سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
فیلم «بیتل جوس بیتل جوس» ۲۰۲۴ به کارگردانی تیم برتون فیلمساز آمریکایی، اثری در ژانر فانتزی کمدی ترسناک، ادامه فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۸۸ از همین کارگردان است.
در قسمت دوم علاوه بر چند بازیگر اصلی همچون مایکل کیتون، وینونا رایدر و کاترین اوهارا، بازیگران دیگری همچون مونیکا بلوچی، جنا اورتگا و ویلم دفو نقش آفرینی می کنند.
آیا باید پیش از دیدن «بیتل جوس ۲»، فیلم قدیمیتر را دید؟
بله ! بهتر است قسمت اول را ببینیم چون به درک بهتر قصه و شناخت شخصیتهای اصلی فیلم کمک میکند؛ اگرچه برتون در «بیتل جوس۲» آگاهانه از ارجاعاتی آشنا استفاده میکند، اما تماشاگری که فیلم اول را ندیده باشد هم، میتواند از فضاسازی و لحن عجیب و غریبی که خاص برتون است، لذت ببرد و تجربه جالبی از فانتزی و دلهره را توامان داشته باشد .
قصه فیلم:
اغلب حوادث فیلم در شب هالووین رقم میخورد؛ سه نسل از خانواده دیتز پس از مرگ غیرمنتظره پدربزرگ دوباره به خانه تسخیرشده بالای تپه باز میگردند. زندگی لیدیا هنوز توسط بیتل جوس تسخیر شده و او آگاهانه از این واقعیت فرار میکند، زمانی که دختر نوجوان و سرکش او دریچهای مرموز به زندگی پس از مرگ کشف میکند، زندگی همگی زیر و رو میشود.
اگر کسی نام Beetlejuice را سه بار صدا بزند، دیو بدجنس با خوشحالی برمیگردد؛ لیدیا برای نجات دخترش باید با بیتل جوس روبرو شود…
برتون استاد خلق شخصیتها و موقعیتهای عجیب و غریب است. شخصیتهای برتونی معمولا در حالتهای اکستریم روحی یا فیزیکی قرار دارند، آنها میتوانند هنرمندانی خودشیفته، مدیومهای متصل به دنیای ارواح یا حتی اجسادی در حال فساد و تکه تکه شده یا موجوداتی تخیلی باشند. این پیکرهای چندشآور و وصله و پینه شده مثل یک بافت تصویری در نماهای فیلم حضور دارند و به نوعی به امضای برتون در ژانر مورد علاقهاش بدل شدهاند.
شخصیت بیتل جوس اما شیطانی سرخوش، فریبکار و بدجنس است، که در دنیای مردگان قدرتهای شگفتانگیزی دارد. بیتل جوس با موهای آشفته و ظاهری زشت و کثیف در حالیکه لباس راه راه سیاه و سفیدی، به تن دارد در دنیای ارواح زندانی است. او میتواند در شمایل و چهرههای متفاوتی ظاهر شده و بین دنیای مردگان و زندهها رفت و آمد کند، اما به دنبال راهی برای رهایی است؛ این موجود هزار چهره با لیدیا معامله میکند تا در ازای ازدواج با او، دخترش را از دنیای مردگان بازگرداند.
فیلم «بیتل جوس …» سرگرمکننده و خوشریتم است، اما قصهاش بیمنطق و تخیلی است. در دنیایی که در آن مرز واقعیت و فانتزی چندان مشخص نیست با کمک خلاقیتهای روایی تیم برتون میتوان چنین اتمسفری مهیجی خلق کرد. نماها با وجود برخورداری از انبوهی از عناصر کلیشهای باز هم از فیلتر برتون میگذرد تا پر از غافلگیری و شعبده و طنز باشد.
موسیقی فیلم غنی و شنیدنی است و تقریبا سهم عمدهای در اغلب صحنهها دارد و در کنار صحنهآرایی و جلوههای ویژه فیلم فضای گوتیک و وهم آلود این دنیای فانتزی را بهتر ترسیم میکند. برخی از خرده حوادثی که پی در پی و گذرا برای شخصیتها، رخ میدهند، اگر چه کماهمیت و بیربط به نظر میرسند، اما میتوانند مخاطب را تا پایان سرحال نگه دارند.
برای علاقهمندان سینمای برتون پیشبینی میشود که این فیلم در جذب مخاطب و فروش بالا در اکران جهانی موفق باشد؛ همچنین انتظار میرود تا پیش از شروع اکرانهای پاییزه و با نمایش آثار مطرح دیگری همچون فیلم «جوکر۲»، استقبال از فیلم «بیتل جوس۲» ادامه پیدا کند.
ویدیو: شادی حاجی مشهدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیکاپریو، پن و موسیقی گرینوود؛ مثلث قدرت در «نبردی پس از دیگری»
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- گفتوگو با تیم برتون / مثلث برمودایی که از پشت پنجره دیزنی نمایان بود
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- شهرت یا ندامت؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- فیلم دوم «چاقوها بیرون» سومین فیلم پرمخاطب نتفلیکس شد
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





