مدیران سینمایی از ساختمان در دست احداث فیلمخانه ملی ایران و مرکز اسناد و آثار تصویری کشور بازدید کردند.
به گزارش سینماسینما، همزمان با هفته دولت، مسعود معمار سرپرست دفتر طرحهای عمرانی به همراه علیرضا گلمحمدی ذیحساب و مدیر کل امور مالی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی از ساختمان در حال احداث فیلمخانه ملی ایران واقع در باغ فردوس دیدن کرده و در جریان روند کار و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه قرار گرفتند.
در این بازدید موارد مهمی از جمله تعیین و تأمین سیستمهای مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی و نیز ایمنی و فنی تجهیزات معماری داخلی ساختمان و همچنین تعیین و خرید تجهیزات و لوازم فنی فیلمخانهای مطابق با استانداردهای روز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
از مسائل مهم در موضوع فیلمخانه تأسیسات آن برای فراهم شدن شرایط مناسب سرمایشی، گرمایشی و دوری از تشعشعات مغناطیس است چرا که فیلمخانه یک مکان تخصصی است که باید فیلمها را در بهترین شرایط برای جلوگیری از نابودی بیشتر نگه داشت. این مسأله از این جهت اهمیت دارد که بدانیم از همان روزی که مواد خام یک فیلم از کارخانه بیرون میآید نابودی آن هم آغاز میشود.
معمار در این جلسه، ضروری ترین کار در حال حاضر را تهیه انشعاب ویژه برق ،آب و گاز برای ساختمان دانست و گفت: اقدامات لازم در این خصوص آغاز و پیگیری جدی ادامه دارد و انشالله با انجام به موقع این امور و اختصاص اعتبارات لازم، این ساختمان ظرف چند ماه آینده قابل بهره برداری میشود.
این مکان از سال ۱۳۶۶ برای انتقال و حفظ و نگهداری اسناد و مواد تصویری در نظر گرفته شده و نقشههای لازم از اسفند ۱۳۷۱ طراحی شد، معماری و ساخت مجموعۀ فیلمخانۀ ملی ایران ارتفاع ساختمانهای آرشیو، سالنهای نمایش، اداری، کارگاهها، کتابخانه و دیگر ساختمانهای مجموعه به نحوی طراحی شده است که هیچگونه نمودی نسبت به ساختمان قدیمی باغ فردوس ندارد فضای اصلی شامل دو ساختمان کتابخانه و آرشیو فیلم است که روی هم حدود هفت هزار متر مربع است، ساختمان آرشیو از نوع سازه بتنی ضد انفجار با سیستمهای تاسیساتی جهت کنترل، تست و نمونهگیری هوای موجود در اتاقهای سردخانه برای بررسی میزان رطوبت و دما جهت سلامت فیلمها است.
اگرچه با وجود همۀ تلاشها و به صدا درآوردن زنگ خطرها، عملیات نهایی این ساختمان که فقط کمتر از ده درصد از آن باقی مانده، به دلیل عدمتخصیص بودجۀ کافی در دورههایی به کلی متوقف شده یا به کندی پیش رفته است لیکن با توجه به شرایط حساس موجود عزم راسخ مسئولان بر آن است تا حتی اگر یک روز زودتر هم بتوان مواد دیداری و شنیداری را به ساختمان و مکانی با شرایط استاندارد انتقال داد.
امروزه در فیلمخانه ملی ایران، متجاوز از ۴۰ هزار حلقه سند تصویری در قالب فیلمهای ۷۰ ، ۳۵ ، ۱۶ و هشت میلیمتری (نگاتیو و پزتیو)، نوارهای ویدئو، لوحهای فشرده، عکس، نگاتیو عکاسی، اسلاید، پوستر ، انواع صداها از تاریخ معاصر ایران در قالب نوارهای ریل، صفحه، کاست و لوحهای فشرده نگهداری میشود و به دلیل عضویت در فدراسیون بین المللی آرشیوهای فیلم (فیاف) بازرسان بین المللی فدراسیون از آن بطور مداوم بازدید میکنند و گزارش میگیرند و آرشیو فیلمخانه ملی ایران را یکی از مطلوبترینها در منطقه میدانند.
در طول سالها تلاشهای زیادی برای جمع آوری فیلمها صورت گرفته و تا امروز فیلم خانه ملی ایران با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصد تولیدات ملی کشور یکی از غنیترین آرشیوهای جهان از این منظر محسوب شود و به جرات میتوان گفت در ۳۰ سال گذشته، حتی یک فریم از میراث تصویری کشور از دست نرفته و همه چیز به خوبی شناسایی و با مطلوب ترین شرایط قابل حصول در کشور، حفظ، مرمت و نگهداری شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- بیانیه سازمان سینمایی در پی حمله به صداوسیما
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





