سینماسینما، سیدهادی موسوی
اوایل سال ۹۳ برای تهیه و ساخت مستند «سرآمد» که درباره زندگی و آثار ابوالحسن خان صدیقی (پدر مجسمهسازی نوین ایران) بود، با تنی چند از شاگردان وی آشنا شدم. یکی از آنها سیدعلیاکبر صنعتی بود. زمانی که زندگی پرمشقت سیدعلیاکبر را از نظر گذراندم، اشتیاق یا وسوسه ساخت مستندی درباره او تا مدتها با من همراه بود. زندگی در شهر کرمان همراه با فقر و تنگدستی، یتیمی و حضور وی در یتیمخانه و سپس سر درآوردن در مدرسه کمالالملک و همراه شدن با بزرگان هنر، مرا مصممتر کرد تا پس از پایان مستند صدیقی، به سراغ شاگردش، سیدعلیاکبر صنعتی بروم. یک قصه دراماتیک. همه آنچه یک فیلم مستند لازم دارد تا مخاطبش با آن همذاتپنداری کند و با آن تا انتها بماند.
اما نکتهای که برایم اهمیت دوچندان داشت، مناعت طبع و دیگر روحیه قدرشناسی استاد صنعتی بود. استاد ابوالحسن صدیقی در چند دهه آخر زندگی پرثمر خود و پس از آنکه مورد بیمهریهای زیاد قرار گرفت، دست از کار هنر شست و کنج عزلت را برای خود برگزید. در همه گفتوگوها و عکسها و ویدیوهای بهدستآمده از پژوهشها و گردآوریهای اینجانب تنها فردی که حق شاگردی را تا انتها به جا آورد، استاد سیدعلیاکبر صنعتی بود. همیشه و همه حال سراغ مریدش را میگرفت و پای صحبتها و درددل استادش مینشست. برایم این اندازه قدرشناسی، زمانی که خود او نیز در آستانه ۸۰ سالگی، استادی را تمام کرده بود، بسیار حیرتآور و ستودنی بود.
اینچنین بود که اوایل سال ۹۴ مراحل پژوهش کار را آغاز کردم. مطالعه و گردآوری اسناد و مدارک و آرشیو عکس و فیلم مدتهای مدید به طول انجامید. برای جلوگیری از ریتم یکنواخت و استفاده از چند عکس نهچندان با کیفیت تصمیم گرفتم دوران کودکی صنعتی را بازسازی کنم. توجه به جغرافیا و اجتماع آن سالها و تاثیر آن بر مردم آن منطقه از ایران، بهویژه سیدعلیاکبر صنعتی، از مواردی بود که مورد نظر پژوهنده بود. نکته دیگر از سر گذراندن مقاطع تاریخی و تاثیر آن بر زندگی و آثار وی بود که به آن توجه بسیاری شد. زندگی استاد صنعتی فراز و فرود بسیار داشته است. استفاده از گفتار متن و همینطور مصاحبه توامان تنها به این دلیل استفاده شد که به بخشهای بیشتری از زندگی گرانبهای وی پرداخته شود. در آخر باید بگویم که همه سعی من در این یک سال و نیم بر این بود که چهره فرهنگی، هنری و ملی کشورمان را به نحو شایسته و درخور به مردمم نشان دهم. امید که به آن رسیده باشم…
کارگردان «او مثل هیچ کس نیست»، مستندی درباره سیدعلی اکبر صنعتی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





