مخاطب را در می آورد آنقدر که راکورد حسی اش را به موقع حفظ می کرد و اندازه طنز را نگه می داشت. در فیلم بهمن با بازی در سکوت، خیرگی در چشمان، استفاده به جا از زبان بدن، به برگ برنده فیلم بدل شد و در تازه ترین بازی هایش مثلا در حکایت دریا (که البته فیلم ضعیفی است) معتمدآریا همچنان با صلابت است و با لحن تند و تیزی که به فن بیانش می بخشد و با سردی که به صورتش بخشیده و به یک «چهره سنگی» تبدیل شده ، شاید تنها نقطه قوت فیلم است.
آری، گزیده کاری، زندگی کردن در نقش، تعامل مناسب با کارگردان های مختلف با جهان بینی های مختلف- از محسن مخملباف و بهرام بیضایی گرفته تا رخشان بنی اعتماد و فیلم اولی ها – استفاده خلاقانه و مبتکرانه از زبان بدن، فن بیان و میمیک چهره از او بازیگری ساخت که قطعا در کنار سوسن تسلیمی و لیلا حاتمی، جزو بهترین بازیگران زن «سه نسل مختلف سینمای ایران» قرار می گیرد و رکورد داری اش در کسب جوایز – با کسب چهار سیمرغ جشنواره فجر در کنار پرویز پرستویی، رکورددار تاریخ جشنواره است، در کنار جوایز معتبر بین المللی مثل جشنواره مونترال برای اینجا بدون من – و نیز استقبال همیشگی منتقدان از بازی هایش، از مهمترین نمود های عینی این گذاره است.
امیدواریم بازیگران تازه کار، به جای غرق شدن در حواشی و حضور بی رویه در فضای مجازی و هیاهوی بسیار برای هیچ، از تجربه این بزرگان بیاموزند و فیلم هایشان را مرور کنند که حداقل ده نقش ماندگار در تاریخ سینمای ایران دارد. از روسری آبی تا بهمن، از گیلانه تا اینجا بدون من، از پریناز تا یحیی سکوت نکرد و جان دار و از ناصرالدین شاه آکتور سینما تا صد سال به این سالها و … بازیگری که به معنای دقیق کلمه، علاوه بر بازیگر بودن، آرتیست است و این ویژگی، در زمانه ما، غنیمت بزرگی است که حتی از مصاحبه هایش می توان آموخت. از تیپ ها و ژستهایش در محافل سینمایی و از نجابت و اصالتش در کردار و رفتار و گفتار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- گفتگویی که موزه سینما برای زادروز زنده یاد نیکو خردمند منتشر کرد/ در خانواده ما سینما اهمیت زیادی داشت
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۳)/ گلاره محمدی
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۰)/ هومن منتظری
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۷)/ الناز راسخ
- درخواست ستاد مقابله با کرونا تهران از وزارت ارشاد/ تا اطلاع ثانوی پروژههای سینمایی متوقف شود
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه سردبیر و اعضای تحریریه سینماسینما (۱)
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟