اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد.
وی بیان کرد: این دستورالعمل که از امروز سه شنبه دوم بهمن ماه، لازم الجرا است در راستای سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل منتشر می شود.
«اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»
۱-بر مبنای سیاست اطلاع رسانی پیشدستانه، تلاش می شود عمده اطلاعات و آمار رسمی، در روالی معین، در وبگاه سازمان سینمایی و موسسات مرتبط منتشر می شود.
۲-سوال هر رسانه حداکثر ظرف ۶ ساعت اداری از زمان وصول پاسخ داده می شود. به منظور افزایش دقت و جلوگیری از سوء تفاهم بعدی، پاسخ ها حتی المقدور مکتوب باشند.
۳-از آنجا که کشف حقیقت، دغدغه رسانه هاست، رسمیت پاسخ اهمیت دارد. بنابراین روابط عمومی سازمان موظف است بدون تبعیضی میان نوع رسانه (تصویری، رادیویی، مکتوب و مجازی) پاسخگوی رسانه ها باشد. همچنین جایگاه و میزان نفوذ و اعتبار رسانه متقاضی (مطابق طرح رتبه بندی رسانه ها مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی) در تعیین سطح پاسخگویی(مدیران ارشد یا میانی) یا قبول مصاحبه اختصاصی مدنظر قرار می گیرد.
۴- از پاسخ به رسانه های فاقد مجوز یا رسانه های فارسی زبان خارج از کشور خودداری می شود.
۵- اگر پاسخ پرسش یا اطلاعات و آمار مورد سؤال، قبلا در رسانه ای دیگر یا پایگاه های اطلاع رسانی وزارتخانه منتشر شده است، خبرنگار به آن پاسخ دلالت می شود و مجددا پاسخ داده نمی شود مگر آن که زوایای جدیدی در سؤال باشد.
۶- از بین ۲ رسانه ای که یک پرسش مشابه و اختصاصی را طرح کرده اند، اولویت با رسانه ای است که زودتر سؤال کرده است.
۷- پاسخ مدیران به مصاحبه ناگهانی حضوری و فی المجلس، به شرح زیر است:
اولا فقط در باره رویدادی که برای آن حضور یافته اند. برای سوالات متفرقه، مطابق بندهای قبل عمل می شود.
ثانیا تلاش می شود همه رسانه های حاضر و متقاضی، یکجا دیده شوند و تبعیض قائل نشد.
ثالثا خیلی کوتاه است زیرا چنین مصاحبه هایی قرار نیست تحلیلی باشد.
موقعیت هایی از قبیل مراسم تشییع و مجلس ختم هم مشمول همین قاعده اند.
۸- اگر بدلیل عجله، امکان مصاحبه نیست همانجا یکی از مدیران مرتبط عهده دار پاسخگویی می شود و یا شماره تلفن خبرنگار، اخذ و حداکثر ظرف ۴ ساعت اداری، تماس گرفته می شود.
۹- از پاپاراتزی ها و کسانی که با دوربین یا ضبط روشن و بدون اطلاع قبلی، مصاحبه می گیرند عذرخواهی می شود و مصاحبه ای صورت نمی گیرد. چنین کسانی به بندهای قبلی این شیوه نامه دلالت می شوند.
۱۰- پیش از پاسخ به مصاحبه های تلفنی ناشناس، راستی آزمایی صورت می پذیرد تا مربوط به افراد فاقد هویت روزنامه نگاری یا رسانه های معاند یا غیر رسمی نباشد.
۱۱- انتقادات رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی و ایفاگر نقش نظارتی، مورد بهره برداری اصلاحی قرار می گیرد. اگر چه رسانه های معتبر، دروازه بانی دقیقی دارند اما چنانچه خبر نادرستی در این رسانه ها تولید یا بازنشر شد لازم است واکنش و روشنگری صورت پذیرد. وقت مدیران سازمان به تکذیب اظهارات رسانه ها یا اشخاص غیرمعتبر تلف نمی شود.
۱۲- رسانه هایی که مصاحبه اختصاصی را منتشر نمی کنند اگرچه در چارچوب حق خود عمل کرده اند ولی متقابلا مدیران هم می توانند از مصاحبه اختصاصی بعدی با آنان عذرخواهی کنند؛ در عین حال بهیچوجه حق طبیعی آنان (بندهای ۲و ۷و ۸) و یا برای حضور در کنفرانس های عمومی خبری، نقض نمی شود.
۱۳- مدیر در مصاحبه های تفصیلی می تواند از حق خود (درخواست ویرایش قبل از انتشار) استفاده کند زیرا مطابق اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، روزنامه نگار موظف به اجرای آن یا انصراف از اصل مصاحبه است.
۱۴- در راستای شفافیت و مسئولیت پذیری، هیچ یک از مدیران سازمان در خبرهایی که در اختیار رسانه ها قرار می دهند از عبارات مجعول نظیر «منبع آگاه» استفاده نمی کنند.
۱۵- شکایت از رسانه ها و رسانه گران مجاز نیست. موارد خیلی خاص صرفا پس از تایید شورای معاونان سازمان صورت می پذیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





