سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
چند روز قبل برای تماشای یکی از فیلم های گروه هنر و تجربه به سینما رفتم. متأسفانه بلیت را اشتباه رزرو کرده بودم و نتوانستم فیلم را ببینم. فکر کردم بد نیست از میان فیلم های دیگر که البته همه را قبلاً دیده بودم یکی را انتخاب کنم و دوباره تماشایش کنم؛ “شبی که ماه کامل” شد مثلاً یا “سرخپوست” و حتا “ما همه با هم هستیم” اما بلیت ها تمام شده بودند و تنها فیلمی که برایش بلیت موجود بود “ایکس لارج” بود.
شاید بیکار ماندن در آن چند ساعت باعث شد بعد از چند بار منصرف شدن در نهایت بلیت فیلم را بگیرم. همیشه وقتی از من سوال می شود فیلم هایی از این دست را “ببینیم” یا نه، پاسخم این است که فکر نمی کنم در سلیقه من باشند ولی شاید شما خوشتان بیاید. فکر کردم شاید حالا آن قدر ها هم بد نباشد و بتوان ساعتی فقط با آن سرگرم شد. اما فیلم مذکور چیزی فراتر از “فاجعه” بود. فیلمی به قول آقای فراستی “ماقبل نقد”! فیلمی که حتا نمی شود اسمش را فیلم گذاشت.
به زعم من “فیلمفارسی” به هر حال چارچوب ها و اسلوب هایی دارد؛ مولفه هایی که می توان فیلم هایی با آن حال و هوا را در قالب آن تعریف کرد اما «ایکس لارج» حتا در اسلوب های فیلمفارسی های پیش از انقلاب نیز نمی گنجد! فیلمی که نه داستان دارد،نه روایت، نه بازی، نه حتا اجرایی قابل قبول! فیلمی که هرجا کم می آورد از موسیقی بی ربطی استفاده می کند و مانده ام چنین فیلم هایی اساساً چرا ساخته می شوند؟ به چه هدفی؟ و چرا بازیگری مثل اکبر عبدی که در کارنامه اش فیلم های درخشان بسیاری دارد بازی در چنین فیلم هایی را می پذیرد؟!!!
ابتدا برای خودم ابراز تاسف می کنم که به رغم آن که می دانستم قرار است چه فیلمی ببینم باز هم رفتم و دیدم! و سپس برای آن هایی که این فیلم ها را می سازند به هزاران دلیلی که ما از آنها خبر نداریم! بسیاری از فیلمسازان خوب قدیمی و کارگردانان جوان و مستعد این روزها نمی توانند فیلم های خود را به دلایل عموماً مالی جلو دوربین ببرند آن وقت فیلم هایی مثل «ایکس لارج» با صرف هزینه های بالا و تبلیغات گسترده جای آن ها را می گیرند؛ فیلمهایی که تماشای آن ها فقط و فقط دور ریختن پول است؛ فیلم هایی که حتی نمی توان درباره ساختارشان به صورت جدی مطلبی نوشت و واقعاً قابل تحلیل نیستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





