سینماسینما، علی پاکزاد
دو کارگردانی که به فضای جامعه و بحرانهای آن در فیلم های خود پرداختند و توانستند توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند یکی سروش صحت و دیگری سعید روستایی بودند.
“جهان با من برقص” نخستین فیلم بلند سینمایی سروش صحت اثری حرفه ای، لطیف و متفکرانه است که با لحنی طنز به مرگ و سرانجام محتوم بشری می پردازد. فیلم او بر خلاف انتظار به لحاظِ ساختاری فاصله زیادی با مدیوم تلویزیون دارد و همین امر نشان می دهد که او در حد و قواره قابل قبولی ظاهر شده است. یک کمدی آبزورد برای مخاطب عام و خاص.
صحت در جهان با من برقص کلی حرف برای گفتن دارد و مخاطب را با مواردی مثل عذاب آدمی در از دست دادن دیگری، مرگ، طلاق، تاثیر اتفاقات تلخ گذشته در زندگی و آینده انسان، عشق های اشتباهی، فرار از ازدواج، ترس از تنها ماندن، وجدان درد و مشکلات انسان معاصر، آشنا و البته نسخه ای جدی برای آن نمی پیچد جز اینکه انتهای راه را نشان دهد.
او داستانی رئالیستی را با وجوه سورئال آمیخته و قدرت شخصیت سازی و روایتگری خود را به رخ می کشاند. صحت در روایت پردازی موفق است و توجه به تمام شخصیت های فیلم، خصیصه خوب او در فیلمنامه نویسی و کارگردانی است. تسلط زیادی از خود در بازیگیری از چهره های آشنای سینمایی نشان می دهد. زوایای درست تصویربرداری و حرکت های به موقع دوربین و عمق میدان های سازگار با محیط و فضای فیلم از نکات مثبت فیلم محسوب می شود. او از موسیقی به موقع مدد می گیرد و ما را از ابتدا تا به انتهای فیلم با خود می کشاند. هر چند در پایان توقع بیننده فهیم را برآورده نمی سازد.
از سوی دیگر یکی از عوامل موفقیت سعید روستایی در متری شیش و نیم غرق کردن مخاطب در جهان فیلمش است آنهم در شروعی با ریتم و تمپوی سریع. ما با رئالیسم محض مواجهیم. انگار تمام عناصر جاندار و واقعی اند که جلوی دوربین رژه می روند، مستندی از یک جامعه چرک و له شده. یک درام پلیسی هم برای پاسخ به ذائقه مخاطب، چاشنی طبقه وانهاده ای می شود که سعید روستایی حالا در فیلمهایش دارد آنان را نمایندگی می کند. آنطور که حتی نابازیگرانی که واقعا درگیر اعتیاد هستند به جمع بازیگران فیلم می پیوندند و روایتی شکل میگیرد از چرایی ما اینگونه شدیم یا هستیم! روستایی توانسته در نمایش یک بازی دزد و پلیس به عوض قهرمان سازی و دیالوگهای تقلیدی، به دنبال فضاسازی از طریق گفتمانی اجتماعی برآید. عملا کارگردان و دوربین حضور خود را در نمایش فاجعه به رخ می کشانند و بیننده دنبال زاویه دید کارگردان می دود. فیلم یک قصه ماناست بدون شخصیتهای مانا.
کارگردان از منظر فنی در فیلم خود به غایت استادانه عمل کرده است، قابهای مناسب، فیلمبرداری و تدوین خوب. دوربین واقعا متوجه کنه شخصیت هاست و پیگیری مستمر دارد. موسیقی حال و هوای هر سکانس را با ضرباهنگ خود تشدید می کند و از همه مهمتر تقابل دو شخصیت از جنس خیر و شر در طول فیلم درست از کار درآمده و باعث جذابیت فیلم شده است. اما نکته اساسی در فیلم این است که روستایی بین ارائه یک فیلم پلیسی خوب یا یک فیلم از اجتماعی فرسوده، یکی را انتخاب نکرده و همین امر موجب شده که نه پلیسی درجه یکی داشته باشیم و نه اجتماعی پیشرو.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- درباره «زن و بچه»؛ کدام زن؟! کدام بچه؟!
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
- «زن و بچه»؛ فرم پیش از معنا
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- خوانشی آدلری از پدر در «برادران لیلا»/ تاجی از توهّم بر سرِ عقده
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





