سینماسینما، منوچهر دینپرست
«رضا» از آن دست فیلمهایی است که دقیقا نمیتوانی بگویی که چه بر سر رضا آمده و او چه میخواهد و چرا اینگونه میکند. «رضا» را میتوان فیلمی پر از ابهام و ایهام با شیبهای تند و ملایم تصور کرد که مخاطب را در مسیر فهم سرنوشت «رضا» دستبسته رها میکند. قصه رضا شاید قصه این روزهای ما باشد. قصه مردی در پی پرسشهای مختلف که میخواهد بداند اساسا چرا اجداد او به اصفهان کوچ کردند و او چرا در این زندگی باید به این تیپ و هیبت بزککرده مبتذلشده متافیزیکی سر بر آورد. از سوی دیگر، «رضا فیلمی» غریزی و پر از تکانهها و هیجانات است. هیجانی کاذب در میان زنانی که گویی دوستش دارند و میخواهد دوستشان داشته باشد.
همچنین جنس فیلم عاشقانهای شوریدهوار است. گویی رضا سیر و سلوکی را طی میکند که میخواهد در دنیای پر از آشفتگی و التهاب، جنون غیرمنطقی خود را بصیرتی دلگشا جلوه دهد. او با زنانی جوان صحبت از عشق و دوستی میکند و سر بر آستان تخیلات آنها میگذارد و با چهرهای آرام و دلنشین دلمشغولیهای آنها را گوش میکند. اما سرانجام چه میشود؟ «هیچ». شاید تلاقیگاه فیلم همین «هیچ» باشد. هیچی که رضا در پی آن است. او نمونه انسان لاابالی یا نهلیسم هم نیست، چراکه به دنبال اصالت و معناست، اما اصالتی که او از آن یاد میکند، در دنیای رضا «هیچ» است. رضا در میان «هیچ»ها سردرگم است. او فضای یخزدهای را میخواهد بشکافد که اساسا در بطن آن یخی وجود ندارد. بر این اساس او دچار بحران میشود. با همسرش به دلیل هیچی جدا میشود. با دختری در کافیشاپ آشنا میشود، بی هیچ دلیل واضح و مبرهنی دعوا میکند. یا بر سر یک اتفاقی در اسبسواری با دختری آشنا میشود و غیره…
اساسا دخترانی که در «رضا» گرد او و سرنوشتش قرار میگیرند، در همین منظومه «هیچ» قرار دارند. رضا دائما شوکهای بیحاصلی را تحمل میکند که نشان از عرفان مدرن او دارد. او میخواهد در قامت عارفی باشد که سر به عالم بالا دارد. اما عالم بالای او در گذشته و هویتش معنا مییابد و اساسا او در زمان حال «هیچ» بیش نیست. رضا از همین معنویت کاذب و بیسروته و قدسیت ابتذالشده ناراحت و سردرگم است. او به دنبال محیطی در خانههای قدیمی و سنتی است که بتواند آنها را دوباره بیافریند. او آفرینش را در همین مرمت خانهها میبیند. میان رضا و مرمت خانهها، پیوندی نامرئی نهفته که رضا را نسبت به گذشته به تردید و تفکر وادار کرده است. رضا برای او نمادی از همین وضعیت است.
با چنین دریافتی از فیلم متوجه میشویم خط قصه سرراست و همگن نیست. بلکه در جایی او ادعا میکند از آخرین اعضای قبیلهای است که قرنها پیش به شهر مقدس اصفهان مهاجرت کردهاند. او را میبینیم که در آپارتمان دلباز و نورگیرش که با میراث آبا و اجدادیاش پر شده، میخوابد. او وقتی از خواب بیدار میشود، لباسش را عوض میکند و دوباره به تخت بازمیگردد. همین سیر و سلوک او اگر دلیلی بر وضعیت هیچ او ندارد، دلیلی بر چیست؟!
او دچار رویارویی و بحرانهای احساسی زیادی هم هست. ما در فیلم دائما روایت رضا را میشنویم. به طور مثال در سکانسی موقع آش خوردن با دخترخالهاش از گذشته میگوید و حس کاذبش را ارضا میکند و نهایت چیزی برای او ندارد. او نسبت به خودش و دختران اطرافش دچار تردید است، بر همین اساس رضا بهشدت احساس تنهایی میکند و مسیر خود را گم کرده است.
فیلم «رضا» روایت نویسندهای هم هست. نویسندهای که مینویسد، اما مشخص نیست چه مینویسد و چه در سر دارد و چه باید بگوید و چه کار باید کند. آشفتگی جذاب رضای علیرضا معتمدی شبیه هامونِ داریوش مهرجویی است. هر دو در هیچستان خود سردرگم هستند و موقعیت هستیشناسی آنها به اضمحلال کشیده شده است. زیبایی «رضا» در همین سیر و سلوک او در هیچستان است. جهانی لطیف پر از رویارویی با هستی و معنا. شاید اگر کارگردان قدری فیلم را به فضای ملودرام یا قصهای هیجانی سوق داده بود، تمام هیچستان او متلاشی میشد و چیزی جز دلقکی در بیابان نبود. کارگردان توانسته با منش رئالیستی مدرن فضای فیلم را به سویی سوق دهد که از میان فردی که نویسنده و معمار و عاشق و دارای اصالت و جذابیت بصری برای دختران است، به مردی نزدیک شود که گویی در این دنیا پرتاب شده تا اینکه آمده باشد. کارگردان بهخوبی پرتاب شدن رضا را دیده و سعی کرده او را روایت کند. برای همین است که «رضا» داستان آدمهایی است که هر یک به نحوی تنها هستند و در تلاشاند به این تنهایی خاتمه بخشند، اما از آن جهت که انسان ماهیتا تنهاست، پایان قطعی برای این تنهایی وجود ندارد؛ به عبارتی، عنصر «تنهایی» مضمون اصلی «رضا» را شکل داده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





