سینماسینما، شادی حاجی مشهدی
فیلم «بیتل جوس بیتل جوس» ۲۰۲۴ به کارگردانی تیم برتون فیلمساز آمریکایی، اثری در ژانر فانتزی کمدی ترسناک، ادامه فیلمی ساخته شده در سال ۱۹۸۸ از همین کارگردان است.
در قسمت دوم علاوه بر چند بازیگر اصلی همچون مایکل کیتون، وینونا رایدر و کاترین اوهارا، بازیگران دیگری همچون مونیکا بلوچی، جنا اورتگا و ویلم دفو نقش آفرینی می کنند.
آیا باید پیش از دیدن «بیتل جوس ۲»، فیلم قدیمیتر را دید؟
بله ! بهتر است قسمت اول را ببینیم چون به درک بهتر قصه و شناخت شخصیتهای اصلی فیلم کمک میکند؛ اگرچه برتون در «بیتل جوس۲» آگاهانه از ارجاعاتی آشنا استفاده میکند، اما تماشاگری که فیلم اول را ندیده باشد هم، میتواند از فضاسازی و لحن عجیب و غریبی که خاص برتون است، لذت ببرد و تجربه جالبی از فانتزی و دلهره را توامان داشته باشد .
قصه فیلم:
اغلب حوادث فیلم در شب هالووین رقم میخورد؛ سه نسل از خانواده دیتز پس از مرگ غیرمنتظره پدربزرگ دوباره به خانه تسخیرشده بالای تپه باز میگردند. زندگی لیدیا هنوز توسط بیتل جوس تسخیر شده و او آگاهانه از این واقعیت فرار میکند، زمانی که دختر نوجوان و سرکش او دریچهای مرموز به زندگی پس از مرگ کشف میکند، زندگی همگی زیر و رو میشود.
اگر کسی نام Beetlejuice را سه بار صدا بزند، دیو بدجنس با خوشحالی برمیگردد؛ لیدیا برای نجات دخترش باید با بیتل جوس روبرو شود…
برتون استاد خلق شخصیتها و موقعیتهای عجیب و غریب است. شخصیتهای برتونی معمولا در حالتهای اکستریم روحی یا فیزیکی قرار دارند، آنها میتوانند هنرمندانی خودشیفته، مدیومهای متصل به دنیای ارواح یا حتی اجسادی در حال فساد و تکه تکه شده یا موجوداتی تخیلی باشند. این پیکرهای چندشآور و وصله و پینه شده مثل یک بافت تصویری در نماهای فیلم حضور دارند و به نوعی به امضای برتون در ژانر مورد علاقهاش بدل شدهاند.
شخصیت بیتل جوس اما شیطانی سرخوش، فریبکار و بدجنس است، که در دنیای مردگان قدرتهای شگفتانگیزی دارد. بیتل جوس با موهای آشفته و ظاهری زشت و کثیف در حالیکه لباس راه راه سیاه و سفیدی، به تن دارد در دنیای ارواح زندانی است. او میتواند در شمایل و چهرههای متفاوتی ظاهر شده و بین دنیای مردگان و زندهها رفت و آمد کند، اما به دنبال راهی برای رهایی است؛ این موجود هزار چهره با لیدیا معامله میکند تا در ازای ازدواج با او، دخترش را از دنیای مردگان بازگرداند.
فیلم «بیتل جوس …» سرگرمکننده و خوشریتم است، اما قصهاش بیمنطق و تخیلی است. در دنیایی که در آن مرز واقعیت و فانتزی چندان مشخص نیست با کمک خلاقیتهای روایی تیم برتون میتوان چنین اتمسفری مهیجی خلق کرد. نماها با وجود برخورداری از انبوهی از عناصر کلیشهای باز هم از فیلتر برتون میگذرد تا پر از غافلگیری و شعبده و طنز باشد.
موسیقی فیلم غنی و شنیدنی است و تقریبا سهم عمدهای در اغلب صحنهها دارد و در کنار صحنهآرایی و جلوههای ویژه فیلم فضای گوتیک و وهم آلود این دنیای فانتزی را بهتر ترسیم میکند. برخی از خرده حوادثی که پی در پی و گذرا برای شخصیتها، رخ میدهند، اگر چه کماهمیت و بیربط به نظر میرسند، اما میتوانند مخاطب را تا پایان سرحال نگه دارند.
برای علاقهمندان سینمای برتون پیشبینی میشود که این فیلم در جذب مخاطب و فروش بالا در اکران جهانی موفق باشد؛ همچنین انتظار میرود تا پیش از شروع اکرانهای پاییزه و با نمایش آثار مطرح دیگری همچون فیلم «جوکر۲»، استقبال از فیلم «بیتل جوس۲» ادامه پیدا کند.
ویدیو: شادی حاجی مشهدی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- گفتوگو با تیم برتون / مثلث برمودایی که از پشت پنجره دیزنی نمایان بود
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- رستگاری در حزن/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- شهرت یا ندامت؟/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- فیلم دوم «چاقوها بیرون» سومین فیلم پرمخاطب نتفلیکس شد
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- قد میکشم، پس هستم/ نگاهی به سریال «یاغی»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»