سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
چند روز قبل برای تماشای یکی از فیلم های گروه هنر و تجربه به سینما رفتم. متأسفانه بلیت را اشتباه رزرو کرده بودم و نتوانستم فیلم را ببینم. فکر کردم بد نیست از میان فیلم های دیگر که البته همه را قبلاً دیده بودم یکی را انتخاب کنم و دوباره تماشایش کنم؛ “شبی که ماه کامل” شد مثلاً یا “سرخپوست” و حتا “ما همه با هم هستیم” اما بلیت ها تمام شده بودند و تنها فیلمی که برایش بلیت موجود بود “ایکس لارج” بود.
شاید بیکار ماندن در آن چند ساعت باعث شد بعد از چند بار منصرف شدن در نهایت بلیت فیلم را بگیرم. همیشه وقتی از من سوال می شود فیلم هایی از این دست را “ببینیم” یا نه، پاسخم این است که فکر نمی کنم در سلیقه من باشند ولی شاید شما خوشتان بیاید. فکر کردم شاید حالا آن قدر ها هم بد نباشد و بتوان ساعتی فقط با آن سرگرم شد. اما فیلم مذکور چیزی فراتر از “فاجعه” بود. فیلمی به قول آقای فراستی “ماقبل نقد”! فیلمی که حتا نمی شود اسمش را فیلم گذاشت.
به زعم من “فیلمفارسی” به هر حال چارچوب ها و اسلوب هایی دارد؛ مولفه هایی که می توان فیلم هایی با آن حال و هوا را در قالب آن تعریف کرد اما «ایکس لارج» حتا در اسلوب های فیلمفارسی های پیش از انقلاب نیز نمی گنجد! فیلمی که نه داستان دارد،نه روایت، نه بازی، نه حتا اجرایی قابل قبول! فیلمی که هرجا کم می آورد از موسیقی بی ربطی استفاده می کند و مانده ام چنین فیلم هایی اساساً چرا ساخته می شوند؟ به چه هدفی؟ و چرا بازیگری مثل اکبر عبدی که در کارنامه اش فیلم های درخشان بسیاری دارد بازی در چنین فیلم هایی را می پذیرد؟!!!
ابتدا برای خودم ابراز تاسف می کنم که به رغم آن که می دانستم قرار است چه فیلمی ببینم باز هم رفتم و دیدم! و سپس برای آن هایی که این فیلم ها را می سازند به هزاران دلیلی که ما از آنها خبر نداریم! بسیاری از فیلمسازان خوب قدیمی و کارگردانان جوان و مستعد این روزها نمی توانند فیلم های خود را به دلایل عموماً مالی جلو دوربین ببرند آن وقت فیلم هایی مثل «ایکس لارج» با صرف هزینه های بالا و تبلیغات گسترده جای آن ها را می گیرند؛ فیلمهایی که تماشای آن ها فقط و فقط دور ریختن پول است؛ فیلم هایی که حتی نمی توان درباره ساختارشان به صورت جدی مطلبی نوشت و واقعاً قابل تحلیل نیستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
- «قصر شیرین» نمایشِ راهِ ایجادِ علقه و پیوند است/ من اینجا هستم، زیر درخت سیب*
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
آخرین ها
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر