سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جشنواره فیلم فجر در آستانه سی و هشتمین دوره برگزاری اش هنوز محلی برای آزمون و خطاهای است که بارها و بارها آزموده شده هزینه شده و باز هم می شود تو گویی بار نخست است، که می دانیم نیست.گاهی چند دوره فیلم های هنر و تجربه امکان نمایش می یابند و گاه با تغییر مدیریت جشنواره همه چیز از نو بنا نهاده می شود.چند سالی است فجر در حال آزمونی دیگر است اینکه فیلم های مستند و کوتاه باشند یا نباشند.از طرفی به خاطر جدول شلوغ نمایش فیلم های منتخب سینمای ایران امکانش نیست و از سویی دیگر پز فراگیر بودن جشنواره که می بایست همه طیف های سینما را در بربگیردباعث شده برنامه ریزان جشنواره به هر نحوی این میهمانان ناخوانده را میزبان باشند.استدلال منتقدان حضور فیلم های کوتاه و مستند هم چندان بی راه نیست اینکه هر کدام از این گرایش های سینمای خود در طول سال جشنواره ای مستقل و بزرگ دارند که طبق آیین نامه هایشان امکان حضور سایر گرایش های سینمای در آن نیست. حرف درستی است اما از سوی دیگر باید پذیرفت که جشنواره فیلم فجر آیینه تمام نمای سینمای ایران و ویترین جذابی است که حضور آثار فیلمسازان مستند و کوتاه در آن و مواجه آثارشان با طیف وسیع مخاطبان می تواند مسیر کاری آنها را مشخص کند خاصه اینکه در کاخ جشنواره یعنی جایی که بیشتر منتقدان و نویسندگان سینمایی و خبرنگاران این حوزه در آن متمرکز هستند دیده شدن آثار این دو گروه فرصتی بسیار مغتنم است که بعضا آثارشان در معرض دید و نقد فنی تری قرار بگیرند. حال که به هردلیلی امکان حذف فیلم های کوتاه و مستند خوشبختانه از جدول نمایش فیلم های جشنواره فجر نیست کاش امکانش فراهم می شد که برنامه ریزان به گونه ای عمل می کردند که امکان دیده شدن این دست از آثار در زمان مناسبی از روز در طول برپایی حشنواره نصیب کارگردانان و علاقه مندانش می شد.
اینکه سانس پایانی جشنواره سی و هشتم را همه روزه در سینمای نویسندگان سینمای که حدود ساعت ۲۲ می شود به اکران فیلم های کوتاه و مستند اختصاص دهیم بیشتر به نظر رفع تکلیف می آید تا انجام وظیفه.
با این همه همین امکان سخت برای نویسندگان سینمایی فرصتی ارزشمندی است که کارنامه یک ساله سینمای مستند و فیلم کوتاه را در یک فرصت ۱۰ روزه مرور کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت