سینماسینما، افسون جاوید
شاید بتوان گفت «ملاقات خصوصی» یکی از کماقبالترینترین فیلمهای دههی اخیر سینمای ایران به حساب میآید. فیلمی که تلاش کرد تا «عشق» را بر بستری از موضوعات اجتماعی روایت کند.
«ملاقات خصوصی» در جشنوارهی چهلم فجر علی رغم آنکه به نسبت سایر فیلمهای جشنواره موفق شد تا تعداد بیشتری از منتقدان و همچنین مخاطبان عام سینما را با خود همراه کند اما ضربهی اول را همان ابتدا خورد و گرفتار عاقبتی شد که بسیاری دیگر از فیلمها نیز در طی این سالها با آن مواجه شدهاند؛ مثالِ آنچه که برای «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان اتفاق افتاد و داستانِ پشت پردهها و سیاسی بودن زبانِ فیلم باعث شد تا از تمامی بخشهای جشنواره کنار گذاشته شود و به گفتهی نوید محمدزاده «کت و شلوار او اتو کرده بر جالباسی بماند» و سیمرغِ بهترین بازیگر نقش اول مرد روی شانههایش ننشیند.
این بار هم «ملاقات خصوصی» گرفتار این کنارْ گذاشته شدن شد و فیلم با آنکه نظر اغلب تماشاگران را به خود جلب کرده بود در میدان رقابتی جشنواره ناکام ماند و کنار گذاشته شد.
از سوی دیگر از اکران نوروز و اکران عید فطر هم جا ماند و حالا در شرایط متفاوتی که سینماها رونق همیشگی را ندارند و فیلم شانس تبلیغات رسانهای گسترده را نیز از دست داده، اکران شده و شاید به همین علت نوشتن از آن واجب است.
«ملاقات خصوصی» نشان داد که در بحبوحهی سالهایی که رغبت و میل تهیه کنندگان به تهیهی فیلمهاییست که بر بستری از آسیبهای اجتماعی و زندگی و روابط میان طبقات زیرین اجتماع شکل میگیرد، هنوز هم درونمایههای عاشقانه کارکرد خاص خودش را دارد و قادر است تا قریب به ۱۰۰ دقیقه مخاطب را با فیلم همراه کند.
امید شمس در این فیلم روایتگرِ داستانِ زندگی خانوادهایست که متعلق به طبقات پایین اجتماع و ساکن در محلهای ملتهباند و در همسایگی افرادی بزهکار و شرور زیست میکنند. روایت عاشقانهی فیلم هم در همین منطقه شکل میگیرد. «ایمان» برادر «پروانه» دخترِ عطار فیلم، که زمانی در مسابقات مردان آهنین برای خودش اسم و رسمی به پا کرده حالا بخاطر بدهی به یک قهرمانِ فراری تبدیل شده و پدرشان هم در زندان است.
قصهی اصلی فیلم در دو لوکیشن «زندان» و «محلات جنوب شهر» تهران شکل میگیرد در حالیکه برخلاف سایر فیلمها نه زندانش ملتهب است و آزاردهنده و نه البته محلات جنوب شهرش بیهویت.
درام، بیهیچ وقت تلف کردنی درست بعد از شکلگیری ماجرای عاشقانه، آغاز میشود و با توزیع نرم نرم اطلاعات داستان را گسترش داده و تورِ روایت عاشقانهاش را پهن میکند. این توزیع قطره چکانی اطلاعات و تعلیقهای به موقع، موجب درگیر شدن مخاطب با شخصیتها و پیگیری داستان میشود اگرچه شاید به همین علت ۲۰ دقیقهی ابتدایی فیلم و همینطور پایان آن، کمی طولانی و کش دار بنظر بیاید.
با این حال «ملاقات خصوصی» فیلمی بود که اگر در جشنواره اجازهی دیده شدن داشت و اگر در زمانی مناسب و به دور از وقایع امروز جامعه اکران میشد، شانس زیادی برای موفقیت پیدا میکرد. این فیلم به عنوان اولین ساختهی امید شمس نمرهی قابل قبول را از سینماگران در سال گذشته گرفت و امید آنکه مخاطبان نیز با استقبال از این فیلم به زحمات عوامل آن کمک کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
- خبری از اکران جدید نیست/ سینماگران رغبت ندارند، سازمان سینمایی راه حل
- زناشویی پشت میلههای زندان/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- غربتِ پیکری در دل آبها/ نگاهی به فیلم «موقعیت مهدی»
- جدول ستارههای منتقدان سینماسینما به فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «علفزار» اول شد
- انصراف «ملاقات خصوصی» از داوری + اصل نامه تهیهکننده
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- ضعف در قصهگویی، «شب طلایی» را تار کرده است
- عاشقانهی ترسو!/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- ذبحِ بی دلیل منطق در پای احساس/ کوتاه درباره فیلم «ملاقات خصوصی»
- اجرای توامان مهر و محنت/ درباره بازی پریناز ایزدیار در فیلم «ملاقات خصوصی»
- زندگی پشت میلهها/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- مخدر عشق/ نگاهی به تدوین فیلم «ملاقات خصوصی»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش