اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد.
وی بیان کرد: این دستورالعمل که از امروز سه شنبه دوم بهمن ماه، لازم الجرا است در راستای سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل منتشر می شود.
«اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»
۱-بر مبنای سیاست اطلاع رسانی پیشدستانه، تلاش می شود عمده اطلاعات و آمار رسمی، در روالی معین، در وبگاه سازمان سینمایی و موسسات مرتبط منتشر می شود.
۲-سوال هر رسانه حداکثر ظرف ۶ ساعت اداری از زمان وصول پاسخ داده می شود. به منظور افزایش دقت و جلوگیری از سوء تفاهم بعدی، پاسخ ها حتی المقدور مکتوب باشند.
۳-از آنجا که کشف حقیقت، دغدغه رسانه هاست، رسمیت پاسخ اهمیت دارد. بنابراین روابط عمومی سازمان موظف است بدون تبعیضی میان نوع رسانه (تصویری، رادیویی، مکتوب و مجازی) پاسخگوی رسانه ها باشد. همچنین جایگاه و میزان نفوذ و اعتبار رسانه متقاضی (مطابق طرح رتبه بندی رسانه ها مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی) در تعیین سطح پاسخگویی(مدیران ارشد یا میانی) یا قبول مصاحبه اختصاصی مدنظر قرار می گیرد.
۴- از پاسخ به رسانه های فاقد مجوز یا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور خودداری می شود.
۵- اگر پاسخ پرسش یا اطلاعات و آمار مورد سؤال، قبلا در رسانه ای دیگر یا پایگاه های اطلاع رسانی وزارتخانه منتشر شده است، خبرنگار به آن پاسخ دلالت می شود و مجددا پاسخ داده نمی شود مگر آن که زوایای جدیدی در سؤال باشد.
۶- از بین ۲ رسانه ای که یک پرسش مشابه و اختصاصی را طرح کرده اند، اولویت با رسانه ای است که زودتر سؤال کرده است.
۷- پاسخ مدیران به مصاحبه ناگهانی حضوری و فی المجلس، به شرح زیر است:
اولا فقط در باره رویدادی که برای آن حضور یافته اند. برای سوالات متفرقه، مطابق بندهای قبل عمل می شود.
ثانیا تلاش می شود همه رسانه های حاضر و متقاضی، یکجا دیده شوند و تبعیض قائل نشد.
ثالثا خیلی کوتاه است زیرا چنین مصاحبه هایی قرار نیست تحلیلی باشد.
موقعیت هایی از قبیل مراسم تشییع و مجلس ختم هم مشمول همین قاعده اند.
۸- اگر بدلیل عجله، امکان مصاحبه نیست همانجا یکی از مدیران مرتبط عهده دار پاسخگویی می شود و یا شماره تلفن خبرنگار، اخذ و حداکثر ظرف ۴ ساعت اداری، تماس گرفته می شود.
۹- از پاپاراتزی ها و کسانی که با دوربین یا ضبط روشن و بدون اطلاع قبلی، مصاحبه می گیرند عذرخواهی می شود و مصاحبه ای صورت نمی گیرد. چنین کسانی به بندهای قبلی این شیوه نامه دلالت می شوند.
۱۰- پیش از پاسخ به مصاحبه های تلفنی ناشناس، راستی آزمایی صورت می پذیرد تا مربوط به افراد فاقد هویت روزنامه نگاری یا رسانه های معاند یا غیر رسمی نباشد.
۱۱- انتقادات رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی و ایفاگر نقش نظارتی، مورد بهره برداری اصلاحی قرار می گیرد. اگر چه رسانه های معتبر، دروازه بانی دقیقی دارند اما چنانچه خبر نادرستی در این رسانه ها تولید یا بازنشر شد لازم است واکنش و روشنگری صورت پذیرد. وقت مدیران سازمان به تکذیب اظهارات رسانه ها یا اشخاص غیرمعتبر تلف نمی شود.
۱۲- رسانه هایی که مصاحبه اختصاصی را منتشر نمی کنند اگرچه در چارچوب حق خود عمل کرده اند ولی متقابلا مدیران هم می توانند از مصاحبه اختصاصی بعدی با آنان عذرخواهی کنند؛ در عین حال بهیچوجه حق طبیعی آنان (بندهای ۲و ۷و ۸) و یا برای حضور در کنفرانس های عمومی خبری، نقض نمی شود.
۱۳- مدیر در مصاحبه های تفصیلی می تواند از حق خود (درخواست ویرایش قبل از انتشار) استفاده کند زیرا مطابق اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، روزنامه نگار موظف به اجرای آن یا انصراف از اصل مصاحبه است.
۱۴- در راستای شفافیت و مسئولیت پذیری، هیچ یک از مدیران سازمان در خبرهایی که در اختیار رسانه ها قرار می دهند از عبارات مجعول نظیر «منبع آگاه» استفاده نمی کنند.
۱۵- شکایت از رسانه ها و رسانه گران مجاز نیست. موارد خیلی خاص صرفا پس از تایید شورای معاونان سازمان صورت می پذیرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری