سینماسینما، محمد تقیزاده؛
سومین فیلم سعید روستایی را باید بهترین و کاملترین اثر او دانست هر چند که این اثر نیز فاقد عیب و ایراد ساختاری و دراماتیک نیست. سعید روستایی در «برادران لیلا» از فضای خانوادگی فیلم «ابد و یک روز» استفاده کرده و درام طولانی خود را که فراز و فرودهای زیادی نیز دارد، روایت کرده است بنابراین نخستین مواجهه مخاطب با «برادران لیلا» به شباهت آن به فیلم اول روستایی مربوط میشود اما این شباهت بیشتر به همین فضای خانوادگی و تاحدی تِم بدبختی و فلاکت خانواده باز میگردد و فراتر نمیرود.
طبقه فرودست و فقیر جامعه از نظر اجتماعی و سینمایی طبقه مورد علاقه روستایی است و تمایل بیشتری برای پرداختن به آن دارد چرا که ظاهرا از یک سو آشنایی و اُنس بیشتری با این طبقه دارد و طبق گفتههای خودش سالها در این مناطق زندگی و زیست کرده و از سوی دیگر طبقه فرودست و فقیر از نظر سینمایی، میتواند همدلی برانگیزتر باشد و سمپاتی بیشتری ایجاد کند. از این رو پرداخت به این بخش از جامعه در عمده کارهای روستایی نه بر اساس اتفاق بلکه بر پایه هوش و انتخاب فیلمساز صورت گرفته است.
«برادران لیلا» دو مضمونِ محوری در حوزههای اجتماعی و فردی را در داستان خود دنبال میکند: مضمون فردیِ حرص و طمع که در پدر خانواده با بازی درخشان سعید پورصمیمی تبلور یافته از مهمترین بخشهای داستان فیلم است که روستایی توانسته علاوه بر دراماتیک کردن این تم برجستهی انسانی، تلخی و گزندگی آن را نیز به خوبی منتقل کند. مضمون اجتماعی که فیلم به آن میپردازد درباره شرایط ملتهب اقتصادی کشور است جایی که از یک سو بیکاری و تفاوت طبقاتی همچنان از مهمترین معضلات جامعه است و از سوی دیگر نوسانات لحظهای ارز باعث برهم زدن زندگی و افزایش نگرانی طیفهای مختلف جامعه شده که فارغ از اهداف سوداگرانه، سعی دارند پیشرفتی در زندگیشان داشته باشند و نابسامانیهای اقتصادی نه تنها باعث پیشرفت آنها نمیشود بلکه زمینه سقوط آنها را فراهم میکند.
جنبه سمبلیک فیلم یکی دیگر از وجوه مهم و مناقشهبرانگیز «برادران لیلا» بوده که باعث بازخوردهای متفاوت سیاسی و اجتماعی در میان تماشاگران آن شده است. انتقاد از شرایط نابسامان جامعه سبب شده که برخی فیلم را سیاهنما و بیش از حد اغراق شده بدانند و جایگاه آن را تا اندازهی جشنوارهای بودن تقلیل دهند، از سوی دیگر ارجاعات و نمادگرایی فیلمساز در طول فیلم، تاویل و تفسیرهایی را برای برادران لیلا به ارمغان آورده تا جاییکه عنوان سیاسیترین فیلم سال را نیز میتوان به آن نسبت داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- یادداشت محمد حقیقت در مجله «پزیتیف»/ ایران، بهسوی سینمای اورژانسی
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- مردی که تد لاسو نبود/ نگاهی به فیلم «پرویز خان»
- از شرطبندی تا قهرمانی و تبانی/ نگاهی به مستند «ستار الکلاسیکو»
- دراماتیزه کردن تاریخ معاصر/ نگاهی به مستند «فرار از قصر»
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حذف یا اصلاح؟/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما