سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از حضور مسئولان سینمایی برای بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر خبر داد.
به گزارش سینماسینما، احد آزادیخواه در تشریح جلسه کمیسیون فرهنگی با اشاره به حضور ایوبی، حسینی، ایلبیگی و حیدری در جلسه گفت: اگرچه نقد منتقدان جشنواره فیلم فجر معیار معدلگذاری برای آن از طرف اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیست اما اظهارنظرهای منتقدان در جلسات قبلی با اعضای کمیسیون صرفا جهت کسب اطلاعات بیشتر شنیده شده است و امروز نیز توضیحات رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر پس از استماع مورد بررسی قرار گرفت.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ابتدای نشست، رئیس سازمان سینمایی توضیحات اجمالی از روند برگزاری جشنواره ارائه کرده و اعضای کمیسیون نیز نظرات و صحبتهای انتقادی و تشکرآمیز خود را مطرح کردند، افزود: برآیند جلسه بر این بود که جشنواره با وجود مشکلات متعدد همچون همیشه به نحو مطلوب و در راستای جشنی همتراز انقلاب اسلامی برگزار شد.
وی ادامه داد: از جمله موضوعات مورد تاکید آقای ایوبی که در این دوره از جشنواره به طور ویژه به آن توجه شده است بها دادن و توجه به جوانان بود که برخی از آثار برگزیده نیز از میان آثار همین استعدادهای جوان بوده است.
آزادیخواه با بیان اینکه انتقاد کمیسیون فرهنگی به داوریها از این باب که چرا منتقدانی از میان هنرمندان دارد، نبود بلکه دوتابعیتیبودن برخی از داورها را اشکالی جدی برای جشنواره میدانند، توضیح داد: اگرچه رئیس سازمان سینمایی این مهم را ایرادی برای داوری جشنواره ندانست اما نمایندگان قانع نشدند و بر این انتقاد خود اصرار ورزیدند.
وی با اشاره به انتخاب فیلم «ماجرای نیمروز» توسط داوران دوتابعیتی جشنواره گفت: دوتابعیتی الزاما به معنای ضد نظام بودن نیست و کسی چنین توهینی به داوران نکرده است و در ملی و انقلابیبودن آنها شکی نیست بلکه نمایندگان به طورکلی بر انتخاب داوران با تابعیت محض ایرانی تاکید داشتند.
این نماینده به دیگر انتقادهای نمایندگان اشاره کرد و گفت: برخی از آثار نمایش دادهشده از نظر نمایندگان مقبول نبود و به طورمثال دیالوگهای فیلم “گشت ارشاد ۲” را در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران ندیدند، ضمن آنکه قاعدتا باید نقش کمیسیون فرهنگی مجلس در اعمال نظر بیشتر شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین افزود: از نظر نمایندگان، رسانه ملی حق نقد را جشنواره دارد اما باید شرایط دفاع را نیز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چه بودیم و چه شد!
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- ایوبی: امیدوارم درس گرفته باشیم که مسائل زیستمحیطی، لوکس و فانتزی نیستند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره فیلم وارش
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- پیام تبریک ایوبی برای انتخاب مجدد روحانی و تشکر از هنرمندان
- ایوبی: مستندهای برخی از نامزدها سراسر سیاه نمایی است
- واکنش رئیس ستاد هنرمندان روحانی به درصدبندیهای قالیباف
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





