محمدعلی حسیننژاد تهیهکننده سینما و عضو هیات انتخاب به همراه پوریا ذوالفقاری منتقد فیلم در برنامه «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق حاضر شدند.
به گزارش سینماسینما، حسیننژاد در این برنامه به تشریح شیوه عملکرد هیات انتخاب پرداخت و ذوالفقاری نیز تاکید کرد محافظهکاری گسترده موجود در جشنواره فجر موجب کاهش اهمیت آن میشود. او برای اثبات ادعای خود از جشنواره فیلم کودک و نوجوان و کاهش اهمیت آن در سالهای اخیر یاد کرد.
حسیننژاد در بخشی ازاین برنامه در مورد شیوه انتخاب فیلمها گفت: «هر کسی در هیات انتخاب با دیدگاه و دانش و نظر خود سعی میکرد دیگری را مجاب کند. بعد از دیدن فقط چهار پنج فیلم بود همه گفتیم این فیلم کاملا قابل قبول است.»
او در توضیح موارد مورد نظر هیات انتخاب در گزینش فیلمها گفت: «محتوای غیرتکراری، استفاده خوب از تکنیک سینما و ایجاد ارتباط خوب با مخاطب سه موردی بودند که در گزینش فیلمها مدنظرمان بود. باقی فیلمها در این سه رده دستهبندی میشدند: رزرو مثبت، رزرو، و رزرو منفی، تا در نهایت به نتیجه برسیم. این روش را در گزینش پیش بردیم تا حداقل ندیده شدن فیلمها اتفاق بیفتد.»
این عضو هیات انتخاب تاکید کرد دبیر جشنواره در مورد فیلمها نظر چندانی نمیداد و گفت: «فیلمی که به خاطر مضمون کنار گذاشته شود در جشنواره نداشتیم.»
ذوالفقاری با انتقاد از تغییر بخشهای مختلف جشنواره در سالهای مختلف، گفت: «آنقدر جشنواره فیلم فجر شکل نگرفته است که هر کسی میتواند براساس نظر خود تغییراتی در آن به وجود آورد. نکاتی که به عنوان معیارهای هیات انتخاب برشمردید به به خصوص در بخشهای محتوایی، و نوآوری در سینما بسیار تردیدپذیر است. محتوای تکراری لزوما بد نیست، نگرانی من این است که جشنواره فجر اهمیت خود را از دست دهد. قادعتا اگر صحبتهای دکتر درست باشد باید ۵۰ فیلم بهتر نسبت به تمامی فیلمهایی که بیرون ماندهاند ببینیم. این لیست میگوید باید معجزه اتفاق افتاده باشد که فیلمسازانی، آثاری بهتر از فیلمایی که بیرون ماندهاند، ساخته باشند.»
او تاکید کرد: «نکته در این است که به نظر میرسد جشنواره فیلم فجر به جای اینکه خود تاثیرگذار باشد، در اصل معلول مجموعه اتفاقات شده است.»
حسیننژاد در پاسخ به ان سخنان ذوالفقاری گفت: «از نظر شخص من ۸۰ درصد آنچه در بخش مسابقه و چشمانداز جشنواره حضور دارد با ایمان و دانش و تجربه من در سینما هماهنگ است. در مورد ۲۰ درصد دیگر اختلافنظرهایی وجود داشت. امسال فیلمهای خیلی خوبی در جشنواره نمایش داده خواهد شد که برخی فیلم اول هستند. تعداد فیلمهای سینمایی که بدعتهایی در ساخت دارند بالاست و ممکن است دو سه مورد از این فیلمهای خلاق در میان فیلماولیها باشد.»
حسیننژاد در مورد اکران سال آینده گفت: «قطعا اکران سال آینده ضعیفتر از امسال نخواهد بود، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- برنامه «شهر فرنگ» تعطیل شد
- امیرمحمد دهستانی: اهتزاز پرچم ایران در جشنوارههای انیمیشن جهان/ انیمیشن یک موضوع استراتژیک است
- حسین انتظامی: در جشنواره فجر تغییر اساسی نخواهیم داشت
- اولین گفتوگوی رییس سازمان سینمایی در سال ۹۷
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
- تقاضای ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره
- یادداشتی درباره فیلم آپاندیس/ یک پیشنهاد لذت بخش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





