سینماسینما، محمد تقیزاده
پیمان قاسم خانی فعالیت حرفه ای فیلمنامه نویسی خود را با تلویزیون و سریال های مهران مدیری آغاز کرد و اکنون پس از ساخت دو فیلم و با وجود برخی تمهیدات بصری هنوز سطح فیلمنامه و دیالوگ نویسی قاسم خانی در سریال های طنز تلویزیونی است. تفاوت کار های سینمایی قاسم خانی با سریال های تلویزیونی را می توان به اضافه کردن برخی شوخی های جنسی نسبت داد. با این توضیح که در مجموعه های تلویزیونی کیفیت داستانگویی و قصه تعریف کردن در سطح بالاتری قرار داشت و هم اکنون پیمان قاسم خانی در دو فیلم سینمایی اش، کمدی را به دیالوگ نویسی و ایجاد برخی موقعیت های طنز تقلیل داده و خبری از داستان و شخصیت کمدی در این فیلم ها نیست.
زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی که به نظر می رسد هنوز پتانسیل بیزینس و بهره مندی تجاری از آن وجود دارد در ورسیون دوم خوب بد جلف، یک تنه بار فیلم را به دوش کشیده اند و به عبارت دیگر می توان خوب بد جلف ۲ را تصاویری بامزه از بده بستان های جمشیدی و درخشانی در امتداد کارهای تلویزیونی آن دو عنوان کرد.
گیشه و فروش در سینماها مهمترین هدف پیمان قاسم خانی در ساخت خوب بد جلف یک و دو بوده است و به جهت هوش و استعدادی که از قاسم خانی سراغ داریم و فروش بخش اول خوب بد جلف گواه آن است، می توان از همین حالا خوب بد جلف ۲ را از پرفروش ترین فیلم های سال ۹۹ و همچنین اکران نوروزی نامید.
با رویکرد و نگاهی که قاسم خانی در مسیر فیلم سازی اش در سینما در نظر گرفته،به نظر نمی رسد بتوان فیلم کمدی استاندارد و شیرینی را که متکی به قواعد ژانر و اصول زیبایی شناسی سینمای کمدی است از پیمان شاهد باشیم گویی قاسم خانی سوراخ دعا را پیدا کرده و تا ته خط و بهره گیری از کامل از زوج جمشیدی و سام درخشانی میخواهد همین مسیر فیلمسازی را که تماما جنبه تجاری و گیشه ای دارد تداوم بخشد. شاید در سال های دورتر بتوان از این نابغه طنزنویسی در ایران انتظار یک کمدی باکیفیت و استاندارد را داشت اما در سال های پیش رو پیمان قاسم خانی فقط به بیزنس اش با سینما می اندیشد و لاغیر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند + ویدئو
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





