هرچند سینما به عنوان صنعتی پولساز شناخته شده و عدهای در این رشته دستمزدهای بسیار بالایی دریافت میکنند اما آنها که پشت دوربین میایستند و هنرورند، فقط عاشق هستند. عاشق پرده سفید بلند که برای آنها هیج نانی سر سفره نمیبرد.
به گزارش سینماسینما، یکی از گروههایی که در بسیاری از پروژههای سینمایی حضور دارند و البته دستمزدهای بسیار کمی دریافت میکنند، عوامل پشت دوربین به خصوص هنروران و بازیگرانی هستند که سر صحنه برای کامل کردن صحنه در مقابل بازیگر اصلی؛ حضور پیدا میکنند. اکثر این بازیگران دستمزدهای به مراتب پایینتر از بازیگر اصلی که روبروی او یا در کنارش حضور دارند، دریافت میکنند. اینجا دیگر نه از شهرت خبری هست نه جمعکردن امضا یا مازارتی و پورشه.
جعفر علمبیگی به عنوان مسئول هنروران شناخته میشود، او تاکنون برای بیش از ۴۵ فیلم و سریال همچون «مختارنامه» و «دوئل»، هنرور تامین کرده است.
او با اشاره به وضعیت هنروران و بازیگران رتبههای پایینتر از بازیگران اصلی در این روزهای اقتصاد سینمای ایران میگوید: «من در سریال مختارنامه وظیفه فراهم آوردن بخشی از هنروران را برعهده داشتم و بیش از ۲۰۰ هنرور را برای این سریال انتخاب و دعوت کردم. در آن زمان به هر هنرور روزانه ۳۰ هزار تومان دستمزد همراه با غذا به آنها پرداخت میشد و اگر فیلمبرداری طول میکشید، شب نیز مکانی را برای استراحت به آنها اختصاص میدادند.»
علمبیگی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط از آن زمان نه تنها بهتر نشده بلکه بسیار بدتر شده، ادامه میدهد: «امروز به هنروران در برخی فیلمهای سینمایی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد پرداخت میشود و دلیل این امر این است که هیچ نظام و قانونی برای پرداخت دستمزدها وجود ندارد.»
او ادامه میدهد: «اگر از بین هنروران کسی برای حضور در جلوی دوربین انتخاب میشد که مثلاً میتواند دیالوگ کوتاهی بگوید یا در تصویر دیده شود، دستمزد او تا صد هزار تومان افزایش پیدا میکرد. البته پرداخت تمام این دستمزدها به انصاف تهیهکننده و کارگردان بازمیگشت.»
علی بابایی، دیگر فعال سینما و مسئول حضور بازیگران قدیمی و هنرور در فیلمهای سینمایی نیز با اشاره به وضعیت امنیت شغلی این افراد میگوید: «متاسفانه بسیاری از بازیگران قدیمی که پا به سن گذاشتهاند و سالها در سینما فعال بودند گرچه نقش یک نبودند، امروز در فیلمها دعوت نمیشوند و همگی خانهنشین شدهاند.»
این بازیگر که در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال همچون سربداران و امام علی(ع) حضور داشته، ادامه میدهد: «متاسفانه دستمزد چند نفر از هنروران و عوامل پشت دوربین با دستمزد یک بازیگر جوان جلوی دوربین برابری میکند. با این وجود تهیهکننده در هنگام پرداخت هرگز به همان راحتی که دستمزد بازیگر جلوی دوربین را پرداخت میکند، دستمزد عوامل پشت دوربین یا هنرور را پرداخت نمیکند هرچند که دستمزد ۱۰ نفر از هنروران روی هم یک میلیون تومان هم نشود.»
او با اشاره به مشکلات بیمهای و معیشتی بسیاری از این هنروران میافزاید: «برخی از این افراد امروز خانهنشین شده و حتی دچار فلج عضلانی شدهاند و هیچ درآمدی ندارند و فقط با پیگیریهای خانه سینما و وزارت ارشاد ماهی ۸۰۰ هزار تومان برای آنها حقوق تعیین شده است.»
بابایی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر با تلاشهای صورت گرفته، سعی شده برای این افراد بیمه تامین اجتماعی و حداقل حقوقی درنظر گرفته شود، میافزاید: «افراد پا به سن گذاشته و قدیمی را بیمه درمان کردهایم و ماهیانه هرکدام حدود ۲۵۰ هزار تومان حقوق ازسوی وزارت ارشاد دریافت میکنند. گرچه این دستمزد به هیچ عنوان نیازهای آنها را تامین نمیکند.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- خسرو شکیبایی در لابهلای خاطرههای امین حیایی
- همراهی شهاب حسینی و بهروز وثوقی در آمریکا در یک نشست
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- «تنهایی یک دونده سینما»/ چقدر میگیری که بازی کنی؟!
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی به آرامگاه ابدی/ هنرمندی که اهل راستی بود
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- از پرویز پرستویی تا محسن تنابنده، هنرمندان در غم جمشید مشایخی چه نوشتند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





