حتی اگر خود احمد امینی، شاهرخ دولکو، رضا مقصودی و بهروز شعیبی(از اعضای هیات انتخاب جشنواره) اعتراف تلویزیونی کنند یا مکتوب بنویسند که فیلمی مثل “جاندار”(که فیلم خوبی است و نه خیلی خوب) به لحاظ سینمایی از فیلم بیجانِ فیلمسازی که دیگر حتی سایه هم ندارد، یا فیلم عجیب فیلمسازی که اخیرا دارد به صورت خودش و کارنامهاش تیغ میکشد، ضعیفتر است، من قبول نمیکنم. یا اینکه فیلم قابل قبولی مثل “روسی” با چه منطق و دلیلی باید از جشنواره بیرون بماند و شاهد حضور این دو فیلم بسیار ضعیف در بخش مسابقه باشد؟ قبول نمیکنم چون این دوستان را به سینمافهمی و فیلمشناسی قبول دارم. ابدا هم زیر بار بهانههایی مثل سلیقه و این حرفها هم نمیروم. تشخیص فیلم خوب از بد سلیقهای نیست، معیار دارد، استدلال میخواهد.
اگر یک داور مسابقه آشپزی، از اساس ماکارونی دوست نداشته باشد، حق ندارد یک ماکارونی که خیلی خوب پخته شده باشد را از مسابقه کنار بگذارد. سلیقه یک امر شخصی است، ربطی به قضاوت ندارد. بله خیلی از فیلمهای بزرگ میان منتقدان بزرگ هم ممکن است مخالفان جدی و موافقان جدی داشته باشند ولی واقعا تشخیص ندادن کیفیت، میان فیلمهایی که به آنها اشاره کردم، آنهم حداقل از سوی چهار دوستی که نام بردم، محال است.
تازه، به شدت بعید میدانم دوستان هیات انتخاب برای برتری لااقل دو فیلم بخش مسابقه بر سایر فیلمها بتوانند هیچ استدلال منطقی و فنی بیاورند. مطمئنم نمیتوانند چون میدانم سینما را میفهمند.
پس میمانَد دلایل فرامتنی. این دوستان بهتر است بطور شفاف دلایل فرامتنی این ماجرا را اعلام کنند:
آیا به کسوت و سابقه و این حرفها احترام گذاشتهاند؟ اگر گذاشتهاند پس چرا فیلم سیروس الوند را بیرون گذاشتند؟اگر برایشان کسوت و سابقه، اینقدر اهمیت داشت آیا بهتر نبود مثلا یک بخش “استادان!” درست میکردند و دوستانی که فیلمهایشان کیفیت لازم را برای بخش مسابقه ندارد به آن بخش منتقل میکردند؟ یا لااقل اگر دو فیلم را به این دلیل انتخاب کردهاند، از دبیر میخواستند تا دو فیلم به تعداد فیلمهای مسابقه بیفزاید تا حق دو فیلم شایسته دیگر، تضییع نشود.
آیا دستور از بالا رسیده؟ آیا پیش خودشان گفتهاند فلان تهیه کننده ممکن است بیاید دادوبیداد کند و بهمان فیلمساز برایمان حاشیه بسازد، پس رفع دردسر کنیم؟ آیا رودربایسی کردهاند؟ آیا پیش خودشان گفتند که فردا چشممان به چشم فلانی و بهمانی میافتد؟ یا اگر زنگ بزنند و گلایه کنند چه بگوییم؟ آیا رعایت سن و سال و قلب ضعیف و این چیزها را کردهاند؟
بههر حال تا اینجای کار میشود قاطعانه گفت که هیات انتخاب، عمدا یا سهوا حداقل دو خطای فاحش در کارنامهاش ثبت کرده است. تا ببینیم در ادامه چه میشود.
کاش اعضای هیات انتخاب جشنواره روزی متوجه شوند که کارشان چقدر مهم است و با حقالناس سرو کار دارد و به سرنوشت آدمها مربوط میشود.
منبع: روزنامه اعتماد ۱۴ بهمن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- دوربین فرانسوی در جشنواره مستند کانادا
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- نسخه ویژه نابینایان «درخت زندگی» منتشر میشود
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- استحاله جامعه از هم گسیخته/ نگاهی به رویداد «کرگدن خوانی»
- رویداد «کرگدن خوانی» تمدید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره