اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد.
وی بیان کرد: این دستورالعمل که از امروز سه شنبه دوم بهمن ماه، لازم الجرا است در راستای سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل منتشر می شود.
«اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»
۱-بر مبنای سیاست اطلاع رسانی پیشدستانه، تلاش می شود عمده اطلاعات و آمار رسمی، در روالی معین، در وبگاه سازمان سینمایی و موسسات مرتبط منتشر می شود.
۲-سوال هر رسانه حداکثر ظرف ۶ ساعت اداری از زمان وصول پاسخ داده می شود. به منظور افزایش دقت و جلوگیری از سوء تفاهم بعدی، پاسخ ها حتی المقدور مکتوب باشند.
۳-از آنجا که کشف حقیقت، دغدغه رسانه هاست، رسمیت پاسخ اهمیت دارد. بنابراین روابط عمومی سازمان موظف است بدون تبعیضی میان نوع رسانه (تصویری، رادیویی، مکتوب و مجازی) پاسخگوی رسانه ها باشد. همچنین جایگاه و میزان نفوذ و اعتبار رسانه متقاضی (مطابق طرح رتبه بندی رسانه ها مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی) در تعیین سطح پاسخگویی(مدیران ارشد یا میانی) یا قبول مصاحبه اختصاصی مدنظر قرار می گیرد.
۴- از پاسخ به رسانه های فاقد مجوز یا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور خودداری می شود.
۵- اگر پاسخ پرسش یا اطلاعات و آمار مورد سؤال، قبلا در رسانه ای دیگر یا پایگاه های اطلاع رسانی وزارتخانه منتشر شده است، خبرنگار به آن پاسخ دلالت می شود و مجددا پاسخ داده نمی شود مگر آن که زوایای جدیدی در سؤال باشد.
۶- از بین ۲ رسانه ای که یک پرسش مشابه و اختصاصی را طرح کرده اند، اولویت با رسانه ای است که زودتر سؤال کرده است.
۷- پاسخ مدیران به مصاحبه ناگهانی حضوری و فی المجلس، به شرح زیر است:
اولا فقط در باره رویدادی که برای آن حضور یافته اند. برای سوالات متفرقه، مطابق بندهای قبل عمل می شود.
ثانیا تلاش می شود همه رسانه های حاضر و متقاضی، یکجا دیده شوند و تبعیض قائل نشد.
ثالثا خیلی کوتاه است زیرا چنین مصاحبه هایی قرار نیست تحلیلی باشد.
موقعیت هایی از قبیل مراسم تشییع و مجلس ختم هم مشمول همین قاعده اند.
۸- اگر بدلیل عجله، امکان مصاحبه نیست همانجا یکی از مدیران مرتبط عهده دار پاسخگویی می شود و یا شماره تلفن خبرنگار، اخذ و حداکثر ظرف ۴ ساعت اداری، تماس گرفته می شود.
۹- از پاپاراتزی ها و کسانی که با دوربین یا ضبط روشن و بدون اطلاع قبلی، مصاحبه می گیرند عذرخواهی می شود و مصاحبه ای صورت نمی گیرد. چنین کسانی به بندهای قبلی این شیوه نامه دلالت می شوند.
۱۰- پیش از پاسخ به مصاحبه های تلفنی ناشناس، راستی آزمایی صورت می پذیرد تا مربوط به افراد فاقد هویت روزنامه نگاری یا رسانه های معاند یا غیر رسمی نباشد.
۱۱- انتقادات رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی و ایفاگر نقش نظارتی، مورد بهره برداری اصلاحی قرار می گیرد. اگر چه رسانه های معتبر، دروازه بانی دقیقی دارند اما چنانچه خبر نادرستی در این رسانه ها تولید یا بازنشر شد لازم است واکنش و روشنگری صورت پذیرد. وقت مدیران سازمان به تکذیب اظهارات رسانه ها یا اشخاص غیرمعتبر تلف نمی شود.
۱۲- رسانه هایی که مصاحبه اختصاصی را منتشر نمی کنند اگرچه در چارچوب حق خود عمل کرده اند ولی متقابلا مدیران هم می توانند از مصاحبه اختصاصی بعدی با آنان عذرخواهی کنند؛ در عین حال بهیچوجه حق طبیعی آنان (بندهای ۲و ۷و ۸) و یا برای حضور در کنفرانس های عمومی خبری، نقض نمی شود.
۱۳- مدیر در مصاحبه های تفصیلی می تواند از حق خود (درخواست ویرایش قبل از انتشار) استفاده کند زیرا مطابق اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، روزنامه نگار موظف به اجرای آن یا انصراف از اصل مصاحبه است.
۱۴- در راستای شفافیت و مسئولیت پذیری، هیچ یک از مدیران سازمان در خبرهایی که در اختیار رسانه ها قرار می دهند از عبارات مجعول نظیر «منبع آگاه» استفاده نمی کنند.
۱۵- شکایت از رسانه ها و رسانه گران مجاز نیست. موارد خیلی خاص صرفا پس از تایید شورای معاونان سازمان صورت می پذیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





