سینماسینما، آرش عنایتی
“هیچ ردی باقی نگذار” فیلمی است محصول سال ۲۰۲۱ از سینمای غنی لهستان که وقایع و رویدادهایی از سال ۱۹۸۳ را بازسازی و بازنمایی کرده است. دو جوان در میانهی امتحانات در حالی که سرخوشانه به آیندهی پیشرو میاندیشند و با هم شوخی میکنند در میدان مرکزی شهر توسط شبهنظامیان دولتی بازداشت و به زور سوار بر ون شده به پاسگاه برده میشوند. در پاسگاه، گِزگوش یکی از آن دو جوان، مورد ضرب و شتم شدید قرار میگیرد و با تحمل درد بسیار، دو روز بعد میمیرد. دولت ابتدا این واقعه را کم اهمیت میداند اما وقتی بیش از ۲۰ هزار نفر برای تشییع جنازهاش به خیابانهای ورشو میآیند ابتدا جمعیت معترض را بازیچهی غربیها مینامد و سپس در ادامه، دست به هر اقدامی میزند تا یکی(یرژی، تنها شاهد ماجرا) را از شهادت و دیگری(باربارا، مادر گِژگوش)را از شکایت منصرف کند.
ماتوزینسکی با انتخاب رنگهای سرد در طراحی لباسها و صحنهها، و دوربینی لرزان و متحرک( ماتوزینسکی آنمقدار باهوش است که در تناقض با زندگی و شرایط جوانها از نماهایی ثابت و استوار برای ژنرال کیشچاک-رهبرِ شبه نظامیان- استفاده کند. برای نمونه، در راهروهای ساختمان دولت) شرایط دشوار و ناپایداری زندگی را در حکومتی خودکامه؛ و همزمان پایداری و پافشاری بر حقخواهی و تلاش برای احقاقحق قهرمانانش را به تصویر میکشد.
برخاستن یرژی از پسِ باربارا (در نمای بیمارستان) و به کارگیری نماهایی مجزا اما مشابه در کنار تختِ گِژِگوش برای هر دوی آنها، علاوه بر نمایشِ تصویریِ مبارزه و حسِ توامانشان نسبت به گِژِگوش که به درستی و زیبایی، بر رابطهی پنهانشان هم اشاره دارد. بازیگرانی که بازی خوبشان با کمک گریم زیباتر شده.(تاکید بر صورت استخوانیشان که رنجوری و مصمم بودنشان را موکدتر کرده)
هر چند دولتِ خودکامه هر چه در چنته داشت از تهدید تا ارعاب، از پاپوش تا شُنود، از تکذیب تا شهادت کذب و … همه و همه را به کار بست و هر چند که این پرونده در سال ۲۰۱۰ بسته شد و شاکی و متشاکی در گور خفتهاند، اما به یمن هنر و بیان هنرمندانهی ماتوزینسکی این واقعه از اذهان جهانیان زدوده نشده تا هیچ شکی باقی نماند که روزی در تلاقی هنر و تاریخ، حساب سیهروزی مظلومان از سیهکاران ظالم تسویه خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- تبانی ابر قدرتها و تباهی ملتها/ نگاهی به فیلم «در سایه»
- همسویی مدرنیته و سنت در جایگاه قدرت!/ نگاهی به فیلم «اتاق دبیران»
- این همانی سوژه و ابژه/ نگاهی به فیلم «چه کسی برایت آواز میخواند»
- خرافهزدایی علاءالدین!/ نگاهی به فیلم «سیدالمجهول»
- تا ابد، متهم!/ نگاهی به مستند «هارلان: زیر سایه زوس یهودی»
- قانون شفا!/ معرفی فیلم «مورفین»
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- بستن باب نسیان و گریز!/ نگاهی به مستند «ما اکنون نخواهیم مُرد»
- در کف شیر نری خونخوارهای/ غیر تسلیم و رضا کو چارهای/ نگاهی به مستند «بازدیدکنندهای از دنیای زندگان»
- بلبلانه نعره زن در روی گل، تا کنی مشغولشان از بوی گل/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- ذبحِ بی دلیل منطق در پای احساس/ کوتاه درباره فیلم «ملاقات خصوصی»
- «علفزار»؛ مملو از علف هرز!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول