محمد تاجیک : اصغر فرهادی کارگردان مطرح سینما حدود ۱۲سال قبل یعنی زمانی که فیلمساز جوانی بود گفت وگویی با خبرگزاری ایسنا می کند که در آن حرفهای جالبی درباره تبلیغات تلویزیونی می زند.
به گزارش سینما سینما ،این گفت وگو که در تیر سال ۸۲انجام شده اگرچه ۱۲سال از آن می گذرد ولی هنوز تازگی خود را از دست نداده است .تازگی این مصاحبه شاید ناشی از این موضوع باشد که وضعیت تلویزیون وتبلیغاتش هنوز پس از سالها عوض نشده است .در ستون نوستالژی سایت “سینما سینما” ،متن کامل مصاحبه را منتشر می کنیم تا خود خوانندگان قضاوت کنند که چه قدر این مصاحبه همچنان جذاب و خواندنی است.
درادامه متن کامل این مصاحبه می آید :
اصغر فرهادی گفت :وقتی اسم تبلیغات تلویزیونی میآید، مهمترین چیزی که به ذهنم میرسد، حجم زیاد تبلیغات است که از این شش شبکه بر مخاطب وارد میشود.
اصغر فرهادی – تهیه کننده و کارگردان – در گفتوگو با خبرنگار هنری ایسنا، دربارهی تبلیغات تلویزیونی افزود: حجم تبلیغات تلویزیونی، آنقدر زیاد و ترتیب آن به قدری نامنظم است که به نظر میآید این شبکهها، شبکههای خصوصی هستند که نیاز به تامین منابع مالی دارند، یعنی حجم زیاد آگهی در طول شبانه روز و در لابهلای برنامهها به نوعی افراط و تفریط تلویزیون در این زمینه است.
وی تصریح کرد: زمانی، تبلیغ یک کالای خصوصی در هیچ شبکهای امکان پخش نداشت و الان از وفور تبلیغ گاهی مخاطب دچار سردرد و عصبیت میشود. مجموعهای بوده که اواسط آن حدود چهار دقیقه آگهی پخش شده است چه کسی این اجازه را به آن محصول داده که چهار دقیقه وسط یک برنامه آگهی پخش کند؟
فرهادی خاطر نشان کرد: این بعد سودآوری برای یک تلویزیون دولتی که منابع مالی دولتی دارد، خیلی عجیب است هر جای خالی که بین برنامهها ایجاد میشود، آگهی پخش میشود و حتی از هفت یا هشت ثانیه هم نمیگذرند در حالی که قبلا موسیقی آرام بخشی لابهلای برنامهها پخش میشد ولی این آگهیها پر سر و صدایی که اغلب آنها با موسیقیهای نه چندان حساب شده ساخته شدهاند تاثیر روانی منفی بر مخاطب به جای میگذارد. وی سپس تاثیر روانی تبلیغات بر مخاطب را براساس سه فاکتور بررسی کرده و به ایسنا گفت: تاثیر تبلیغات به کیفیت تبلیغ، میزان اعتماد مخاطب به آن رسانه و میزان صداقت و اطلاع رسانی که در آن تبلیغ موجود است، بستگی دارد.
این تهیه کنندهی تلویزیون دربارهی مدت زمان پخش این تبلیغات و تاثیری که بر مخاطب می گذارند، گفت: به اعتقاد من یک بیبرنامگی در ترتیب پخش و زمان پخش آگهیها وجود دارد. بر فرض به طور ناگهانی سه آگهی پر سر و صدا پشت سر هم پخش میشود و هیچ حساب و کتابی در نوع پخش در نظر گرفته نمیشود و طبعا وقتی این اشکالات وجود دارد تاثیر آگهیها هم کمرنگ میشود و فکر نمیکنم دیگر شبکههای خصوصی دنیا با این شیوه که ما کار میکنیم کار کنند.
وی اضافه کرد: در تبلیغات، کپشنها و زیرنویسها هم اضافه شدهاند که مانعی هستند برای آن برنامهی اصلی و گاهی تاثیر منفی برجای میگذارند.
وی دربارهی جایگاه تبلیغات فرهنگی در میان دیگر تبلیغات تلویزیونی گفت: با شعارهای که تلویزیون همیشه داده، تبلیغات فرهنگی را باید در اولویت قرار دهد ولی لااقل در زمینهی سینما و کتاب و موسیقی کاملا برعکس بوده است یعنی میزان تبلیغ رب گوجه و یا مواد شوینده خیلی بیشتر از تبلیغ فیلم بوده است.
فرهادی اظهار کرد: وقتی کالای مصرفی مورد تبلیغ قرار میگیرد، هیچ نظارتی بر کیفیت آن کالا نیست ولی وقتی بحث مسایل فرهنگی میشود، تلویزیون نظر دارد و آن کالای فرهنگی باید مطابق سلیقهی تلویزیون باشد. البته در یک سال اخیر به نظر میرسد تلویزیون در زمینهی تبلیغات فرهنگی کمی نرمتر شده ولی همچنان نسبت به بقیهی تبلیغات در این زمینه کم کار است.
وی با اشاره به این که قیمت تبلیغ کالاهای فرهنگی باید متفاوت از کالاهای مصرفی تجاری باشد، گفت: تلویزیون باید به کالای فرهنگی سوبسید بدهد و من بعید میدانم این اتفاق بیفتد.
”فرهادی” در حال حاضر در حال جستجوی یک تهیهکننده است که بتواند فیلمنامهاش را برای ساخت به او ارایه کند.
اصغر فرهادی – تهیه کننده و کارگردان – در گفتوگو با خبرنگار هنری ایسنا، دربارهی تبلیغات تلویزیونی افزود: حجم تبلیغات تلویزیونی، آنقدر زیاد و ترتیب آن به قدری نامنظم است که به نظر میآید این شبکهها، شبکههای خصوصی هستند که نیاز به تامین منابع مالی دارند، یعنی حجم زیاد آگهی در طول شبانه روز و در لابهلای برنامهها به نوعی افراط و تفریط تلویزیون در این زمینه است.
وی تصریح کرد: زمانی، تبلیغ یک کالای خصوصی در هیچ شبکهای امکان پخش نداشت و الان از وفور تبلیغ گاهی مخاطب دچار سردرد و عصبیت میشود. مجموعهای بوده که اواسط آن حدود چهار دقیقه آگهی پخش شده است چه کسی این اجازه را به آن محصول داده که چهار دقیقه وسط یک برنامه آگهی پخش کند؟
فرهادی خاطر نشان کرد: این بعد سودآوری برای یک تلویزیون دولتی که منابع مالی دولتی دارد، خیلی عجیب است هر جای خالی که بین برنامهها ایجاد میشود، آگهی پخش میشود و حتی از هفت یا هشت ثانیه هم نمیگذرند در حالی که قبلا موسیقی آرام بخشی لابهلای برنامهها پخش میشد ولی این آگهیها پر سر و صدایی که اغلب آنها با موسیقیهای نه چندان حساب شده ساخته شدهاند تاثیر روانی منفی بر مخاطب به جای میگذارد. وی سپس تاثیر روانی تبلیغات بر مخاطب را براساس سه فاکتور بررسی کرده و به ایسنا گفت: تاثیر تبلیغات به کیفیت تبلیغ، میزان اعتماد مخاطب به آن رسانه و میزان صداقت و اطلاع رسانی که در آن تبلیغ موجود است، بستگی دارد.
این تهیه کنندهی تلویزیون دربارهی مدت زمان پخش این تبلیغات و تاثیری که بر مخاطب می گذارند، گفت: به اعتقاد من یک بیبرنامگی در ترتیب پخش و زمان پخش آگهیها وجود دارد. بر فرض به طور ناگهانی سه آگهی پر سر و صدا پشت سر هم پخش میشود و هیچ حساب و کتابی در نوع پخش در نظر گرفته نمیشود و طبعا وقتی این اشکالات وجود دارد تاثیر آگهیها هم کمرنگ میشود و فکر نمیکنم دیگر شبکههای خصوصی دنیا با این شیوه که ما کار میکنیم کار کنند.
وی اضافه کرد: در تبلیغات، کپشنها و زیرنویسها هم اضافه شدهاند که مانعی هستند برای آن برنامهی اصلی و گاهی تاثیر منفی برجای میگذارند.
وی دربارهی جایگاه تبلیغات فرهنگی در میان دیگر تبلیغات تلویزیونی گفت: با شعارهای که تلویزیون همیشه داده، تبلیغات فرهنگی را باید در اولویت قرار دهد ولی لااقل در زمینهی سینما و کتاب و موسیقی کاملا برعکس بوده است یعنی میزان تبلیغ رب گوجه و یا مواد شوینده خیلی بیشتر از تبلیغ فیلم بوده است.
فرهادی اظهار کرد: وقتی کالای مصرفی مورد تبلیغ قرار میگیرد، هیچ نظارتی بر کیفیت آن کالا نیست ولی وقتی بحث مسایل فرهنگی میشود، تلویزیون نظر دارد و آن کالای فرهنگی باید مطابق سلیقهی تلویزیون باشد. البته در یک سال اخیر به نظر میرسد تلویزیون در زمینهی تبلیغات فرهنگی کمی نرمتر شده ولی همچنان نسبت به بقیهی تبلیغات در این زمینه کم کار است.
وی با اشاره به این که قیمت تبلیغ کالاهای فرهنگی باید متفاوت از کالاهای مصرفی تجاری باشد، گفت: تلویزیون باید به کالای فرهنگی سوبسید بدهد و من بعید میدانم این اتفاق بیفتد.
”فرهادی” در حال حاضر در حال جستجوی یک تهیهکننده است که بتواند فیلمنامهاش را برای ساخت به او ارایه کند.
برچسبها: اصغر فرهادی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
- اصغر فرهادی: دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارم
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- اصغر فرهادی به آلپ میرود
- «شهر زیبا»ی فرهادی به آمریکای شمالی رسید
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- رئیس آکادمی سینمای اسپانیا: فرهادی کارگردانی کاملا متفاوت، سنجیده، نوگرا و در عین حال کلاسیک است
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- اصغر فرهادی در یک فیلم جشنواره کن/ «اتاق ۹۹۹» و سوالی کلیدی درباره سینما
- بازنده این بازی متأسفانه اصغر فرهادی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند