سینماسینما، علی پاکزاد – ابوالحسن داودی کارگردان سینما٬ از مدیران سینمایی خواست به ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در سینما توجه کنند.
به گزارش سینماسینما، مهمترین خبر سینمایی در روزهای اخیر انتصاب مدیران جدید سینمایی از سوی محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی است. داودی از کارگردانانی است که سابقه طولانی در فعالیت صنفی دارد.
او درباره انتصاب های اخیر سازمان سینمایی گفت: «در مجموع باید بگویم تغییرات اخیر نوید یک جریان مثبت را در سینما میدهد. دوستان را به خوبی میشناسم و میدانم انسانهای خوبی هستند. اما مساله مهم این است آیا تغییرات اخیر در حد و اندازه پتانسیل سینمای ما خواهد بود یا خیر؟ این سئوال اصلی است. آقای میرکریمی ، آقای یزدانی و آقای داروغه زاده همگی سینما را به خوبی میشناسند و آشنایی کامل دارند. اما سئوال این است که این افراد قرار است چه تغییراتی در بدنه سینما انجام دهند ؛ که شایسته و اندازه سینمای ما در شرایط کنونی باشد.»
او ادامه داد: «وقتی به تجربه سی و چند سالهام در سینمای ایران نگاه می کنم، متوجه میشوم دولتها در اغلب برهههاى زمانی نتوانستهاند به اندازه ظرفیت سینماى ایران به آن کمک کنند. البته منظور من این نیست که آنها نخواستهاند در این راه گام بردارند، بلکه نتوانستهاند به خوبی اندازهها و پتانسیل این سینما را درک کنند. تجربه شخصی من در این سالها میگوید سینما در غالب موارد حد و حدود خودش را حفظ کرده و حسن نیتش را به جامعه ابراز داشته است. این موضوع بارها ثابت شده. همواره جریان حاکمی که در سینماحضور داشته یک جریان الیت دولتی بوده است که خودش را نماینده مردم و نظام دانسته . بسیاری از مواقع نیز به نام مردم و قانون محدودیت هایی را اعمال کرده اند. اگرچه ممکن است بعضى از این تصمیم گیریها هم بعضا ناخواسته و ناشى از تأسى به جریان قدرت باشد.»
داودی اضافه کرد: «شخصا به آقای حیدریان ارادت دارم و عقیده دارم یکی از مدیران لایق و با تجربه این عرصه هستند. اما سئوال من این است که تا چه حد این اراده نزد آقای حیدریان وجود دارد که جدا از موضوعات و مطالبات و بازىهاى سیاسی و تاثیرپذیری از این مسائل او و مجموعه تحت مدیریتش بتوانند سینما را تقویت کنند. سینما در دورههای مختلف همواره مظلوم بوده و به اندازه کافی کتک خورده است. جالب اینکه این اتفاقات عمدتا در سالهایی افتاده که دولتهای مطلوب ما بر سر کار بودهاند. چرا این اتفاقات رخ داده است به این دلیل که سینما منسوب شده به یک جریان سیاسی خاص! واقعیت این است که غالبا محدودیت هاى بیشترى را ما در دوران حاکمیت خودیها تجربه کردهایم چراکه به دلیل وابستگیهاو یا رفاقت هایی که وجود دارد بیشتر رعایت شان را کرده ایم.»
کارگردان فیلم «زادبوم» درباره افرادی که اخیرا به بدنه مدیریت سینما اضافه شده اند گفت: «اگر ظرفیتها و ارزشهای موجود همین سینما حفظ شود. قطعا میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. البته معتقدم افرادی که حضور پیدا کردهاند شایسته هستند و سینما را میشناسند. سینما همواره از سوی کسانی که دستشان از آن کوتاه شده، مورد تهاجم قرار گرفته. مدیران جدید کار بسیار سختی دارند. البته در شرایط کنونى ایجاد تغییرات خوب و مثبت بسیار برای مدیران جدید سخت خواهد بود. مجموع همه این فیلمهایی که ساخته شد و دچار محدودیت بود یا توقیف شدند ضایعاتی هستند که به سینما ضربه زده و خواهد زد. سینماگران در سالهای اخیر به خوبی دین خودشان و وفاداری که باید به سینما و ارزشها میداشتند را ادا کرده اند. اکنون نوبت مدیران سینمایی است که به ظرفیت ها و حقوق سینماگران توجه کنند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- تکذیب خبر انتخاب ۱۰ فیلم ایرانی برای اسکار ۲۰۲۶/ داوودی: لیست منتشرشده برای اسکار شایعه است
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





