علی نعیمی. منتقد_ آنهایی که با تلویزیون ایران، چه در قالب برنامهساز و چه در قالب فیلمساز، همکاری کردهاند، خوب میدانند حلقه تفکرات صداوسیمای ایران در طول سالهای گذشته تنگتر شده و نگاه آنها به مقوله برنامهسازی چقدر مبتنی بر یک نوع تفکر و جریان بسته فرهنگی است؛ جریانی که هدف خود را در نگاههای سیستمی به بهترین شکل و بهعنوان بازیگر اصلی ایفا میکند و جریان سیال فرهنگی را برای حرکت شاخه سیاسی خود مضر و بازگشتناپذیر میداند.
در چنین شرایطی که تلویزیون به دنبال بهانه برای کمکردن باکس برنامههای تفریحی و اضافهکردن تریبون برای جریان سیاسی موافق خود است، حتی از بدیهیترین خطوط قرمز که تا پیش از آن در همین تلویزیون به نوع دیگری استفاده میشد، دستاویزی برای شرحهشرحهکردن فیلمنامهها و قصهها میسازند و حاصل آن چیزی است که نه قابل دیدن است و نه قابل تعریفکردن. حال تصور کنید در این اتمسفر مجموعه تلویزیونی ساخته میشود که تلاش میکند نوع دیگری فکر و کار کند. از همه پتانسیلش استفاده میکند تا اثری را خلق کند که اگر نه بهترین که شاید قابلتحملترین مجموعه تلویزیونی چند سال اخیر باشد. علیرضا طالبزاده، فیلمنامهنویس خوشذوق تلویزیون ایران، که خالق آثار خوبی همچون «صاحبدلان» و «دوران سرکشی» است، بعد از چند سال سکوت و سکون در فعالیتهایش با فیلمنامه «چرخوفلک»، فضایی مشابه اثر متأخر خود خلق میکند که دارای شناسنامه و هویت نویسنده اثر است و درست در جایی از فعالیت حرفهایاش در کنار فیلمسازی قرار میگیرد که دغدغه زندگی انسان معاصر در فضای شهری خالی از معنویت را دارد که نتیجه آن اثری اپیزودیک و قابل دفاع است. عزیزالله حمیدنژاد در «چرخوفلک» سراغ داستانی رفته است که به نظر میرسد در نگاه اول فارغ از هرگونه دغدغه و مجال برای عرضاندام باشد اما نگاه فیلمساز به مقوله معنویت فارغ از نگاههای ماورایی باعث شده است با مجموعهای از قصههای مجزا روبهرو باشیم که هر کدام میتواند در صورت جلوگیرینکردن بهموقع و حرکت بهموقع مهرهها در زندگی؛ تبدیل به یک فاجعه شود. درواقع معنویت بهعنوان یک عنصر گمشده در عصر ماشینی و سرد و بیروح امروز بهعنوان حلقه متصل به فضایی خارج از شلوغیهای روزمره در نقش نخ تسبیح روایتی انسانگونه را از دین ارائه میدهد. فیلمساز با نهیب به باور منحرفشده مردم و دستوپازدن در میان باتلاقی عمیق، این باور را به مخاطب القا میکند که لزوما قرار نیست برای رسیدن به سلوک عارفانه با فرمول گذشتگان به سعادت برسید و این نقطه آغاز تلاش نویسنده و کارگردان برای هضم یک اتفاق است؛ اتفاقی از جنس باورمندی به سکوت در میان هیاهوی جامعه افسارگسیخته و حریص.
رسیدن به چنین باوری هرچند خطر راهرفتن بر لبه تیغ فرمول آدمهای خوب و آدمهای بد و فقیر و غنی را به فیلمساز گوشزد میکند، اما به گمانم، فیلمساز خیلی رند و باهوش باید باشد تا در ورطه تکرار این ماجرا نیفتد، اینکه لزوما هر فقیری مظلوم نیست و هر ثروتمندی ظالم نیست.
«چرخوفلک» را باید حاصل تلاشی فردی از سوی فیلمساز و نویسندهای دانست که خارج از نگاه دستوری سازمان، به سراغ فضایی رفته است که کمترین چالش را با نگاه رسمی و خشک سازمان صداوسیما دارد. ازاینرو شاید بتوان گفت در روزهایی که تلویزیون ادامه حیاتش را به وقوع یک معجزه پیوند زده است، عزیزالله حمیدنژاد با «چرخوفلک» پیشنهاد تازهای را ارائه میدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- عزیزالله حمیدنژاد: رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت:سعی کردم از سینمای علی حاتمی فاصله بگیرم
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





