سینماسینما، زهرا مشتاق
یک سفرنامه درست و حسابی است. گرم و نرم و با کلماتی مانوس. همین طور که روی مبل نشستهای یا دراز کشیدهای، راحت و بیدردسر سفری دو هفتهای میروی و برمیگردی. این عصاره چای سبز در پل سرخ است. سفرنامهای با سه نویسنده و ۵۴ فصل درباره افغانستان. کتابی انباشته از جزئیات قابل تامل که خواندنش برای ما ایرانیها، مهمتر از هر ملیت دیگری است. چرا؟ چون ایران پذیرای بیشترین مهاجران افغانستانی در تمام دنیاست و تقریبا همه ما به نحوی با این جامعه گسترده و پر نفوذ در بخشهایی از زندگیمان سروکار داشتهایم. در این کتاب میشود شِمای کلی ترسیم شده از افغانستان را در خلال شخصیتهایی که به فراخور سفر به قصه وارد میشوند؛ مشاهده کرد. خواندن این کتاب علاوه بر آنکه موجب آشنایی با کشور افغانستان است، به طور مشخص دو شهر هرات و کابل را مورد مشاهده و دقت بیشتری قرار داده. و خواننده نیز پا به پای سه مسافر جوان به تجربهای زیسته از خلال خواندن کلمات کتاب دست مییابد. جاهای دیدنی، بازار، نوع پوشش و حساسیت آدمها. حضور و نقش نیروهای خارجی، معاشرت مردم و اقوام مختلف، جایگاه صرافیها در جامعهی افغانستان، غذا، لباس، زنان و کودکان خیابانی.
چای سبز در پل سرخ یک کتاب تمام عیار تصویری است که چه بسا همزبانی، قرابتهای فرهنگی و نزدیکی جغرافیایی و چه بسا تجربه زیسته افغانستانیها در ایران که از دهه شصت تاکنون را در بر میگیرد، ماحصل را بسیار خواندنی و جذاب کرده است. نثری روان و به شدت یک دست که اگر روی جلد عنوان هر سه نویسنده ذکر نمیشد، مخاطب نمیدانست که کتاب حاصل کار چند نفر است. کتاب در چند موضوع تامل بیشتری کرده است. از جمله گردشگری سلامت، بانکداری، امور بیمه و دانشجویان. گرچه کتاب یک سفرنامه محض تعریف میشود، اما رویکرد آن در عین حال متوجه ساختن جامعه ایرانی نسبت به وجود بسترهای بسیار بکر و آماده برای حضور ایران در بازار خدماتی کشور افغانستان است. حوزهای که زبان مشترک، نزدیکی مسیر و فراهم بودن زمینههای لازم، میتواند این کشور را تبدیل به مقصدی مهم برای دریافت انواع کالاها و خدمات از سوی ایران کند. بازاری که چه بسا در غفلت و کمتوجهی ایران به دست ترکیه و چین است.
یکی دیگر از ویژگیهای مهم این سفرنامه، تلنگری به جامعه ایرانی و نوع برخورد و معاشرت ایرانیان و البته سیاستهای چندگانه و اغلب متغیر و متناقض نسبت به مهاجران افغانستانی در ایران است. مهاجرانی که اگر در فرصتهای عادلانهتری قرار گیرند، میتوانند با اندوختههای علمی و مهارتهای کسب کرده، با توشهای مناسب به کشور خود بازگشته و حاصل دستاوردشان، تبدیل به فرصتی موثر برای زندگی آنها باشد. معاشرت مسافران جوان قصه ما با افغانستانیهایی که طی سالها در ایران زندگی کردهاند و بیان تجربههای خود، میتواند برای خوانندگان ایرانی و بخصوص کارفرمایانی که در مشاغل مختلف با این مهاجران ارتباط دارند، بسیار مفید و موثر باشد. کتابی برای یادآوری و مشاهده انواع ظرفیتها. و در عین حال تصویر چرایی و دلایل عدم موفقیتهای طرفین برای حضوری موثرتر.
چای سبز در پل سرخ به قلم سید پیمان حقیقت طلب، محسن شهرابی فراهانی و حسین شیرازی است. سه فردی که با تشکیل «انجمن دیاران» به طور جدی در تلاش برای کمک به جامعه مهاجران در ایران هستند. به طوری که حتی در ابتدای کتاب نوشته شده که بخشی از درآمد حاصل از فروش این کتاب صرف آموزش کودکان مهاجر در ایران میشود. کتاب بخوانیم و کتاب هدیه دهیم. بخصوص کتابی که یکی از هدفهایش آموزش به کودکان مهاجر است.


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ برنامه جدید در شبکه کتاب
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ترسها، تردیدها و تنهاییهای یک زن/ نگاهی به کتاب «دفترچهی ممنوع»
- خیالبافانِ رویابین/ نگاهی به کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما»
- رهایی از پیلهی تنگ ظلم/ نگاهی به نمایش «مدهآ در قندهار»
- برگزاری یک نمایشگاه در حمایت از فعالان، روزنامه نگاران، معلمان و قشر نخبه افغانستان؛ به همراه سخنرانی رضا دقتی
- کتاب «تغییرات فرهنگی و اجتماعی» به بازار نشر آمد
- معرفی کتاب؛ «عکاسی، روشی برای مطالعات اجتماعی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





