سینماسینما، آرش عنایتی
کنشِ سراسر احساسی مسعود فراستی در کسوتِ منتقد پس از اکران فیلمِ “روز صفر” (حضورش در نشستِ پرسش و پاسخ فیلم و اظهاراتش)، خواسته یا احتمالا ناخواسته سبب شد تا اسباب و مهمات مخالفان فیلم افزون تر شود و شاهد کنش های صفر و صدی قلم به دستها درباره این فیلم باشیم. چرا که عموما پیش از قدم نهادن در این عرصه تصمیم شان را گرفته اند. درست به مثابه هواخواهان دو تیم حکومتی- پرسپولیس و استقلال- که پیش از بازی، وضعیت شان مشخص است و در هر صورتی، مخرجِ مشترک گفتار و رفتارشان بر حق بودن تیمِ مورد علاقه شان است. بر همین قیاس، سمت و سوی بسیاری از نوشته ها، حتی پیش از دیدن فیلم مشخص شده، با این تفاوت که، مسئله آن جا رنگ است و این جا ننگ از تهیه کننده! یا در اوج هستی و یا سوار بر موج ِ اعتراض. حال اگر باد موافقتی از فراستی هم بوزد که موج، اوج می گیرد! این گونه می شود که سینه چاکان جک بائر و سینه ریزداران بتمن، از شمایلِ قهرمان ِ روز صفر(سیاوش با بازی امیر جدیدی) می نالند و می زارند. فراموش کرده اند که ملکان در نخستین تجربه کارگردانی اش، قهرمانی آفریده- که چهل سال -جماعت ریل گذاران با همه قلاده های طلایی شان از خلقش عاجز بودند. سربازِ گمنامی خلق کرده که خرق عادت می کند و اشتباه. برای رسیدن به ریگی، مثل ریگ دروغ می گوید و بالادستی هایش نادیدنی اند(شخصیتی برتر از این). هوش اش در گریم رخ می نمایاند، آن جا که چهره مامور امنیتیاش را رخ به رخ می کند با آن که عملیات را به نام خویش می زند و اوج اش در انتخاب لهجه ای است که برای همان مامور فرودگاه بندر عباس برگزیده، تا هر که تفاوت را نمی بیند حداقل بشنود! همچنان که سعی شده تا چاله های فیلمنامه به کمک نریشن پر شوند که نمی شوند. با این وجود کارگردانی ملکان قابل تحسین است- و البته نه در نماهایی که بی شباهت به نماهای فیلم ِ تنگه ابوقریب در آمده اند یا در آورده اند- برای نمونه، سیاوش به همراه دو نفر از ماموران افغانی سوار بر اتومبیل به سمت کمین می روند. ملکان در چیدمانی درست، سیاوش را در صندلی جلو نشانده و شعارهای فیلم ش را- درباره حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان و …- از زبان مامور افغانی ارشدتر که بر روی صندلی عقب نشسته، بیان می کند. سیاوش سیگار مامور دیگری که رانندگی می کند را به بیرون پرت می کند. به این ترتیب علاوه بر بیانِ جایگاهش، موقعیتِ برتر مامورش را نشان می دهد و از یاد نبرده ایم نقش موثر دو مامور افغانی را در طول ماموریت. نمونه هایی از این دست، در فیلم بسیارند به شرط آن که در موازنه آتشِ صفر و صدی ها موزون بمانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نتفلیکس دستور ساخت اولین سریال رابرت دنیرو را داد
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ روز؛ سهم سه فیلم تازه اکران شده در گیشه سینماها
- نگاهی به فیلم «روز صفر» ساخته سعید ملکان
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- «دینامیت» اکران میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- صدور مجوز نمایش برای ۲ فیلم/ «بندر بند» منیژه حکمت پروانه نمایش گرفت
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری