سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
سی هشتمین جشنواره فیلم فجر پذیرای فیلمسازان نسل اول تاچهارم بود.
سخن اول: پوستر جشنواره با سیمرغ تکه تکه شده، بدترین پوستر همه دوران بوده است.
قصیده گاو سفید،دومین اثر بهتاش صناعی ها بعد از فیلم خوش ساخت احتمال باران اسیدی، بارقه های امید به این فیلمساز را دو چندان کرد. قصه با ریتمی ملایم مثل آتشفشان زیر خاکستر کم کم زیر پوست مخاطب نفوذ می کند، جامعه بسته و بی رحم ، ظلم و بی عدالتی که بر زنی تنها و بی کس روا داشته، زن یک زندگی آرام و ساده ای طالب است، اما با حکم اشتباه قاضیانی زندگی اش ازهمه می پاشد. بازی شگفت آور مریم مقدم، همذات پنداری مخاطب را دو چندان میکند.
مجید برزگر با دو فیلم ابر بارانش گرفته (کارگردان) و دشمنان به عنوان تهیه کننده به نظرم پدیده جشنواره محسوب میشود. هرچند بی مهری های در حق اش صورت گرفت. فیلم های برزگر به شعور مخاطب احترام میگذارد. مخاطب نیز در دریای تفکرات سازنده غرق و لذت وافری می برد.
آتابای نیکی کریمی بعد از سیاه مشق های همچون چند روز بعد، سوت پایان و شیفت شب، فیلمی قابل دفاع، قصه، بازی و کارگردانی قابل ستایش است.
محمد کارت با فیلم درخشان، شنای پروانه با بازی های ماندگار جواد عزتی که ستاره بی وچون و چرای جشنواره بود( البته به حق اش نرسید) امیر آقایی و سایر عوامل قصه قرص و محکم با پرداخت در خور توجه، آینده خوش یمنی خواهد داشت، بیم آن می رود که یک سعید روستایی دیگری شود.
بهنام بهزادی، باساخت فیلم درخشان تنها دو بار زندگی می کنیم، قاعده تصادف و وارونگی، با آخرین اثرش، من می ترسم، اثری در خور اعتنا ساخته است و همچنان به این فیلمساز امیدوارم که آثار ماندگاری خلق کند.
تعارض اولین ساخته محمد رضا لطفی که یک فیلم هنر و تجربه به تمام معنا تولید کرده است. گامی استوار در عرصه فعالیت فیلمسازی برداشته است.
مغز استخوان دومین ساخته، حمید رضا قربانی، فیلمی با سوژه ملتهب و خط قرمزی، روان و پرداخت مناسبی داشته است.
بازی لیلا زارع در خون شد کیمیایی، رویا افشار در فیلم دشمنان قابل تحسین است.
سخن آخر،آنونس سیمرغ بلورین، یکی از بهترین و لذت بخش ترین سرآغازیست که مخاطب را برای دیدن فیلم های جشنواره آماده میکند. وحیف که سیمرغ ما را به آسمان می برد، ولی فیلم ها ما را زنجیر زمین کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- واکنش فرشته طائرپور به عدم حضور عوامل فیلم روز صفر در اختتامیه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش