سینماسینما، رضا صائمی
جشنواره به نیمه رسیده و هنوز فیلم های زیادی است که فرصت نمایش نیافته اما برآیند همین نیمه اول و اخبار و اطلاعاتی که درباره مابقی فیلم ها منتشر شده نشان می دهد که مسائل و چالش های اجتماعی، ردپای پررنگی در فیلم های امسال دارد. فیلم هابی که با مفاهیم و موقعیت هایی مثل فقر، اعتیاد، شکست، بن بست ها، ناامیدی ها و افسردگی ها، خیابان های شلوغ، آدم های شر و خشونت های خانگی و خیابانی گره خورده و از تباهی ها و سقوط و نزول اخلاق حرف می زند. گویی با یک سینمای اشک و خشم مواجه هستیم که حال آدم های داستانش خوب نیست و قصه هایش با غصه های تلخی روایت می شود. البته این نه اگزجره شدن واقعیت است نه اگزوتیک شدن آن. سینمای ما اکنون روایتی از جامعه ماست و قال آن بازتاب حال مردمی که مدتی است حالشان خوب نیست. فیلم های امسال جشنواره بار دیگر می تواند مناقشه قدیمی سیاه نمایی یا آسیب شناسی را در کانون نقد و تحلیل قرار دهد. اینکه آنچه بر پرده سینما می بینم همان چیزی است که در کف خیابان ها می بینیم یا در روایت آن اغراق شده است؟ واقعیت این است که سینمای اجتماعی لزوما سینمای تلخ و سیاهی نیست و می تواند قصه ای اجتماعی با سویه هایی از امید و شادی را هم در ذیل این گفتمان سینمایی قرار داد اما وقتی واقعیت های اجتماعی تلخ است نمی توان انتظار داشت که سینمای اجتماعی از شیرینی ها سخن بگویید. اینکه در سالهای اخیر میل به ساخت فیلم درباره مسائل و دغدغه های اجتماعی زیاد شده یک مد و موج سینمایی نیست این خود واقعیت های اجتماعی است که خودش را بر سینما عرضه و تحمیل می کند و از سینما می خواهد تا به زبان بصری و دراماتیک آن بدل شود. در جشنواره سی و هشتم فیلم هایی مثل شنای پروانه، سه کام حبس، عامه پسند، روز بلوا، قصیده گاو سفید، دوزیست و… نمونه ای از فیلم هایی هستند که فارغ از تفاوتشان در کم و کیف سینمایی، دغدغه های ملموس اجتماعی را به تصویر می کشند و به نظر می رسد سینمای ایران با جامعه ایران و مسائل اجتماعی آن مماس شده و مضامین فیلم ها روایتی از درد و رنج های مردم است. سینمای ما سینمای تلخی شده که بغض و خشم های فروخفته از قاب آن بیرون زده اما این تماشای این واقعیت تلخ بیش از رویاهای شیرین می تواند سینما را به هنر متعهد اجتماعی بدل کند که دست کم اگر رنجی از جامعه کم نمی کند با این درد ها، همدردی می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»