سینماسینما، رضا سخایی شاهرودی
گزینه احتمالی ریاست سازمان سینمایی که این روزها نامش مطرح شده، جدا از ارزیابی کیفیت، در بهترین حالت چند سالی در بخش روابط بینالملل سینما (این بخش یکی از زیر مجموعههای سازمان سینمایی است) کار کرده و به نظر میرسد با حضور ایشان در سینمای ایران شاید موضوع فیلمهای جشنوارهای مجدد داغ شود و شاهد این شکل از فیلمها بیشتر از گذشته باشیم.
سینمای اصلی ایران سینمای قصهگو و مخاطبپسند است (این تعبیر با کلمه زشت و جاهلگونه فیلم بفروش تفاوت دارد)
در ایران ذائقههای مختلف با سلیقههای متفاوت وجود دارد که جذب هرکدام میتواند عامل موفقیت یک فیلم باشد.
داشتن مخاطب نامش بفروش بودن نیست و بعضی از کاسبان در قدیم جای استفاده از فیلم پرمخاطب از فیلم بفروش استفاده کردند و این جمله دلالگونه وارد واژگان و گفتار اهالی سینما شد.
ریاست سازمان سینمایی موظف است اکثر فیلمسازان و حتی عوامل قدیمی را خوب بشناسد، از نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری امروز سینمای ایران به درستی مطلع باشد و تلاش اصلی او حل معضلات کنونی و مشخص کردن یک استراتژی مناسب برای چهار سال آینده سینما باشد.
شاید مهمترین و اولین قدم ریاست سازمان سینمایی تغییر در سینمای استراتژی و تبدیل آن به استراتژی سینما است.
سینما خودش یک استراتژی مهم است و سینمای استراتژی یک دکان برای آنهایی است که خودشان را کارمند انقلاب میدانند.
این جماعت رانتی و آویزان حتی اگر فهم و بینش درستی از انقلاب داشتند متوجه میشدند انقلاب نیاز به کارگر دارد نه کارمند.
کارگر انقلاب خادم ملت مظلوم رنج دیده است، کارگر انقلاب مقابل تمام کارمندانی است که به نام انقلاب از سفره بیت المال مدام بودجههای چند ده میلیاردی میگیرند و آثار آنها در مجموع با تبلیغات شبانه روزی در تلویزیون پنجاه هزار تماشاگر دارد که آنهم از سهمیه بلیطهای دولتی و ارگانی استفاده کردهاند.
سینمای امروز ایران بیشتر از هرچیزی محتاج قصههای ناب از دل زندگی مردم کشور است و تمام پشتک واروهای دیگر یک نمایش فریب دهنده است.
قصه باشد، ممیزی و بی عدالتی در تقسیم بودجه نباشد فیلمساز کار خودش را بلد است و میتواند با جذب مخاطب زیاد سینما را تبدیل به نیاز همیشگی مردم کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





