سینماسینما، محمد حقیقت-پاریس: سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و از سوی مرکز ملی سینما اعلام شد که ۲۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تماشاگر درطول سال به سینما رفته اند.
این موضوع حکایت از سلامتی کامل سینما در این کشور میکند. این رقم خوب بعد از سال ۱۹۶۶، بالا ترین رقم تماشاگران است که در این کشور به سینما رفتهاند، با وجودی که تلویزیونهای گوناگون دولتی و خصوصی و شبکههایی جهانی مثل اورانژ، نتفلیکس، یوتیوب و غیره نیز دائم در حال پخش فیلمهای گوناگون است.
در این میان، ۳۵ درصد سهم بازار از فروش فیلمها متعلق به آثار فرانسوی است که ۱۶ فیلم فرانسوی بیش از یک میلیون تماشاگر در سالنهای سینما داشته است. البته بیشترین سهم بازار فروش، همچون اکثر کشورهای جهان در دست آثار آمریکایی ها هستند. در فرانسه فروش آثار آمریکایی امسال ۳۲ درصد نسبت به سالهای قبل ترقی کرده است و فیلم “شیرشاه” با فروش بیش از ده میلیون تماشاگر در صدر آثار آمریکایی در فرانسه بوده است. دراین میان “جوکر” برنده شیر طلای ونیز نزدیک شش میلیون بیننده داشته بود که به نمایش خود ادامه میدهد. پرفروشترین فیلم فرانسوی امسال “خدایا ما چه خطایی کردیم؟” که کمدی است، توانسته بود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تماشاگر را به خود جذب کند و فیلمهای رده بعدی را نیز کمدی تشکیل میدادند.
از نظر به دست آوردن جایزهها در جشنواره نیز سینمای فرانسه در جشنواره کن با فیلم “بینوایان” اثر لاج لی موفق بود و در گیشه نیز تاکنون نزدیک به دو میلیون تماشاگر داشته و سپس به لیست کوتاه بهترین فیلم سال در آکادمی اسکار راه یافت. همچنین اثر رومن پولانسکی “متهم میکنم” (یک افسر، یک جاسوس) با به دست آوردن جایزه ویژه داوران در جشنواره ونیز، توانسته یک میلیون و چهارصد هزار بیننده در فرانسه داشته باشد. در مورد تولید فیلم، در این کشور حدود فیلمهای تهیه شده درسال ۲۰۱۹ به رقم ۲۷۰ بالغ میشود که برخی از آنها با دیگر کشورهای اروپایی بطور مشترک ساخته شده اند. مرکز ملی سینمای فرانسه همچنین از ایجاد ۱۸۸ سالن جدید سینما در فرانسه خبر میدهد که ۲۶۰ میلیون یورو به این سالنها کمک کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- فروش فیلمها در فرانسه سقوط کرد
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- کلود للوش در ۸۸ سالگی سالن سینما ساخت
- فروش بالای فیلم پناهی؛ «یک تصادف ساده» در آستانه رکوردشکنی در فرانسه
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





