سینماسینما، سحر عصرآزاد:“قاب ها” یک مستند سیاسی موجز و حساب شده با چاشنیطنز و ریتمی پویا است که همراهی مخاطب را برای رسیدن به پاسخ او به سوال مستتر در فیلم طلب می کند.
کیوان مهرگان؛ روزنامه نگار و شاعر در اولین تجربه فیلمسازی خود سراغ دغدغه های شخصی اش در حیطه تاریخ سیاسی ایران رفته و یک استاد علوم سیاسی را که به واسطه اظهار نظرهای صریح و روشنگرانه اش در بزنگاه های سیاسی شهره خاص و عام است، محور کار قرار داده است.
حضور صادق زیباکلام به عنوان کاراکتر محوری مستندی که قرار است تاریخ سیاسی ایران را در یک فَست موشن مرور کند، مهمترین ویژگی “قاب ها” است که خود به خود کنجکاوی برای همراهی با روایت این اثر ایجاد می کند.
اما فیلمساز به همین امتیاز اولیه بسنده نکرده بلکه با انتخاب ساختاری داستانی و حساب شده، این امتیاز را ارتقا داده؛ آنهم به واسطه بسط دادن دیدگاه های استاد از خلال نخ تسبیحی که همان عکس های قاب شده بر دیوار دفتر کار او است.
در این فَست موشن جذاب – که ناگفته مشخص است با تکیه بر شیواییِ کلامِ زیباکلام! و شرح و توصیف های طولانی او، تدوین کار را سخت کرده –، استدلال و تحلیل های شخصی این استاد علوم سیاسی از چرایی قرار دادن این قاب ها در کنار هم، به شکلی ظریف و زیرپوستی منجر به مرور تاریخ سیاسی کشور می شود که در کنار تصاویری نادیده یا کمتر دیده شده از رویدادهای مستند، سازنده روایتی بکر و گرم از تاریخ است.
هوشمندی فیلمساز در انتخاب یک نخ تسبیح دراماتیک برای این مستند، از وجوه ساختاری است که باعث شده فیلم آغاز، میان و پایان مشخص داشته باشد و در انتها برای مخاطب یک سوال حیاتی ایجاد کرده و او را با پاسخ سوال که در ذهن هر فرد شکل می گیرد، تنها می گذارد.
در سکانس ابتدایی فیلم با حضور فیلمساز در مغازه قاب فروشی و سفارش یک قاب برای عکسی مواجه هستیم که این عکس را نمی بینیم و این صحنه کات می خورد به معرفی صادق زیباکلام و معرفی او در محل کارش؛ دانشگاه تهران و تأکید بر روحیه طنز یا به گفته بهتر طنز گزنده کلام او که در نهایت پس از پرسه زدن در اتاق های مختلف و در میان همکاران، به دفتر کار شخصی او ختم می شود که لوکیشن اصلی یا در واقع هسته ملتهب فیلم است.
لوکیشنی که فیلمساز تلاش کرده تصویری واقعی از یک مکان با زاویه دیدی باشد که خود قبل از مواجهه با آن، طی سالیان در ذهنش تصویر می کرده و نهایتاً به قاب هایی می رسیم که در ابعاد مختلف و با محتویات متفاوت و چه بسا در ظاهر ناهمگون در کنار هم قرار گرفته اند.
همانطور که اشاره شد نخ تسبیح روایی این مستند، همین قاب ها و تحلیل های شخصی است که زیباکلام از چرایی کنار هم قرار گرفتن آنها ارائه می دهد تا از خلال این تحلیل چه بسا نگاه جدید و متفاوتی به تاریخ سیاسی ایران در ذهن مخاطب شکل بگیرد که … می گیرد.
با تکیه بر همین ساختار قرص و محکم است که فیلمساز به جای غرق شدن در این تحلیل ها که می توانستند زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند، حواسش به هدف زیرپوستی که برای فیلمش در نظر گرفته، هست و به همین دلیل این تحلیل ها را که همراه با روح امید به آینده سیاسی این سرزمین است، پیوند می زند به قابی که از سوی خودش یا به گفته بهتر تک تک مخاطبان –با محتویات مختلف- ، به زیباکلام اهدا می شود تا آن را در میان قاب هایش جای دهد.
عکسی که در همان سکانس ابتدایی قاب گرفته شده و در پایان هم مجهول باقی می ماند تا تصویر ذهنی هر فردی از قابی که جایش در میان قاب های استاد خالیست، استعاره ای باشد از آنچه می تواند فردای این سرزمین را بسازد و برآیند همین نقاط امید باشد.
“قاب ها” گزارشی است شخصی از تاریخ سیاسی ایران که فراتر از این هدف اولیه رفته و هر مخاطبی را با هر دیدگاه سیاسی به شراکت در این تحلیل بر اساس زاویه دید خود فرا می خواند تا در نهایت فَست موشن تاریخ سیاسی سرزمینش را با نگاه خودش و با انتخاب آخرین قاب، به سرانجام رسانده و تبدیل به گزارشی همگانی کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- در «یک سهشنبه کوتاه» مطرح شد: عوامل با فیلم کوتاهیهای کار اول سخت همکاری میکنند
- هفتمین برنامه «یک سهشنبه کوتاه» در خانه هنرمندان ایران
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- زنی که سوخت اما خاکستر نشد/ تحلیل کاراکتر زن در فیلم «لیلا»
- «آزادی» در مستندات یکشنبه و «صفحه اول» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- تراژدی تنهاییِ سرپتیها/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- «وقتی که دارکوبها میروند» بررسی شد؛ همگی به دنبال منجی از بیرون هستیم!
- «وقتی که دارکوبها میروند» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- «مادران میدان مایو» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ حضور فعالانه مخاطب در مواجهه با چالشهای کاراکتر
- در نشست نقد و بررسی «سینهما رکس» عنوان شد؛ آبادانیها بعد از آتشسوزی سینمارکس هنوز به مرحله بازیابی عاطفی نرسیدهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛