پگاه آهنگرانی کارگردان «خانه سینما» که در مستندش جای گفتگو با جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی خالی است، میگوید شمقدری حاضر به گفتگو نشده است.
به گزارش سینماسینما، پگاه آهنگرانی که با مستند بلند «خانه سینما» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد گفت: مستند «خانه سینما» درباره وقایع و اتفاقاتی است که خانه سینما از سال ۹۰ تا ۹۲ پشت سرگذاشت و در این مستند بحرانی که خانه سینما طی ۲ سال پشت سرگذاشت به تصویر کشیده شده است.
وی ادامه داد: مستند «خانه سینما» را می توان گزارشی از تعطیلی موقت این نهاد صنفی دانست و در آن شاهد اتفاقاتی هستیم که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و به بررسی دلایل این تعطیلی نیز می پردازیم.
این بازیگر سینما در پاسخ به اینکه از همان زمان قصد ساخت مستندی در این باره داشتید، تاکید کرد: در همان دورانی که خانه سینما تعطیل شد در بطن ماجرا حضور داشتم و سعی کردم به صورت جسته گریخته از حضور هنرمندان در خانه سینما فیلمبرداری کنم. البته در آن زمان با این دید که بخواهم مستندی از این وقایع بسازم، تصویربرداری نمی کردم و بیشتر به این فکر می کردم که این تصاویر را به صورت آرشیو برای خود حفظ کنم تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من پیشنهاد داد تا این تصاویر را تبدیل به یک اثر مستند کنم.
آهنگرانی اضافه کرد: من متریال لازم برای تولید این مستند را در اختیار داشتم تا اینکه در سال ۹۴ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پیشنهاد ساخت مستند را داد.
وی با اشاره به اینکه مستند «خانه سینما» به مدت ۶۲ دقیقه ساخته شده است، بیان کرد: این مستند برپایه مصاحبه ساخته شده است و شاهد گفتگو با چهره های فعال آن دوره مانند اعضای هیات مدیره خانه سینما به عنوان مدافعان حفظ این نهاد صنفی و جناح مخالف ادامه فعالیت خانه سینما که شامل زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، سید ضیاء هاشی و… می شوند، هستیم.
کارگردان مستند «مردان ارباب جمشید/ رویاهای خاکستری» گفت: این مستند با بررسی تاریخچه نهادهای صنفی سینمایی از قبل از انقلاب آغاز می شود و اشاره می کنیم که در گذشته نیز خانه هنرمندان سینمای ایران وجود داشته است. یکی دیگر از مواردی که در این مستند به آن تاکید و اشاره شده اهمیت خانه سینما است و اینکه چه مواردی سبب می شود تا خانه سینما شکل می گیرد و در نهایت به بسته شدن خانه و فعالیت دوباره آن اشاره شده است.
بازیگر فیلم سینمایی «قاتل اهلی» بیان کرد: با توجه به اینکه جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی مهمترین نقش را در بسته شدن خانه سینما داشت تمام تلاش خود را کردیم با او مصاحبه کنیم، اما متاسفانه راضی به این مصاحبه نشد ولی با توجه به اینکه در آن دوران مصاحبه های مطبوعاتی بسیاری در رسانه های مختلف داشت از آنها در مستند استفاده کردم.
آهنگرانی در پایان درباره دلایل ورودش به سینمای مستند گفت: من سینمای مستند را دوست دارم و به دلیل همین علاقه وارد عرصه کارگردانی شدم و به زودی نیز تحقیقات جدیدترین مستند خود را آغاز می کنم.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد