سینماسینما، ایلیا محمدینیا
جشنواره فیلم فجر در آستانه سی و هشتمین دوره برگزاری اش هنوز محلی برای آزمون و خطاهای است که بارها و بارها آزموده شده هزینه شده و باز هم می شود تو گویی بار نخست است، که می دانیم نیست.گاهی چند دوره فیلم های هنر و تجربه امکان نمایش می یابند و گاه با تغییر مدیریت جشنواره همه چیز از نو بنا نهاده می شود.چند سالی است فجر در حال آزمونی دیگر است اینکه فیلم های مستند و کوتاه باشند یا نباشند.از طرفی به خاطر جدول شلوغ نمایش فیلم های منتخب سینمای ایران امکانش نیست و از سویی دیگر پز فراگیر بودن جشنواره که می بایست همه طیف های سینما را در بربگیردباعث شده برنامه ریزان جشنواره به هر نحوی این میهمانان ناخوانده را میزبان باشند.استدلال منتقدان حضور فیلم های کوتاه و مستند هم چندان بی راه نیست اینکه هر کدام از این گرایش های سینمای خود در طول سال جشنواره ای مستقل و بزرگ دارند که طبق آیین نامه هایشان امکان حضور سایر گرایش های سینمای در آن نیست. حرف درستی است اما از سوی دیگر باید پذیرفت که جشنواره فیلم فجر آیینه تمام نمای سینمای ایران و ویترین جذابی است که حضور آثار فیلمسازان مستند و کوتاه در آن و مواجه آثارشان با طیف وسیع مخاطبان می تواند مسیر کاری آنها را مشخص کند خاصه اینکه در کاخ جشنواره یعنی جایی که بیشتر منتقدان و نویسندگان سینمایی و خبرنگاران این حوزه در آن متمرکز هستند دیده شدن آثار این دو گروه فرصتی بسیار مغتنم است که بعضا آثارشان در معرض دید و نقد فنی تری قرار بگیرند. حال که به هردلیلی امکان حذف فیلم های کوتاه و مستند خوشبختانه از جدول نمایش فیلم های جشنواره فجر نیست کاش امکانش فراهم می شد که برنامه ریزان به گونه ای عمل می کردند که امکان دیده شدن این دست از آثار در زمان مناسبی از روز در طول برپایی حشنواره نصیب کارگردانان و علاقه مندانش می شد.
اینکه سانس پایانی جشنواره سی و هشتم را همه روزه در سینمای نویسندگان سینمای که حدود ساعت ۲۲ می شود به اکران فیلم های کوتاه و مستند اختصاص دهیم بیشتر به نظر رفع تکلیف می آید تا انجام وظیفه.
با این همه همین امکان سخت برای نویسندگان سینمایی فرصتی ارزشمندی است که کارنامه یک ساله سینمای مستند و فیلم کوتاه را در یک فرصت ۱۰ روزه مرور کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





