کتاب «مرشد و پهلوان» فیلمنامهای درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی با عنوان «جهان پهلوان تختی» است که به صورت نیمهتمام باقی ماند و به پایان نرسید.
به گزارش سینماسینما، فیلمنامه «مرشد و پهلوان» به قلم حامد قربانی در ۱۲۴ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.
در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: مرحوم علی حاتمی در سال ۱۳۷۳ با جلب رضایت خانواده مرحوم غلامرضا تختی دست به ساخت و تهیه فیلمی با موضوع زندگی وی میزند. گفته شده که او پس از ناکامی در ساخت دو پروژه سینمایی که نخستین آنها با موضوع زندگی همسران محمد رضا پهلوی تدارک دیده شده بود و دومی با موضوع پیامبر اکرم (ص)، به ساخت این اثر سینمایی اقدام کرده است که به دلیل بیماری و فوت موفق به اتمام آن نشد.
حامد قربانی در فیلمنامه مستند خود در این کتاب سعی کرده به روایتی از چرایی شکلگیری این ایده در ذهن علی حاتمی بپردازد و از این منظر این فیلمنامه از چند منظر قابل توجه است.
با وجود اینکه شخصیت اول این فیلمنامه؛ «علی حاتمی» در زمان نگارش این اثر دار فانی را وداع گفته است اما نویسنده این فیلمنامه با بهرهگیری از صدای وی در ساخت این سناریو، به آن استناد بیشتری داده است و مخاطب را در این موضوع قرار میدهد که گویی حاتمی برای ساخت چنین اثری خود به سخن نشسته است.
قربانی در مقام نویسنده این فیلمنامه همچنین به سراغ بازنمایی لوکیشنهایی رفته است که علی حاتمی در آن به دنیا آمده و بسیاری از آثار خود را در سودای چنین جغرافیایی ثبت و ضبط کرده است. او در لابهلای تصاویری که سودای ضبط آن را در سناریو خود مطرح کرده است توجه ویژهای به بازنمایی مناطقی داشته که حاتمی در آنها رشد و نمو پیدا کرده و اسلوب و چهارچوب اندیشه خود را در آنها شکل بخشیده است.
جهان پهلوان تختی و زندگی او با وجود سالها پس از درگذشت عجیب این ورزشکار و ارائه حجم زیادی از داستان و گزارش و تحلیل درباره او، همواره یکی از داستانهای جنجالی در تاریخ اجتماعی ایران معاصر بوده و معمای درگذشت او همانند درگذشت چهرهای چون جلال آل احمد لاینحل باقی مانده است. حامد قربانی در این فیلمنامه مستند تلاش کرده است که به سهم خود و به شیوه روایی یک اثر سینمایی مستند به ماجرای ساخته شدن این اثر و رمزگشایی از ناتمام ماندنش بپردازد.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





