سینماسینما، گلاره محمدی
آخرین فیلم محمدحسین مهدویان بازگشتِ اوست به ژانری که دوست دارد و عمده موفقیت های پیشین خود را نیز در همین گونه سینمایی به دست آورده است، اما این بازگشت لزوماً نمی تواند به معنای موفقیت دوباره او باشد.
«مرد بازنده» داستانی پلیسی- معمایی دارد که می کوشد فراز و فرودهای معمول را نداشته باشد تا مخاطب خود را در لحظاتی غافلگیر کند اما نکاتی وجود دارد که باعث می شود آن اتفاق اولیه یعنی برقراری ارتباط میان مخاطب و اثر سینمایی، شکل نگیرد.
شخصیت محوری داستان، احمد خسروی با بازی جواد عزتی، به دلایلی باورپذیر نیست؛ تفاوت سنی جواد عزتی با نقشی که بازی می کند کم نیست و گریم هم نه تنها کمکی به کاهش این تفاوت نمی کند بلکه در لحظاتی با دیده شدن بیش از حد چهره پردازی، تصنعی بودن افزایش سن کاراکتر احمد خسروی به شدت به چشم می آید. از سوی دیگر انتخاب تکیه کلام هایی که می بایست وجه کارآگاهی داستان را پررنگ سازد، درست از آب درنیامده مثل جمله ای که خسروی درباره تنقلات می گوید: «شیر با کیک را ترجیح می داد یا دلستر با کلوچه؟!» (نقل به مضمون) یا حرکات دستش هنگام رانندگی برای اخطار دادن به ماشینی که در حال فرار است و یا تکرار بیش از حد نام دستیار یا معاونش «رئوفی» که به دلیل تعدد تکرار، گل درشت به نظر می رسد.
مهدویان در «مرد بازنده» می خواهد سیر تحول شخصیتی را به نمایش بگذارد که در ابتدا ساده ترین بی قانونی را برنمی تابد ولی در پایان خودش قانون را دور می زند. در این مسیر خرده داستانهای متعددی نیز روایت می شود که کمکی به خط اصلی روایت نمی کند. اینکه کاراکتر احمد خسروی چرا و چگونه متحول می شود، پس از پایان فیلم همچنان بی پاسخ مانده! برای کسانی که سریال «زخم کاری» را دیده اند بسیاری از خرده داستانها، شخصیتها و بازی ها یادآور آن سریال و به نوعی ادامه همان داستان در قالب فیلمی سینمایی است. ارتباط سرد میان پدر و پسر، نقش منفی زن در سریال و فیلم، ارتباطات و فساد پشت پرده و … اما اینجا خبری از نقاط قوت آن سریال نیست؛ رعنا آزادیور حتی گوشه ای از بازی پرقدرتش را ارائه نمی کند، جواد عزتی ادامه شخصیت مالک هست و نیست و این بلاتکلیفی نه تنها شخصیت محوری داستان که کیفیت کل اثر را مخدوش کرده است، شبنم قربانی نتوانسته از پس نقش کلیدی که نقطه عطف داستان را رقم می زند، به خوبی برآید. در میان بازیگران تنها آناهیتا درگاهی، مجید نوروزی و بابک کریمی حضوری بجا و درخور توجه دارند که همین تفاوت کیفی در مقایسه با دیگر بازیگران، نقش آنها را برجسته میسازد.
نکته دیگری که نمی توان نادیده گرفت این است که فیلم از فقدان موسیقی متن لطمه دیده و موسیقی پرحجم تیتراژ پایانی نتوانسته خلاء موسیقی متن را پر کند. مهدویان با «مرد بازنده» نشان داد که کار کردن با یک گروه ثابت گاه می تواند پاشنه آشیل یک اثر محسوب شود و لزوماً نقطه قوت آن نباشد، شاید اگر او کمی از آثارش فاصله بگیرد و از زاویه ای دیگر آنها را ارزیابی کند، به برخی از نکاتی که منتقدانش مطرح می کنند، پی ببرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید