مسعود میر /روزنامهنگار
چند روز پیش گزارشی منتشر کردیم درباره فیلمسازانی که فیلمهایشان را از جشنواره بیرون کشیدند و یادآوری کردیم که همین فیلمسازان با خیال راحت و بدون کوچکترین حرف و حدیثی فیلمهایشان را در نوبتهای طلایی اکران بهخصوص در اکران نوروز به نمایش درخواهند آورد. حالا اما روابط عمومی سازمان سینمایی خبر از یک اتفاق جدید در چرخه اکران سینماها داد؛ خبری که در آن مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی تأکیدکرده: « باتوجه به اینکه آییننامه اکران نوروزی هنوز نهایی نشده است و سرگروهها مشخص نیستند امکان ثبت قرارداد برای اکران نوروزی مردود خواهد بود و مورد تأیید ما نیست». او همچنین به یک نکته مهم دیگر هم اشاره کرده و گفته: «البته فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر متقاضی بودند برای اکران نوروزی اولویت خواهند داشت».
شاید مهمترین نقطه قوت چنین تصمیمی گفتن یک نه بزرگ به همه فیلمسازانی باشد که در این سالها با استفاده از سلیقه سطحی مخاطب عام سینما، کمدیهایی بیمایه ساختند و در بزنگاه روزگاری که مردم کلافه هستند فیلمهایشان را به گرانترین قیمت ممکن با سرمایه بسازبفروشها و دلالهای مدرن فرهنگی ساختند و جیبشان را پر کردند و سطح سلیقه عمومی درباره سینما را دهها رتبه به عقب بازگرداندند.
از سوی دیگر اما برکسی پوشیده نیست که همین کمدیهای نامطلوب، چراغ سینماها را روشن نگه داشتند و آمار مرگومیر سالنهای سینما در شهرها را کاهش دادند.
این یک بزنگاه واقعی برای سینمای ایران است؛ بزنگاهی که یک سوی آن مقاومت برای یکهتازی بعضی فیلمسازان و تهیهکنندگان است و یک سوی دیگر آن هراس از نفوذ بیحد و حصر دولتیها در تصمیمگیریهای سینمایی و احتمالا بروز دردسرهای اقتصادی برای سینمادارهایی خواهد بود که دلشان به همین اکران نوروزی و فروش بالای فیلمهای طنز خوش است.
پرهیز از برخوردهای احساسی و بخشنامهای
کارگردان پرفروشترین و بیرقیبترین فیلم امسال در گیشه، سال قبل فیلمش را به جشنواره فیلم فجر ارائه نداد. او درباره اظهارنظرهای یکی، دو کارگردانی که در این دوره ابتدا فیلمشان را به دفتر جشنواره فرستادند و سپس از رقابت انصراف دادند روایت جالبی دارد و معتقد است: «من این رفتار عجیب را نمیپسندم اما به گمانم این تصمیم سازمان سینمایی درباره اکران نوروزی کمی احساسی است و مدیران سینمایی باید از این رفتارهای احساسی فاصله بگیرند و سعی کنند رفتاری منطقی و با قاعده بروز دهند. به هر حال چه دوست داشتهباشیم و چه نه، قاعده بر عرضه و تقاضا استوار است و وقتی صاحب فیلم و سینمادار از اکران فیلمها رضایت دارند دولت نباید اینگونه به مسائل ورود کند». ابوالحسن داوودی به همشهری میگوید: «به گمان من مشکل بزرگتر از این حرفهاست و چون مناسبات مشخصی نداریم که براساس آن دریابیم حق و حقوق هرکسی چقدر است و دولت چقدر میتواند در اینگونه مناسبات دخالت کند و از سوی دیگر مناسبات اجتماعی و اقتصادی چقدر در این تصمیمگیریها سهیم هستند با این ابهامات روبهرو هستیم و شاهد اینگونه حکمهای حکومتی خواهیم بود. ما در دورهای فقط به سینمای جشنوارهای فکر کردیم و در دورهای به آغوش گیشه غلتیدیم و گمان کردیم سینما فقط اقتصاد است. حالا هم گویی در بر همان پاشنه میچرخد».
کارگردان «هزارپا» البته معتقد است که در طول این سالها کمتر مدیری با تفکر بلندمدت روی کار آمده و معمولا تصمیمگیریها حول و حوش خودشان را ملاحظه میکنند و از گرفتن تصمیماتی که برای صیقلخوردن و نتیجهدادن نیاز به زمان دارد پرهیز کردهاند.
داوودی درباره این نکته که در شرایط فعلی فیلمهای سطحی به راحتی در فصل طلایی اکران به نمایش درمیآیند هم میگوید: «من معتقد به زمان خوب و بد اکران نیستم و مطمئن هستم اگر شما فیلم خوبی داشته باشید که بتواند مخاطب را جذب کند همهچیز حل میشود». او همچنین به دوره مسئولیت خودش در شورای صنفی نمایش اشاره میکند که در آن، ۲دوره کاملا مرده اکران را بدل به زمانهای طلایی فروش فیلمها کرده است: یکیماه رمضان و دیگری روزهای بعد از جشنواره فیلم فجر.
مراقب آمریت اشتباه باشیم
کارگردان فیلم پرفروش سال ۹۷معتقد است: «اگر برنامهریزی صحیحی وجود داشته باشد که براساس آن چیدمان و تنوع فیلمها درست باشد و قوانین مربوط به کف فروش در تابستان و زمستان انعطاف لازم را داشته باشند چیزی به نام فصل طلایی و فصل مرده اکران نخواهیم داشت». او میگوید: « مدیران فرهنگی باید مراقب باشند که مناسبات طبیعی را مشمول آمریت از بیرون نکنند، حالا چه این آمریت مافیای اکران باشد، چه آمریت سرمایه و چه آمریت دولت. باید دقت داشته باشیم که شوراهای صنفی رفتارهای ابهامآمیز بسیاری دارند و مدیریت سینمای کشور هم با گفتار و عکسالعملهای احساسی مسائل را پیچیده میکند. اصلا نباید برای رفتار غیرحرفهای یک یا چند نفر همه تنبیه شوند. من مطلقا از فیلمهایی که به مقصود کیسهاندوزی و تجارت ساخته شده و میشوند دفاع نمیکنم بلکه از واقعیتی به نام تعادل حرف میزنم».
سینمادارها ضرر میکنند اما…
«اگر قرار باشد فقط کسانی که به پرکردن جیب خودشان فکر میکنند برنده معادلات سینمای کشور باشند که سنگ روی سنگ بند نمیشود. من معتقدم بالاخره بین کسانی که با مرارت فیلمشان را برای جشنواره فجر آماده کردند و در اختیار جشنواره قرار دادند با آنهایی که فیلمشان را ندادند باید فرقی گذاشته شود.»؛ این حرفهای غلامرضا فرجی، نایبرئیس انجمن سینماداران است که بیش از خیلیها در سازمان سینمایی از ارتباط فروش فیلمهای سطحی با روشنماندن چراغ سالنهای سینما مطلع است. او به همشهری میگوید: «پسزدن فیلمهایی که احتمالا پرفروش هم خواهند بود در اکران نوروز، به نفع سینمادارها نیست اما باید تصمیمگیری قاطعی وجود داشته باشد تا عدهای فکر نکنند میتوانند در سینما هر کاری خواستند انجام دهند». او در واکنش به این موضوع که مثلا ۲فیلم پرفروش امسال و سال قبل هم در جشنواره حضور نداشتند، میگوید: « بله. فیلمهای «نهنگ عنبر۲ »و «هزارپا» در جشنواره نبودند اما رفتار سازندگان آنها با جشنواره کاملا محترمانه بود. من فیلمهای بسیار دیگری هم سراغ دارم که باب میل جشنواره نبودند اما خروجی خوبی در سینماها داشتند».
همشهری

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عمومی کردن گفتگوهای انتقادی در هنر سینما؛ میزبانی خانه هنرمندان از نشستی باحضور همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی
- گفت وگو با ابوالحسن داودی درباره انتخابات اخیر خانه سینما
- خط و نشانهای دوستان دوام ندارد/ یادداشت ابوالحسن داودی
- ادامه واکنشها به جلسه شورای صنفی نمایش/ دو هشدار متفاوت درباره جایگاه خانه سینما!
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- خانه پدری عیّاری، عیار عدالت و قانون/یادداشتی از ابوالحسن داودی
- آیا ابوالحسن داودی ،هزار پا ۲ را می سازد ؟
- ابوالحسن داودی:سینماگردستگاه فسادسنج ندارد تا پی ببرد که منشا سرمایه فیلمش کجاست
- توضیح ابوالحسن داودی درباره توزیع عجیب «هزارپا» در شبکه نمایش خانگی
- داوودی: قوانین کهنهی وزارت کار برای سینما مناسب نیست
- پارسایی :«هزارپا» با قیمت متعارف عرضه میشود
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- انتقاد کارگردان «هزارپا» از مافیای اکران/ داودی: سر فیلم من را هم بریدند
- ابوالحسن داودی: فساد اخلاقی با شعارهایی که میشنویم جور درنمیآید
- هزار پا تاریخ ساز شد/ هزار پا اولین فیلم تاریخ سینماست که در یک روز بیش از یک میلیارد تومان فروش کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام