سینماسینما، آرش عنایتی
فردریش شیلر:
«این نفرین عمل شریرانه است که اغواگر است و قطعا شرارت بیشتری به بار میآورد.»
این گزارهها آغازگر فیلم زیبای «بیچاره، پاول بیچاره» به کارگردانی ویتالی ملنیکوف است. فیلم با یک مرگ و تاجگذاری شروع میشود و با مرگ و تاجگذاری دیگری به پایان میرسد در حقیقت تشیع جنازه یکی، جشن دیگری را رقم میزند. این تضاد به قولِ کنت پالن خصیصهی قرن هجدهم است. در میانهی این انجام و فرجامها شاهد تلاش نافرجام و صادقانهی امپراتوری هستیم که قصد دارد تا با عزل و نصب و فرمانهای نامتعارف، زندگی رعیتاش را بهبود ببخشد و همزمان تسمه از گردهاش بکشد. پاول، درواقع همزمان هم میبخشد و از همو میستاند. از سوی دیگر فیلم مملو از دسیسهها و توطئههای خاندان سلطنتی و اطرافیانشان است که مضمون آشنای این گونه از فیلمهاست.
ملنیکوف هنرمندانه و از طریق عناصر صوتی و بصری موضعاش را نسبت به این موضوع و سوژهاش تبیین و بیان میکند (برای نمونه، با تاکید بر جمع کردن نسخهی نقاشی از داوید-سوگند هوراتیها- در نمای گذشتن کُنت و شنیدن همقسم شدن اشراف برای حذف پاول)
کاترین دوم مستبدی بود که از قضا مادر هم بود. ملنیکوف بر این سمر تاریخی و ثمرهی خاندان و ثمرهاش نگاهی متفاوت دارد و به درستی خاستگاه گونهگون و ناهمگون رفتارهای پاول را در مقام امپراتور در راستای همین نگاهِ روانکاوانه بر ملا و برجسته میسازد. پاول پسرک چهل سالهی بازیگوش، سادهلوح و خوشقلبی است که هنوز دربند و محو اسباب بازیهایش است (تاکید بر قد و قوارهی بازیگر نقش پاول در همان سان دیدن از رژهی سربازان در فضای باز کاخ سلطنتی و همچنین معشوقهی نوجواناش در همین ارتباط هستند)
به این ترتیب آنچه بنا مینهد نیمهکاره رها میشوند از همین رو ملنیکوف بخش اعظم روایتاش را بر وسواس و وسوسهی پاول برای ساختن قصر برپا میدارد و نماهایش را در این سازهی نیمهتمام، تمام میکند.
ملنیکوف هوشمندانه نشان میدهد که شرِ نخست پسری میزاید که میراث مادر بر باد میدهد و شر پسین پسری پدرکش میپروراند. اما این مهم را، تنها برآمده از تقدیر محتوم نمیشمارد بل تدبیر خواص و حماقت تودهها را در آن دخیل میداند. نمای گذر کالسکهی کنت از میان خیابان و واکنشهای متفاوت مردم عادی در حاشیهی خیابان در این دو سکانس مجزا، بر همین نکته اشاره دارند.
شاید نکتهی تماشایی برای تماشاگر ایرانی دیدن برادران زوبوف در میان توطئهگران است. کسانی که در جنگ با ایران شرکت داشتند. همان جنگی که شعلهی سوزاناش به یمن وجود «پاول یکم» مدتی خاموش ماند تا آنکه امپراتور بعدی بر خاکسترش دمید و بخش بزرگی از سرزمینمان را سوزاند و بر باد داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- فیلم «۹۷۷»؛ پسا سولاریس!
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





