سینماسینما، محمد تقیزاده
پیمان قاسم خانی فعالیت حرفه ای فیلمنامه نویسی خود را با تلویزیون و سریال های مهران مدیری آغاز کرد و اکنون پس از ساخت دو فیلم و با وجود برخی تمهیدات بصری هنوز سطح فیلمنامه و دیالوگ نویسی قاسم خانی در سریال های طنز تلویزیونی است. تفاوت کار های سینمایی قاسم خانی با سریال های تلویزیونی را می توان به اضافه کردن برخی شوخی های جنسی نسبت داد. با این توضیح که در مجموعه های تلویزیونی کیفیت داستانگویی و قصه تعریف کردن در سطح بالاتری قرار داشت و هم اکنون پیمان قاسم خانی در دو فیلم سینمایی اش، کمدی را به دیالوگ نویسی و ایجاد برخی موقعیت های طنز تقلیل داده و خبری از داستان و شخصیت کمدی در این فیلم ها نیست.
زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی که به نظر می رسد هنوز پتانسیل بیزینس و بهره مندی تجاری از آن وجود دارد در ورسیون دوم خوب بد جلف، یک تنه بار فیلم را به دوش کشیده اند و به عبارت دیگر می توان خوب بد جلف ۲ را تصاویری بامزه از بده بستان های جمشیدی و درخشانی در امتداد کارهای تلویزیونی آن دو عنوان کرد.
گیشه و فروش در سینماها مهمترین هدف پیمان قاسم خانی در ساخت خوب بد جلف یک و دو بوده است و به جهت هوش و استعدادی که از قاسم خانی سراغ داریم و فروش بخش اول خوب بد جلف گواه آن است، می توان از همین حالا خوب بد جلف ۲ را از پرفروش ترین فیلم های سال ۹۹ و همچنین اکران نوروزی نامید.
با رویکرد و نگاهی که قاسم خانی در مسیر فیلم سازی اش در سینما در نظر گرفته،به نظر نمی رسد بتوان فیلم کمدی استاندارد و شیرینی را که متکی به قواعد ژانر و اصول زیبایی شناسی سینمای کمدی است از پیمان شاهد باشیم گویی قاسم خانی سوراخ دعا را پیدا کرده و تا ته خط و بهره گیری از کامل از زوج جمشیدی و سام درخشانی میخواهد همین مسیر فیلمسازی را که تماما جنبه تجاری و گیشه ای دارد تداوم بخشد. شاید در سال های دورتر بتوان از این نابغه طنزنویسی در ایران انتظار یک کمدی باکیفیت و استاندارد را داشت اما در سال های پیش رو پیمان قاسم خانی فقط به بیزنس اش با سینما می اندیشد و لاغیر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دعوت شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش/ ۱۴ تیر پایان مهلت معرفی فیلمهای متقاضی اکران
- فیلمهایی که از اکران انصراف داده بودند، بازگشتند/ آغاز اکران؛ چهارم تیر ماه
- پیمان قاسمخانی: تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد
- خوب، بد، جلف ۲ به صورت آنلاین اکران میشود؟
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- خوب بد جلف ۲ نوروز میآید
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند + ویدئو
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
آخرین ها
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی