سینماسینما، محمد تقیزاده
پیمان قاسم خانی فعالیت حرفه ای فیلمنامه نویسی خود را با تلویزیون و سریال های مهران مدیری آغاز کرد و اکنون پس از ساخت دو فیلم و با وجود برخی تمهیدات بصری هنوز سطح فیلمنامه و دیالوگ نویسی قاسم خانی در سریال های طنز تلویزیونی است. تفاوت کار های سینمایی قاسم خانی با سریال های تلویزیونی را می توان به اضافه کردن برخی شوخی های جنسی نسبت داد. با این توضیح که در مجموعه های تلویزیونی کیفیت داستانگویی و قصه تعریف کردن در سطح بالاتری قرار داشت و هم اکنون پیمان قاسم خانی در دو فیلم سینمایی اش، کمدی را به دیالوگ نویسی و ایجاد برخی موقعیت های طنز تقلیل داده و خبری از داستان و شخصیت کمدی در این فیلم ها نیست.
زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی که به نظر می رسد هنوز پتانسیل بیزینس و بهره مندی تجاری از آن وجود دارد در ورسیون دوم خوب بد جلف، یک تنه بار فیلم را به دوش کشیده اند و به عبارت دیگر می توان خوب بد جلف ۲ را تصاویری بامزه از بده بستان های جمشیدی و درخشانی در امتداد کارهای تلویزیونی آن دو عنوان کرد.
گیشه و فروش در سینماها مهمترین هدف پیمان قاسم خانی در ساخت خوب بد جلف یک و دو بوده است و به جهت هوش و استعدادی که از قاسم خانی سراغ داریم و فروش بخش اول خوب بد جلف گواه آن است، می توان از همین حالا خوب بد جلف ۲ را از پرفروش ترین فیلم های سال ۹۹ و همچنین اکران نوروزی نامید.
با رویکرد و نگاهی که قاسم خانی در مسیر فیلم سازی اش در سینما در نظر گرفته،به نظر نمی رسد بتوان فیلم کمدی استاندارد و شیرینی را که متکی به قواعد ژانر و اصول زیبایی شناسی سینمای کمدی است از پیمان شاهد باشیم گویی قاسم خانی سوراخ دعا را پیدا کرده و تا ته خط و بهره گیری از کامل از زوج جمشیدی و سام درخشانی میخواهد همین مسیر فیلمسازی را که تماما جنبه تجاری و گیشه ای دارد تداوم بخشد. شاید در سال های دورتر بتوان از این نابغه طنزنویسی در ایران انتظار یک کمدی باکیفیت و استاندارد را داشت اما در سال های پیش رو پیمان قاسم خانی فقط به بیزنس اش با سینما می اندیشد و لاغیر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند + ویدئو
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد