سینماسینما، آرش عنایتی
گاها این حسرت در وجود هر سینمادوستی باقی است که اگر فلان کارگردان این فیلمنامه را کارگردانی میکرد فیلم چه شکل و شمایلی بهتری مییافت؟ این حسرت در خصوص فیلم «۹۷۷» منتفی است و در عوض خوشی و عشرتی مدام از دیدن روایت و شیوهی روایت فیلم، بر جان دوستدارن سینمای تارکوفسکی مینشیند. چرا که نیکولای خومریکی پایههای روایی و بصری فیلماش را بر مبنای فیلمسازی تارکوفسکی بنا نهاده است. ایدهی نابِ داستان استانیسلاو لم و فیلم «سولاریس» اینجا به شکل دیگری امکانِ بروز یافته است. اگر آنجا سیارهای هوشمند مسبب ظهور اندیشهی غالب یا نمایان شدن وسوسهی هر فرد در قالب جسمانی بود، اینجا این تئوری مطرح است که هر آدمی، میزانی انرژی از خود ساطع میکند. بیشترین میزان آن نیز همان است که عنوان فیلم نام گرفته. فیلم به این مهم پاسخ نمیدهد که چرا تفاوت در اندازهگیری میزان انرژی ساطع از هر فردی وجود دارد. در عوض ایدهی سولاریس را بسط میدهد با این تخیل درخشان که اگر این محصول اندیشهها یا ابژههای پنهان نمایان شوند و با هم در ارتباط قرار گیرند، چه اتفاقی میافتد؟
دانشمندی جوان به مرکزی تحقیقاتی فراخوانده میشود تا دربارهی تئوریاش تحقیق کند. ما برای هر معادله یا فرمول ریاضی، شکل یا منحنی متناظر با آن داریم مگر برخی معادلهها(نظیر رادیکال منفی یک) و همانگونه که عدم تجسد آن معادله در قالب یک شکل، نافی وجودش نیست ندیدن انرژی ساطعه از آدمی نیز منافی حضورش نخواهد بود. تئوری ایوان بر اساسِ تجربههایی که موسیقی و عشق بر زندگی و روان آدمی دارند، استوار است.
از همان نماهای نخست با یک سوئیش پن از نمای نقطه دید ایوان به نمایی از ایوان میرسیم به عبارتی ایوان از سوژه به ابژه بدل میشود و در ادامه نیکولای خومریکی با تقسیم کاراکترها در ترکیبهای دو نفره که در رنگ موهای متفاوت(بور و مشکی) از یکدیگر متمایز میشوند بر وجه تمایزشان بر زندگی هر فردی تاکید میکند(از ایوان تا گوشا) و با استفاده از تمهیدات سینمایی(نظیر فیداوت از نواختن پیانو به نمایی از آلارم دستگاه سنجش امواج، مچهای صوتی، بازتابِ تصویر ریتا بر شمارهها، تاکید بر کنش همسان ریتا و ایوان از دو زاویهی متفاوت برای اشاره مضاعف برخاستگاه همسان این دو کنش و …) و تمهیدات روایی (ارجاع به رمانِ قلب سگی، آغاز و پایان یکسان و …) داستانش را به شکلی زیبا به تصویر در آورده است. شکل و شمایلی که نظایرش را پیشتر از این در سیمای سینمای تارکوفسکی دیدهایم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آینهی استاد!
- «بیچاره، پاول بیچاره»؛ جشنِ تشییع!
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- «ستاره»؛ آکواریوم
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- به وقت فرعون
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
- خرافهزدایی علاءالدین!/ نگاهی به فیلم «سیدالمجهول»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





