سینماسینما، محمد حقیقت/ کن: الیا سلیمان کارگردان فلسطینی با فیلم «این باید بهشت باشد» روی سکوی پرتاپ فوق العاده ای ایستاده است.
درسال ۲۰۰۲ وی اولین فیلمساز فلسطینی بود که به بخش مسابقه جشنواره کن راه یافته بود. امسال با فیلم درخشانش که در روز قبل از اختتامیه به نمایش درآمد توجه های بسیاری را به خود جلب کرد و قاعدتا از شانس بسیار بالایی برای کسب نخل طلا یا لااقل جایزه بزرگ داوران برخوردار خواهد بود. امروز شاید، عنوان فیلمش تعبیر شود و کن بهشت او شود.
روزنامه ای فرانسوی با او مصاحبه کرده و به فیلمش عنوان «کمدی انسانی» لقب داده است. مصاحبه کننده از الیا سلیمان سوال می کند:
«شما سالهاست مقیم فرانسه هستید چطور فرانسه صحبت نمی کنید؟»
سلیمان جواب می دهد: «برای اینکه آدم تنبلی هستم و در عین حال شاید به این دلیل باشد به خودم می گویم نمی خواهم چمدان های خودرا در سرزمینی مستقر کنم.»
سوال دیگر: «آیا برای رفتن در سرزمین خود و اسراییل ممنوعیتی دارید؟»
پاسخ می دهد: «به هرحال چندان دوست ندارند به اسراییل بروم . ده سال پیش وقتی در جشنواره کن بودم، گفتگویی که من اینجا کردم، در اسراییل به چاپ رسید، تلویزیون اسراییل همان موقع تصاویری از یک خودکشی انتحاری که در تلآویو رخ داده بود را پخش کرد، یکی از دوستان یهودی من سریع تلفنی به من خبر داد و پیشنهاد کرد به اسراییل نیا و همانجا در فرانسه بمان. من یک سال ونیم درفرانسه ماندم. حتی شنیدم که در اسراییل مرا ضد اسراییلی رده بندی کرده بودند.»
فیلم «این باید بهشت باشد» در چندین کشور و شهر از جمله فلسطین، پاریس، نیویورک و غیره فیلمبرداری شده و خود الیا سلیمان نقش اصلی را بازی می کند که یک «یهودی سرگردان» نیست بلکه «فلسطینی سرگردان» است. فیلم تقریبا بدون دیالوگ است و شخصیت اصلی در همه جا نظاره گر، وضعیت های مختلف است. طنز های فوق العاده و تیپ سازی بین ژاک تاتی و باسترکیتون در نوسان است. صحنه های به یاد ماندنی آن از شهر پاریس افسون کننده است.
همچنین امروز، فدراسیون سینماهای هنروتجربه اعلام کرد که دربخش فیلمهای مسابقه که شامل ۲۱ فیلم است دوجایزه داد شده است. جایزه بزرگ به فیلم «پارازیت» به کارگردانی، فیلمساز کره ای، بونگ جون هو و همچنین دیپلم افتخار به «بینوایان» از فرانسه ساخته لاج لی تعلق گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





