مستند دو قسمتی «کودتا» جمعه و شنبه پیش رو ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن شبکه سه سیما می رود.
به گزارش سینماسینما، مستند «کودتا» با مضمون ریشه یابی و بیان ناگفته های کودتای ۲۸ مرداد کاریست از گروه برنامه های تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیما که ناصر طهماسب روایت و سهیل سلیمانی تهیه کنندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته اند.
در این مستند محمدمهدی عبدخدایی از اعضای وقت و دبیرکل کنونی جمعیت فدائیان اسلام به همراه صادق زیبا کلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به همراه دیگر کارشناسان و استادان به بیان دو روایت موازی از ریشه ها، فرآیندها، دخالت آمریکایی ها و در نهایت پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سقوط دولت مصدق شد، پرداخته و در نهایت به یک جمع بندی می رسند.
مستند «کودتا» از بررسی سیر تاریخی اثرات جنگ جهانی دوم بر ایران شروع شده و با مرور تحولات دهه بیست ایران به ملی شدن صنعت نفت و قیام ۳۰ تیرماه ۱۳۳۱ می پردازد و سپس بر کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تمرکز می کند.
فرید شاملو تحقیق و نگارش، الهام حضارمقدم مدیریت تولید، وحید بصائری، دانیال منتظر و امید مهدوی تصویربرداری، شاهرخ صمدی و اسماعیل واشقانی فراهانی صدابردارای و مهدی اکبری و غضنفر نوروزی دستیاران تهیه این مستند بوده اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





