هرچند سینما به عنوان صنعتی پولساز شناخته شده و عدهای در این رشته دستمزدهای بسیار بالایی دریافت میکنند اما آنها که پشت دوربین میایستند و هنرورند، فقط عاشق هستند. عاشق پرده سفید بلند که برای آنها هیج نانی سر سفره نمیبرد.
به گزارش سینماسینما، یکی از گروههایی که در بسیاری از پروژههای سینمایی حضور دارند و البته دستمزدهای بسیار کمی دریافت میکنند، عوامل پشت دوربین به خصوص هنروران و بازیگرانی هستند که سر صحنه برای کامل کردن صحنه در مقابل بازیگر اصلی؛ حضور پیدا میکنند. اکثر این بازیگران دستمزدهای به مراتب پایینتر از بازیگر اصلی که روبروی او یا در کنارش حضور دارند، دریافت میکنند. اینجا دیگر نه از شهرت خبری هست نه جمعکردن امضا یا مازارتی و پورشه.
جعفر علمبیگی به عنوان مسئول هنروران شناخته میشود، او تاکنون برای بیش از ۴۵ فیلم و سریال همچون «مختارنامه» و «دوئل»، هنرور تامین کرده است.
او با اشاره به وضعیت هنروران و بازیگران رتبههای پایینتر از بازیگران اصلی در این روزهای اقتصاد سینمای ایران میگوید: «من در سریال مختارنامه وظیفه فراهم آوردن بخشی از هنروران را برعهده داشتم و بیش از ۲۰۰ هنرور را برای این سریال انتخاب و دعوت کردم. در آن زمان به هر هنرور روزانه ۳۰ هزار تومان دستمزد همراه با غذا به آنها پرداخت میشد و اگر فیلمبرداری طول میکشید، شب نیز مکانی را برای استراحت به آنها اختصاص میدادند.»
علمبیگی با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط از آن زمان نه تنها بهتر نشده بلکه بسیار بدتر شده، ادامه میدهد: «امروز به هنروران در برخی فیلمهای سینمایی روزانه ۱۵ هزار تومان دستمزد پرداخت میشود و دلیل این امر این است که هیچ نظام و قانونی برای پرداخت دستمزدها وجود ندارد.»
او ادامه میدهد: «اگر از بین هنروران کسی برای حضور در جلوی دوربین انتخاب میشد که مثلاً میتواند دیالوگ کوتاهی بگوید یا در تصویر دیده شود، دستمزد او تا صد هزار تومان افزایش پیدا میکرد. البته پرداخت تمام این دستمزدها به انصاف تهیهکننده و کارگردان بازمیگشت.»
علی بابایی، دیگر فعال سینما و مسئول حضور بازیگران قدیمی و هنرور در فیلمهای سینمایی نیز با اشاره به وضعیت امنیت شغلی این افراد میگوید: «متاسفانه بسیاری از بازیگران قدیمی که پا به سن گذاشتهاند و سالها در سینما فعال بودند گرچه نقش یک نبودند، امروز در فیلمها دعوت نمیشوند و همگی خانهنشین شدهاند.»
این بازیگر که در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و سریال همچون سربداران و امام علی(ع) حضور داشته، ادامه میدهد: «متاسفانه دستمزد چند نفر از هنروران و عوامل پشت دوربین با دستمزد یک بازیگر جوان جلوی دوربین برابری میکند. با این وجود تهیهکننده در هنگام پرداخت هرگز به همان راحتی که دستمزد بازیگر جلوی دوربین را پرداخت میکند، دستمزد عوامل پشت دوربین یا هنرور را پرداخت نمیکند هرچند که دستمزد ۱۰ نفر از هنروران روی هم یک میلیون تومان هم نشود.»
او با اشاره به مشکلات بیمهای و معیشتی بسیاری از این هنروران میافزاید: «برخی از این افراد امروز خانهنشین شده و حتی دچار فلج عضلانی شدهاند و هیچ درآمدی ندارند و فقط با پیگیریهای خانه سینما و وزارت ارشاد ماهی ۸۰۰ هزار تومان برای آنها حقوق تعیین شده است.»
بابایی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر با تلاشهای صورت گرفته، سعی شده برای این افراد بیمه تامین اجتماعی و حداقل حقوقی درنظر گرفته شود، میافزاید: «افراد پا به سن گذاشته و قدیمی را بیمه درمان کردهایم و ماهیانه هرکدام حدود ۲۵۰ هزار تومان حقوق ازسوی وزارت ارشاد دریافت میکنند. گرچه این دستمزد به هیچ عنوان نیازهای آنها را تامین نمیکند.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- خسرو شکیبایی در لابهلای خاطرههای امین حیایی
- همراهی شهاب حسینی و بهروز وثوقی در آمریکا در یک نشست
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
- «تنهایی یک دونده سینما»/ چقدر میگیری که بازی کنی؟!
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی به آرامگاه ابدی/ هنرمندی که اهل راستی بود
- روایت احمد طالبینژاد از فرصتسوزی که در حق جمشید مشایخی شد
- جوانمرد؛ یادی از درگذشتگان سینما در سالی که گذشت
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به نبود تنوع در نسل جدید بازیگران به بهانه درگذشت جمشید مشایخی
- از پرویز پرستویی تا محسن تنابنده، هنرمندان در غم جمشید مشایخی چه نوشتند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش