سینماسینما، علی پاکزاد
در دو فیلم نقش دومهایی از زنان دیدم بهتر از نقش اول. یکی در« شبی که ماه کامل شد» و دیگری در «سرکوب» که اصلا شاید نقش اولی هم نداشت.
در «شبی که ماه کامل شد» فرشته صدرعرفایی نقش «غمناز» مادر برادران ریگی را آنچنان بازی می کند که گویی آن را زیسته است و فرو رفتنش در نقش حیرت انگیز، استثنایی و پر از تمرین و رنج و مرارت است. گویی واقعی ترین نقش در فیلم است. از لهجه گرفته تا بردباری، سکوت، لرزش و غمی عجین با زندگانی که همه را با هم توامان دارد و بروز می دهد و پنهان می سازد. او چنان در نقش خود خوش درخشیده که در آغاز فیلم وقتی معرفی می شود به سختی میتوان او را با آن گریم بی نقص شناخت؛ او با کارکشتگی و فروتنیاش، با چهرهای آفتابسوخته و چشمانی غمبار در تلاش است که به عروس خبر از گرفتاری اش در مخمصه ای بزرگ را دهد و ما این پیام را می فهمیم و حس می کنیم. او تبدیل به سمبل زنانی از این دیار می شود که در برنامه ها و مدیریت طایفه خود نقشی ندارند. او مسیح زنی است که صلیب مصیبت خانواده اش را به تنهایی بر دوش میکشد و آنچنان آشنا با زادگاه و جغرافیای داستان است که با زنی بومی و بلوچ مو نمی زند.
سارا بهرامی هم در فیلم سرکوب یکی از پنج زن فیلم است. او باید تعلیق بین دنیای قدیم و جدید و شکاف بین دو نسل را نشان دهد.او نقش دختر وسط خانواده را بازی می کند. مدتی است با یک مرد دوست شدهاست که بعد از چند هفته متوجه میشود که این مرد همانند پدرش به آزار و اذیت جسمی و روحی وی میپردازد. روایت بهرامی و نقش آفرینی اش یک حکایت دو لبه است. او با آنکه نمادی از زن عصر حاضر است اما باید نشان دهد که سرنوشتش با سرنوشت مادرش توفیری ندارد. گریه ها، برخوردهای عصبی و ندانسته ها و بی اطلاعاتی اش از پدر و مادر ترکیبی از نقش و دیالوگ را می طلبد که در میان خواهرانش او بر پرگویی فائق میآید و بسیار روشمند تا انتهای فیلم خود را می کشاند.
به هنگام برقراری رابطه کلامی هم تکلیف این خانه یا وطن با دیالوگ صریحی که پریا به خواهر کوچکش پروانه میگوید روشن می شود و بازی او آغاز و انجام فیلم را نشان می دهد: «تا از این بدتر نشدی از اینجا برو» . صراحت و رک گویی هم در دیالوگ و هم در نشانه شناسی زندگی روزمره پریا مشهود است.
سارا بهرامی ازطریق دیالوگها و نشانه ها و حالات روحی به ما اطلاعات میدهد که از خانه بیرون افتاده و با مردی آشنا شده. شکاک است و دست آخر با تمام کشمکش ها، توقعات و انتظارات چیزی بیشتر از چهار زن دیگر ندارد. گویی این تمایز و همسانی تنها از عهده سارا بهرامی بر می آمد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- «ناصدا» به تهیهکنندگی سارا بهرامی روی صحنه میرود
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- این زن حرف میزند/ نگاهی به «علفزار»
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- اکران «علفزار» از اوایل هفته آینده آغاز میشود
- سینمای اجتماعی، مشق آدم بودن است/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- مصایبِ مادرانهی شهربانو/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- «شهربانو» تنها فیلم سینمایی از ایران در جشنواره جهانی سیدنی
- آغاز اکران آنلاین «شهربانو» از ۱۰ اسفند
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- فرهنگ و رسانه/ نگاهی به فیلم «قهرمان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟