فرزانه متین- نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت ؟به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری به فاصله ی دو سال بر روی صحنه رفت و توانست نظر مخاطبان بسیاری را جلب و گیشه تئاتر را فتح کند.قبل از آنکه به این نمایش بپردازیم باید ابتدا نقبی به نمایش جوجه تیغی،نخستین تجربه بهرام افشاری در زمینه نویسندگی و کارگردانی بزنیم.این تئاتر تنها یک بازیگر داشت و آن هم کسی نبود غیر از بهرام افشاری که بر پایه دیالوگ به نمایش در آمد.بازی تحسین برانگیز افشاری باعث شد این تئاتر به مدت سه سال در تماشاخانه های شهر به نمایش در آیدو با استقبال خوبی رو به رو شود.وی نشان داد به متن تسلط داردو با لهجه ی شیرین که تن صدایش گاهی بم و بلند می شد پرده از ماجراهایی برداشت که چگونه پایش به عرصه ی هنر باز شد.در واقع نمایش جوجه تیغی به نوعی اتوبیوگرافیک فردی است که راهی صعب العبور در پیش دارد.جوان شهرستانی که به دنبال رویاهایش راهی تهران می شود .وی از کسانی می گوید که سودای شهرت دارنداما هر چه پیش می روند فقط سراب می بینند او به مسایل مهمی اشاره می کند که مهمترین آن نادیده گرفته شدن استعدادها،برخورد بی ادبانه با سیاهی لشگر و در انتها فراموش شدن هنرمندان در گذر زمان و البته محدودیت های شهرستان است .افشاری که کارش را با شوخی شروع می کند ،در نهایت به تلخی پیش می رود.
بعد از نمایش موفقیت آمیز جوجه تیغی،بهرام افشاری به تدریج با بازی در نقشهای مختلف ،نبض سینما را در دست می گیرد که هم اکنون یکی از بازیگران طناز فیلم های کمدی دو سال اخیر می شود. او یک شبه این شهرت را به دست نیاورد بلکه واقعا این راه صعب العبور را طی کرد تا اینکه دنباله ی زیرکانه ی نمایش جوجه تیغی به نام چه کسی جوجه تیغی را کشت ؟از ۱۵ فروردین در تماشاخانه شهرزاد به نمایش در آورد.
«پایان همه چیز خوب است اگر پایان چیزی بد شد ،نگران نباش!این پایانش نیست»،برند اصلی تئاتر چه کسی جوجه تیغی را کشت ؟٫می شود.جمله ی انگیزشی که مخاطبان را سرکیف می آورد.
آنچه حائز اهمیت در این نمایش است اینکه بهرام افشاری نقش اول نیست بلکه در کنار تینو صالحی ،بازیگر دیگر این نمایش،مکمل یکدیگرند و هر کدام بدون بازی نقش مقابل ،معنا پیدا نمی کنند.بازیگری پر قدرت این دو در طول اجرا از نکات مثبت این تئاتر است.
برخورد بازجو و هنرپیشه ای ممنوع الکار که گاهی موقعیت هایشان جابه جا می شود،موضوع نمایش است.
تئاتر چه کسی چوجه تیغی را کشت؟٫با اینکه جذابیت و خلاقیت نمایش جوجه تیغی را ندارد اما بر روی دو مقوله مهمی دست می گذارد که جامعه با آن ها دست و پنجه نرم می کند؛عقده و قضاوت.
عقده می تواند در زندگی به گونه ایی نقش آفرینی کند که فردی را با روحیه هنری ، تبدیل به بازجویی خشن و کینه ای کندکه نماینده ای از کل جامعه است.اگر در نمایش جوجه تیغی،بهرام افشاری از رسیدن به موانع رویاها می گوید در این نمایش ،از مانع مهمی پرده بر می دارد و آن هم قضاوت است که گریبانگیر جامعه شده است.قضاوت اقشار مختلف جامعه.شایعه پراکنی و تیترهای زرد در فضای مجازی که چگونه می تواند با آبرو و حیثیت یک فرد اعم از هنری یا غیر هنری بازی کند .همه ی این عوامل دست به دست هم داده تا بهرام افشاری که یک سلبریتی است از عزت به ذلت افتاده است.همین شایع پراکنی ها که یقه ی جامعه را ول نمی کند باعث شده به قول افشاری،مردم دروغ را بهتر باور کنند.نمایش مخاطب را می خنداند اما خنده ای که در پس زمینه ی آن اندیشه و تفکر است .
با خود می گویم این همه خشم و هیاهو از کجا می آید که هنرمندی را از عزت به ذلت می نشاند و زوال هنری آن را رقم می زند.
با این حال،نمایش یک پیام دیگری هم دارد:این روزها که صحبت از بازگشت هنرپیشه های ممنوع الکار پیش از انقلاب است با آمدنشان،بهرام افشاری یک نسخه بسیار ضعیفی از آینده کاریشان نشان دادکه با چه معضلاتی رو به رو خواهند شد؛ممنوع الکار شدن یعنی همان مرگ تدریجی یک هنرمند.
خارج از پیام های تامل بر انگیز نمایش،تبلیغ و پروپاگاندای تئاتر یا همان حواشی اش از متن بیشتر بود.دکور و طراحی صحنه به حدی بد بود که مخاطب را سردرگم می کرد.گذاشتن یک میز طویل که در هر دو سویش بازیگران نشسته اند ،گردن تماشاگر را اذیت می کرد.اگر نمایش به سه بخش تقسیم شود بخش پایانی آن ها دراماتیک وحوصله سر بر بود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود