به گزارش سینماسینما٬ سوءاستفاده سیاسی ازحضور هنرمندان صاحبنام عمری به درازای تاریخ مبارزات سیاسی دموکراتیک دارد. هنرمندان به دلیل خاصیت مرجعیت و محبوبیت اجتماعی همواره خوراک مناسبی برای سوءاستفاده جریانات سیاسی خاص بودهاند؛ و این سوءاستفاده البته بیشتر ازسوی جریاناتی صورت گرفته که خود درجلب و جذب اکثریت هنرمندان مردمی به سوی خود و تفکراتشان کمترین توفیقی نداشتهاند.
جریانات سیاسی پیشرو و اصلاحگرا به واسطه محبوبیتی که درمیان هنرمندان شاخص دارند، نیازی به ترفندهای غیراخلاقی برای به دست آوردن هواداران و دوستداران هنرمندان ندارند. دراین میان، این رویکرد غیراخلاقی بیشتر از سمت جریانات بیبهره ازحمایتهای مردمی رخ میدهد که نمونهاش را اخیرا در انتشار گسترده یکسری استیکر تلگرامی با محوریت تصاویر هنرمندان سینما و تلویزیون دیدیم.
در استیکرهای منتشرشده یکسری ازهنرمندان را میبینیم که خطاب به مردم عنوان کردهاند: یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم. هنرمندان به دقت و ازمیان هنرمندانی که تعلق خاطری آشکار به جریانات سیاسی اصلاحطلب نشان دادهاند، گزینش شده؛ و استفاده از رنگ بنفش در پسزمینه این استیکرها درکنار مضمون آنها این انگاره را ایجاد میکند که گویا این هنرمندان اصلاحگرا از اینکه چهارسال پیش به رئیسجمهوری فعلی رأی داده و حمایتش کردهاند، پشیمانند؛ و ازمردم خواستهاند اشتباه چهارسال پیش آنها را تکرار نکنند.
انتشار وسیع و گسترده این استیکرها بهعنوان یک اقدام سیاسی فرصتطلبانه و یک بیاخلاقی آشکار بازتاب وسیعی را بهخصوص درمیان هنرمندانی که تصویرشان مورد سوءاستفاده قرار گرفته بود پیدا کرد. تندترین واکنش را دراین میان امیر جعفری نشان میدهد که با یادآوری نسب سیاسیاش تمام سوءاستفادهکنندگان را به انجام کاری بیهوده که مصداق آب درهاون کوبیدن است، شبیه میکند.
امیر جعفری میگوید: همه میدانند که من فرزند معنوی رئیس دولت اصلاحات هستم و ایشان پدر معنوی من است و بنابراین کسی چنین مزخرفاتی را حداقل از من باور نمیکند. این از این. اما میخواهم این نکته را بدانم و دوست دارم مردم نیز پاسخ این پرسش را بدانند، جریانی که پیش از رسیدن به قدرت خواستههای دل خویش را بهعنوان حرف و درددل مردم منتشر میکند و نشان میدهد که برای بالارفتن از نردبان قدرت قادر به انجام هر اقدام غیرمنصفانهای است، بعد از اینکه به قدرت رسید- که البته محال است مردم گول چنین افرادی را بخورند- میخواهد این راه را تا کجا برود و تا کجا این سوءاستفادهها را ادامه خواهد داد؟
ریما رامینفر نیز بهعنوان یکی دیگر از چهرههایی که مورد سوءاستفاده سیاسی – تبلیغاتی جریانی خاص واقع شده، از واژه بیشرمی آشکار در قبال چنین اقدامی استفاده کرده و در یک جمله میگوید: چنین کارهایی برای افرادی که ادعای خدمتگزاری مردم را دارند، شرمآور است.
لیلی رشیدی، بازیگر تلویزیون و سینما نیز با اشاره به اینکه استیکرهای انتخاباتی علیه دولت کار را از مضحکه و بلاهت هم گذراندهاند، بیان کرد: برداشتهاند با عکس من و همکاران و دوستانم استیکری با این عنوان ساختهاند که یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم و به فکر مردم هم باشیم. منظورشان این است که یعنی ما از حسن روحانی برائت جستهایم. احتمالا میخواهند از این نمد کلاهی برای کسانی بدوزند که سالهاست هرچه من و همصنفانم میکشیم ریشه در تفکر آنان دارد. اما سرنا را از سر گشادش زدهاند. من، لیلی رشیدی، با صدای بلند تَکرار میکنم که با وجود تمام کاستیها و مشکلات، دوباره به حسن روحانی رأی میدهم؛ برای خودم، برای مردمم و برای ایران. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
بهاره رهنما نیز یکی از هنرمندانی است که عکسالعمل روشنی در قبال سوءاستفاده از تصویرش نشان داده است. او نوشته: در تأیید گفتههای لیلی رشیدی، بنده هم آن استیکرهای قلابی را تأیید نمیکنم و با واو به واو حرفهای دوست هنرمندم موافقم. او در ادامه نوشته لیلی رشیدی را بازنشر کرده است و نوشته: پی نوشت: من بهاره رهنما هم با وجود تمام کاستیها به حسن روحانی رأی میدهم.
سحر دولتشاهی از دیگر بازیگرانی بود که نسبت به انتشار عکس خود در فضای مجازی آن هم با عنوانی که در عکس این گزارش آمده انتقاد کرد. او گفت: بابت سوء استفاده صورتگرفته واقعا متاسفم و اصلا چنین نظری (با اشاره به عنوان «یک اشتباه را دوباره تکرار نکنیم») ندارم.
بهناز جعفری دیگر هنرمندی است که از این سوءاستفاده غیراخلاقی شاکی است. این بازیگر تحسینشده میگوید: واقعا نمیدانم چه بگویم. این یک شارلاتانی محض است که از هنرمندان و محبوبیتشان سوءاستفاده میکنند. در قانون ما بندهایی به توهین و فحاشی اختصاص داده شده، اما نمیدانم آیا به سوءاستفاده از محبوبیت هنرمندان بندی اختصاص دادهاند یا نه. نمیدانم به کجا باید شکایت کرد. خیلی دوست دارم بدانم چه شخص یا اشخاصی این کار را که نهایت بیشرمی است کردهاند. من بدون هیچ پشتوانهای وارد دنیای سینما شدم. در این سالها خیلی زحمت کشیدهام و خودم را از حواشی دور نگه داشتهام. من بهجز مردم هیچ پشتوانهای ندارم. شما از جانب من نماینده باشید و به مردم بگویید که من دخالتی در این تصاویر ندارم.
طناز طباطبایی، پگاه آهنگرانی، هستی مهدوی و سحر دولتشاهی نیز ازجمله هنرمندان هوادار دولت بودند که در استیکرهای منتشر شده نقلقول مذکور به آنها نیز منتسب شده بود.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستجوی رویا/ نگاهی به فیلم «بیرویا»
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- رسیدن به درکِ درست از نقش/ نگاهی به بازی طناز طباطبایی در فیلم «بی رویا»
- بنبست/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- جابجایی، هویت و چند داستان دیگر/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- پراکندگی و عدم یکپارچگی در روایت/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- بیداری حقیقی/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- «بی رویا»؛ کابوسی بی سر و ته
- در نشست رسانهای «بیرویا» عنوان شد؛ فیلم درباره جابهجایی هویت است/ متن پایانی در جریان پروانه نمایش به فیلم اضافه شد
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- نیما رئیسی در «عطرهای خالی» بازی میکند
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- اکران آنلاین «شنای پروانه» تمام شد/ فروش بیش از ۵ میلیارد تومان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه